Motorsåg och handhållet

22-24" svärd till 560xp

29 inlägg 11529 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: PIXEL

Peteflamingstar  
#470812
Hema skrev:Rätta mig om jag har fel, men 18" 0,325 1,3 kan väl knappast vara optimalt? Okey för 13 och 15", men vid längre svärd/kedja behövs väl bredare spår för bättre oljekylning/smörjning?

Samt att jag fick indikationer på Elmia att 1,5 skulle komma framöver, men att en annan kedja skulle komma före och nu har ju typ 3/8 kommit. Men vi får kanske vänta ett tag till.

Det kanske inte är optimalt att köra med 18" på en 60cc och har man en större såg, har man redan 3/8 (o filmall) och nu kommer de nya kedjorna till dessa.


Har kört 18" 0,325 och 1,3 mm (pixel) i åtminstone 6-7 år utan några problem. Visst kan jag märka att svärdet ibland känns lite ostabilt, men fördelarna att ha samma fil och mall till sågarna med lilla fästet, från 13"-18", väger upp. Inga trassel med smörjning, kedjebrott el dyl. Har använt 18" på Hva 353, 555 och 560.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 22-24

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470937 Klyvfilade kedjor för sågverk har oftast 1,3 mm spår och de behöver verkligen bra kylning, så bredden på spåret betyder nog inte så mycket för oljetransporten.

Användarvisningsbild

Re: 22-24

anersimyra  
#470941 Nej, de där två tiondelarna gör knappast varken till eller ifrån i något sammanhang. En fördel med ett 1,3 svärd är annars att en 1,5 kedja passar alldeles utmärkt när den första 1,3 kedjan börjar ta slut.. :-BD

Avatar Fallback

Re: 22-24

axwell  
#470965
Hema skrev:Rätta mig om jag har fel, men 18" 0,325 1,3 kan väl knappast vara optimalt? Okey för 13 och 15", men vid längre svärd/kedja behövs väl bredare spår för bättre oljekylning/smörjning?


Oljetransporten ser ut att ha förbättrats i drivlänkarna för både SpeedCut och X-Cut jämfört med VPX095.

Avatar Fallback

Re: 22-24

Ferguson system  
#470969
th skrev:Klyvfilade kedjor för sågverk har oftast 1,3 mm spår och de behöver verkligen bra kylning, så bredden på spåret betyder nog inte så mycket för oljetransporten.


Jeg brukte 1.3mm til kløyving før, men det har jeg gått bort fra. 1.5mm og 1.6mm er mer egnet har jeg funnet ut.

Det er greit nok med 1.3mm og LP kjede på ei litt motorsvak sag, men har man litt større sag er det bedre med 1.5mm/1.6mm og vanlig 3/8" deling med tenner slipt på 10 grader.

Det gir i alle fall bedre smøring, vanlig 3/8" tar større bitt, samt at det kaster ut flisa bedre.

Når det gjelder kjøling under arbeid med kløyving, så blir de fleste sverd og kjeder varme uavhengig av sporbredde og oljekapasitet på saga. Det er rett og slett tungt arbeid, både for maskin og operatør.

Användarvisningsbild

Re: 22-24

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471032 Att spårvidd påverkar smärjning har jag absolut inget tvivel på. Det syns tydligt när man kär samma kedjemodell i olika spårvidd.
Har testat 72, 73, 75 och 20, 21, 22 på samma sågar, svärdsmodell, längd, olja och pump inställning. Tydlig skillnad på slitage och påfrestningar.

Märks även på kunders service kostnader för de som går från 1,3-1,5 då kostnad för svärd/kedja/drev per år minskar radikalt.

Avatar Fallback

Re: 22-24

Blivande snickare  
#471075
Mange skrev:Märks även på kunders service kostnader för de som går från 1,3-1,5 då kostnad för svärd/kedja/drev per år minskar radikalt.

Kan du förklara det här lite djupare?
Varför exakt?

Låt säga att jag står i en perfekt värld å sågar med en såg i var hand. En med 18" 0.325 å 1.3 mm spårvidd och en exakt lika dan men med 1.5 mm spårvidd.
Sågarna jobbar exakt lika mycket och jag filar tänderna regelbundet, lika mycket på alla.
Båda svärden svängs regelbundet och grader avlägsnas samtidigt.

