Jakt och Fiske

Vad krävs för att få jaga vildsvin?

40 inlägg 26755 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad krävs för att få jaga vildsvin?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471209 Jag hade i våras en kraftigt vildvinsbökad gräsvall (1,4 ha) som ändå behövde nyanläggas pga ålder.
I våras grävdes nya diken på två sidor, åkern plöjdes, harvades, stenplockades, såddes och vältades. Sådde en havre-ärt blandning med insådd till vall till nästa år. Havren har gått bra och idag tänkte jag slå, för att få det pressat till helsädsenilage imorgon eller i övermorgon. Men när jag tittar på åkern så ser den plötsligt mycket glesare ut, då har vildsvinen åter igen slagit till, de har repat havre, vältrat ikull densamma, plus att de bökat upp massa sten.
Finns alltså inte en chans att kunna slå och göra balar längre :((

Försökte få svärfar att skjuta några skadegörare, men ingen av oss är säkra på vad som gäller.
Jag är helt ointresserad av jakt och vet inte vad som gäller, totalt är marken 35 ha och ingen har jagat det minsta på 15 år. Jag har ägt det i tre.

Svärfar och några gubbkompisar arrenderar jaktmark av Sveaskog långt från civilisation, där åtlar dom och jagar vildsvin. Men eftersom de arrenderat all jakt där så visste han inte hur det fungerade på en liten fastighet som min. Två grannar till mig såg han hade "registrerade" jaktlag, men det antar jag mest har med älg att göra.

T.ex en grävling under ett hus, den skjuts ju utan att någon bryr sig nämnvärt "om och hur", hur ställer det sig med vildsvin som bökar sönder mina åkrar? Måste jag vara registrerad någonstans?



   TS
Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att få jaga vildsvin?

jannee  
#471212 Har du bara vapenlicens och egen mark är det bara att panga på :grin:
Undvik bara att skjuta alfasuggan och jaga mellan 15 feb till 15 april.
Svinen har en utomordentligt gott luktsinne, kanske något att tänka på vid jakten.

Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att få jaga vildsvin?

alias  
#471214
jannee skrev:Har du bara vapenlicens och egen mark är det bara att panga på :grin:
Undvik bara att skjuta alfasuggan och jaga mellan 15 feb till 15 april.
Svinen har en utomordentligt gott luktsinne, kanske något att tänka på vid jakten.


Nej, du måste även lösa statligt jaktkort för att få jaga i Sverige!

Tillåtna vapen för vildsvin är studsare klass 1 (och enpipigt hagelgevär med slugs/brenneke om jag inte missminner mig).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att få jaga vildsvin?

jannee  
#471217 Statligt jaktkort - dumheter = lika dumt som hundskatten en gång var :mrgreen:
Skulle vara intressant att veta hur många vapenägare som betalar in dessa 300 kr. :grin:
Eller drevkarlar som också "borde" betala.

Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att få jaga vildsvin?

Plassarn  
#471224 Jag tror nog att de flesta jägare betalar dessa 300 kr till kammarkollegiet varje år - risken att ertappas utan är kanske minimal men följderna lär väl bli katastrofala. Tippar på att du förlorar alla licenser/vapen - inget jag skulle vilja råka ut för.

Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att få jaga vildsvin?

uffejohan  
#471251 I vårt älglag är det absolut krav att alla, även drevkarlar, kan uppvisa giltig vapenlicens för aktuellt vapen och giltigt jaktkort före jakt. Saknas något är det goodbye. Samma princip tillämpas såvitt jag vet, för alla lagen i trakten. Ska man snåla in på något finns det nog lönsammare områden.

Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att få jaga vildsvin?

jannee  
#471254 Jag känner däremot många äldre gentlemän som struntar i jaktkortet, vi är de som har vapen och licens men endast jagar sporadiskt, ibland år mellan tillfällena, :grin:

Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att få jaga vildsvin?

mooos73  
#471255 Är du inte intresserad av att jaga själv finns det säkert många som skulle vilja komma och hjälpa dig!!!

Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att få jaga vildsvin?

tallen100  
#471260
alias skrev:
jannee skrev:Har du bara vapenlicens och egen mark är det bara att panga på :grin:
Undvik bara att skjuta alfasuggan och jaga mellan 15 feb till 15 april.
Svinen har en utomordentligt gott luktsinne, kanske något att tänka på vid jakten.


Nej, du måste även lösa statligt jaktkort för att få jaga i Sverige!

Tillåtna vapen för vildsvin är studsare klass 1 (och enpipigt hagelgevär med slugs/brenneke om jag inte missminner mig).

MVH
Alias

Nja behöver du statligt jaktkort på din gård/vall/grönsaksland för att få undan skadedjur :?:

Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att få jaga vildsvin?

tallen100  
#471262
Plassarn skrev:Jag tror nog att de flesta jägare betalar dessa 300 kr till kammarkollegiet varje år - risken att ertappas utan är kanske minimal men följderna lär väl bli katastrofala. Tippar på att du förlorar alla licenser/vapen - inget jag skulle vilja råka ut för.

Googlade lite och vad jag kunde se så kan det bli böter på 1000kr om du blir kontrollerad och saknar jaktkort :???:

Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att få jaga vildsvin?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471264 Instämmer i föregående inlägg att vapenlicens och jaktkort ska finnas. Jag tror även eftersökninghund ska finnas att tillgå inom 2h?

Men att försöka mota vildsvin på 35h är inte lätt vad jag förstått. Tror du måste få med grannarna och att ni gemensamt försöka mota bort dem.

Användarvisningsbild

Re: Vad krävs för att få jaga vildsvin?

Erre  
#471265 Tråkig utveckling.
1504723369_dsc_2426.jpg

För dom få kronorna man betalar, 300 kr för ett helt år. Så ser jag inte varför man ska snåla på det.
Pengarna gör ju nytta.
1504723372_dsc_2427.jpg

Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att få jaga vildsvin?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471268 Det finns fällor. Undrar hur effektiva de är?

Men man får kanske in den där manliga känslan på samma sätt. Om man inte går in i fällan och försöker avliva djuret med kniv förstås... :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att få jaga vildsvin?

jannee  
#471284 Vildsvinen är ett smart flockdjur, behövs inte speciellt högt jakttryck för att mota bort dem.
M.a.o. mota Olle i grind hjälper mer än vad professionella jägare vill påstå.
Sitt på pass några nätter och avliva något halvdussin så håller de sig undan en tid, ibland visserligen kortvarig men ibland betydligt längre.
"Mina" jägare är Satans så bekväma, sitter visserligen nu och vaktar på några pinnbockar men offra nattsömn för att jaga gris - nää där går gränsen och resultatet syns i skogen, den är det mer eller mindre markberett överallt.
Finns för övrigt knappt längre några uthålliga jägare - folk är för bekväma - familjelivet och jobbet är viktigare, och inget fel i det.

Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att få jaga vildsvin?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471328 Har märkt att de nästan bara pensionärer här om kring som pysslar med nattvak vid åtelplatserna. Fick med däliga vallar med hästhö sönderkörda tidigt i våras. Ett par drevjakter utan en gris är de enda som hänt sen.

Har med börjat fundera på fälla lite smått, hade ett snack med killen med Lothinfällan på elmiadär jag fick klart för mej att de krävs tillsyn 2ggr om dagen för att de ska vara lagligt.
De borde väl en en åtelkamera fixa

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).