Avverkning (slutavverkning)

Mellanskog inför markskoningsgaranti

16 inlägg 8935 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mellanskog inför markskoningsgaranti

Fredrik Reuter  
#471218 För att förhindra markskador i skogsbruket inför nu Mellanskog en markskoningsgaranti som gäller emot skogsägare som kontrakterar Mellanskog till sin slutavverkning eller gallring.

Det är ett EU-projekt som ligger till grund för det som kallas "Skonsam drivning". Detta i sin tur är ett paket med utbildning till maskinförare och förändrade rutiner vid avverkningsplanering.


Mellanskog garanterar följande genom den nya markskoningsgarantin:

- I slutavverkning att körvägarna inklusive basvägen ej åsamkas större skador än 25 cm djup på en sammanhängande sträcka av 50 m. Kortare sträckor än 50 m kan ha spårdjup större än 25 cm.

- I stickvägar i gallring garanteras ej större skador än 10 cm djup på en sammanhängande sträcka av 20 m.

- I basstråk i gallring garanteras ej större skador än 20 cm djup på en sammanhängande sträcka av 20 m. Basstråken definieras som uppsamlingsvägar i beståndet.

- I basvägen garanteras ej större skador än 25 cm djup på en sammanhängande sträcka av 50 m. Basvägen definieras som väg från beståndet till avlägget.

- Uppstår skador trots det förebyggande arbetet reparerar Mellanskog kostnadsfritt spår överstigande det garanterade djupet efter samråd med skogsägaren.

Följande krav gäller för att garantin ska gälla:

- Mellanskog förbehåller sig rätten att utföra avverkningen när det passar Mellanskog bäst ur både bärighetsförhållande och med hänvisning till turordningsplanering av vårt rotstående lager.

- Användningen av toppar och ris sker utan ersättning till säljaren.

- Garantin gäller endast på skogsmarken, ej skogsbilvägen.

- Mellanskog reparerar ej spår som fanns före avverkning.

- Uppstår skador trots det förebyggande arbetet reparerar Mellanskog kostnadsfritt spår överstigande det garanterade djupet. Eventuell reparation bör ske efter planerad markberedning, och/eller risskotning kontrakterad av Mellanskog eller senast sommaren efter avverkning.

Bild


http://mellanskog.se/OmMellanskog/miljo ... gsgaranti/



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Mellanskog inför markskoningsgaranti

bgl  
#471220 Reparerar hurdå??
Är det sedvanlig hopkrafsing i spåren av finkornigt material som maskinerna tryckt upp med noll bärighet som resultat?
För att denna typ av åtagande ska ha ett reellt värde måste vid skada arbetet avbrytas och återupptas med maskiner som är bäst lämpligade för konstaterat dåligt bärande mark.

Användarvisningsbild

Re: Mellanskog inför markskoningsgaranti

Fredrik Reuter  
#471221 Hej,
Ja, det håller jag med om. Många skador repareras mer eller mindre för ögat. Kör man dit en maskin vid olämplig årstid så kör den fast i den tidigare reparerade körskadan (som kanske innan ändå gick att köra i).
Jag vet inte hur Mellanskog ser på detta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mellanskog inför markskoningsgaranti

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471228 Tanken måste ju vara att det inte ska bli spår från början. Att risa innan det blir spår, vara där i rätt tid osv.
Att behöva laga spår då har man ju i mina ögon redan misslyckats.

Användarvisningsbild

Re: Mellanskog inför markskoningsgaranti

Fredrik Reuter  
#471230 Hej,
Jag håller med dig johan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mellanskog inför markskoningsgaranti

erikl  
#471235 Man kan ju ana att det blir rejäla rishögar fläckvis så man understiger angivna längder på de sammanhängande sträckorna. Blir nog mest en garanti som låter bra på pappret men rätt dålig i praktiken.

Användarvisningsbild

Re: Mellanskog inför markskoningsgaranti

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471239 Jo men ändå ett fall framåt mot för tidigare. Minns när Weda körde upp drygt metetdjupaspår hos mig för en 8 år sen. Svaret blev ungefär " sånt hör skogsbruket till".

Användarvisningsbild

Re: Mellanskog inför markskoningsgaranti

Göt  
#471253 Har också meterdjupa spår på en sträcka som är ganska lång så det är ett fall framåt.

Användarvisningsbild

Re: Mellanskog inför markskoningsgaranti

skogsjan695xl  
#471307 Ni kan vara bra säkra på att mellanskog kommer inte betala nån lagning. Står så pappret bara men i slutändan är det entreprenören som får betala på ett eller annat sätt.

Avatar Fallback

Re: Mellanskog inför markskoningsgaranti

kungsis  
#471316 Hur mäts spårdjupet? Jag tänker då på att det ofta ser värre ut än vad det egentligen är, då marken tryckts upp, högre än ursprunglig och runtomliggande marknivå, vid sidan av spåren. Jag menar nu inte att jag försvarar djupa spår, utan jag är bara nyfiken.

Mvh
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Mellanskog inför markskoningsgaranti

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471534 Lustigt att dessa krav inte är standard. Tycker även ersättningen var lite blygsam. Utöver reparation borde det ligga en procentsats ca 10-20% i förhållande till uppdragets storlek som ska utbetalas till markägaren för att man ska tro på denna garanti.

Avatar Fallback

Re: Mellanskog inför markskoningsgaranti

jannerik  
#471536 - I slutavverkning att körvägarna inklusive basvägen ej åsamkas större skador än 25 cm djup på en sammanhängande sträcka av 50 m. Kortare sträckor än 50 m kan ha spårdjup större än 25 cm.
Man ska nästan ha lite otur om man inte lyckas pricka en stubbe var 50:de meter...

Användarvisningsbild

Re: Mellanskog inför markskoningsgaranti

sundelius  
#471622
jannerik skrev:- I slutavverkning att körvägarna inklusive basvägen ej åsamkas större skador än 25 cm djup på en sammanhängande sträcka av 50 m. Kortare sträckor än 50 m kan ha spårdjup större än 25 cm.
Man ska nästan ha lite otur om man inte lyckas pricka en stubbe var 50:de meter...

Precis så är det och det var det jag sa till inspektor efter det plöjt sönder min basvägen 😡
Den garantin är inte värd någonting, däremot är det positivt att tänket går åt rätt håll :-bd

Avatar Fallback

Re: Mellanskog inför markskoningsgaranti

Klingstedt  
#471625 Vad kostar markskoningen för markägaren?

Avatar Fallback

Re: Mellanskog inför markskoningsgaranti

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471637
Klingstedt skrev:Vad kostar markskoningen för markägaren?

3-4kr m3 vilja minnas södra priser är.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).