När det är dags för drevbyte på såg 1, de med 1.3 mm spårvidd, varför skulle det inte vara det på den med 1.5?
Ok, den är 0.2 mm (jävligt lite, mindre än ett blyertsstreck :-b ) men lika många kedjelänkar har passerat drevet.
Jag kan köpa att det blir en marginell skillnad i drev kostnader. Såklart tar det lite längre för den bredare länken att äta lika djupt ner i drevet.

Kedja då? Som jag har förstått är det bara drivlänkens bredd som skiljer, inte skärtandens form eller bredd, nitarnas dimension eller material.
Alltså borde den reela skillnaden jämtemot kombinationerna vara närapå obefintlig. Den grövre kedjan ligger ju i ett svärd gjort för den grövre drivlänken. Alltså blir glappet mellan svärdsspårs sidorna och drivlänken i proportion lika stort.
Tänderna är ju lika, alltså avverkas samma mängd material av båda.
Lite mer olja kommer säkert igenom, det är ju ett aningen större utrymme.

Svärdet. Där kan jag kanske förstå att ett lite grövre svärd tål lite mer stryk än ett tunnare. Men när man kommer upp i brytningar är det inte bra för någon dera, varken den närmaste hållbarheten eller totala livslängden. På långa svärd utan noshjul (det är väl det vanligaste på långa svärd? ) så är ju inte det känsliga noshjulet en faktor heller. Det går bu dessutom att smörja skillt.

Så, vissa marginella skillnader kan jag se som går att spara på. Men dom radikala skillnaderna du nämner hoppas jag du kan förklara närmare för jag begriper inte :-b

Avatar Fallback

Re: 22-24

Ferguson system  
#471077
Blivande snickare skrev:
Mange skrev:Märks även på kunders service kostnader för de som går från 1,3-1,5 då kostnad för svärd/kedja/drev per år minskar radikalt.

Kan du förklara det här lite djupare?
Varför exakt?

Låt säga att jag står i en perfekt värld å sågar med en såg i var hand. En med 18" 0.325 å 1.3 mm spårvidd och en exakt lika dan men med 1.5 mm spårvidd.
Sågarna jobbar exakt lika mycket och jag filar tänderna regelbundet, lika mycket på alla.
Båda svärden svängs regelbundet och grader avlägsnas samtidigt.

När det är dags för drevbyte på såg 1, de med 1.3 mm spårvidd, varför skulle det inte vara det på den med 1.5?
Ok, den är 0.2 mm (jävligt lite, mindre än ett blyertsstreck :-b ) men lika många kedjelänkar har passerat drevet.
Jag kan köpa att det blir en marginell skillnad i drev kostnader. Såklart tar det lite längre för den bredare länken att äta lika djupt ner i drevet.

Kedja då? Som jag har förstått är det bara drivlänkens bredd som skiljer, inte skärtandens form eller bredd, nitarnas dimension eller material.
Alltså borde den reela skillnaden jämtemot kombinationerna vara närapå obefintlig. Den grövre kedjan ligger ju i ett svärd gjort för den grövre drivlänken. Alltså blir glappet mellan svärdsspårs sidorna och drivlänken i proportion lika stort.
Tänderna är ju lika, alltså avverkas samma mängd material av båda.
Lite mer olja kommer säkert igenom, det är ju ett aningen större utrymme.

Svärdet. Där kan jag kanske förstå att ett lite grövre svärd tål lite mer stryk än ett tunnare. Men när man kommer upp i brytningar är det inte bra för någon dera, varken den närmaste hållbarheten eller totala livslängden. På långa svärd utan noshjul (det är väl det vanligaste på långa svärd? ) så är ju inte det känsliga noshjulet en faktor heller. Det går bu dessutom att smörja skillt.

Så, vissa marginella skillnader kan jag se som går att spara på. Men dom radikala skillnaderna du nämner hoppas jag du kan förklara närmare för jag begriper inte :-b


Det bredere sporet i sverdet gir større plass til olje under drivlenkene. Mere olje fører til mindre slitasje som igjen gir lenger levetid. Kjeden har tykkere gods som også gir lenger levetid.

Sammenlign en 1.1 mm kjede kontra en 1.3 mm kjede i 3/8" lp, så vil du se at 0.2 utgjør ganske stor forskjell.

Solide sverd med stort nesehjul gir også lenger levetid enn et laminert sverd med lite nesehjul.

Användarvisningsbild

Re: 22-24

anersimyra  
#471099
Blivande snickare skrev:
Mange skrev:Märks även på kunders service kostnader för de som går från 1,3-1,5 då kostnad för svärd/kedja/drev per år minskar radikalt.

Kan du förklara det här lite djupare?
Varför exakt?

Låt säga att jag står i en perfekt värld å sågar med en såg i var hand. En med 18" 0.325 å 1.3 mm spårvidd och en exakt lika dan men med 1.5 mm spårvidd.
Sågarna jobbar exakt lika mycket och jag filar tänderna regelbundet, lika mycket på alla.
Båda svärden svängs regelbundet och grader avlägsnas samtidigt.

När det är dags för drevbyte på såg 1, de med 1.3 mm spårvidd, varför skulle det inte vara det på den med 1.5?
Ok, den är 0.2 mm (jävligt lite, mindre än ett blyertsstreck :-b ) men lika många kedjelänkar har passerat drevet.
Jag kan köpa att det blir en marginell skillnad i drev kostnader. Såklart tar det lite längre för den bredare länken att äta lika djupt ner i drevet.

Kedja då? Som jag har förstått är det bara drivlänkens bredd som skiljer, inte skärtandens form eller bredd, nitarnas dimension eller material.
Alltså borde den reela skillnaden jämtemot kombinationerna vara närapå obefintlig. Den grövre kedjan ligger ju i ett svärd gjort för den grövre drivlänken. Alltså blir glappet mellan svärdsspårs sidorna och drivlänken i proportion lika stort.
Tänderna är ju lika, alltså avverkas samma mängd material av båda.
Lite mer olja kommer säkert igenom, det är ju ett aningen större utrymme.

Svärdet. Där kan jag kanske förstå att ett lite grövre svärd tål lite mer stryk än ett tunnare. Men när man kommer upp i brytningar är det inte bra för någon dera, varken den närmaste hållbarheten eller totala livslängden. På långa svärd utan noshjul (det är väl det vanligaste på långa svärd? ) så är ju inte det känsliga noshjulet en faktor heller. Det går bu dessutom att smörja skillt.

Så, vissa marginella skillnader kan jag se som går att spara på. Men dom radikala skillnaderna du nämner hoppas jag du kan förklara närmare för jag begriper inte :-b

Möjligen kan det vara tvärtom, ett smalare spår fylls såklart snabbare med olja än ett bredare spår.. :ugeek:

Avatar Fallback

Re: 22-24

Blivande snickare  
#471107 Hmm. Ja kapilärkraften spelar ju in också :geek:

Användarvisningsbild

Re: 22-24

anersimyra  
#471109 Själv kör jag både 1,3 och 1,5 och märker ingen skillnad i slitaget.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: 22-24

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471140 I detta med spårvidd så är det irrelevant vilken snitt bredd det är, bara det är samma i jämförelsen.
I färsk gran och annat är det inte säkert det gör skillnad, men i hårda och torra träslag ser jag svart på vitt hur mycket skillnad det blir i slitage.

Ser man till volym mellan drivlänkar, det utrumme då olja kan komma fram ur hålet så blir det en hel del volym av det med 20m/sek och 0.2mm i bredd mellan var drivlänk som passerar. Nästan 1,5 Kedjevarv /sek.
Slitaget syns på sidolänkar/svärdsbanor, drivlänk/spår och drev.
Stabilitet som sagts påverkar även det.
Roterar man tex tre kedjor på ett svärd/drev syns skillnaden tydligare.
Tydligast ser man i inköp förhållande till huggen ved.
Hugger de ungefär lika mycket två år och förbrukar nästan hälften av slitdelarna så säger det en del det med.

I jämförelse med samma kedja i olika spårvidd syns det tydligt, ännu tydligare om man har olika modeller, fast då påverkas ofta skärhastighet och belastning med. Blir inget bra o jämföra med.

I ditt exempel så kommer inte grader att behöva tas samtidigt och slitaget blir ojämt.

Det är inte enbart ringdrevs kostnaden pengarna ligger utan i effektivitet och att man får ut mer huggning/svärd, kedja och drev vilket är kostnader. Allting hänger ihop.
Slits nåt onormalt sliter det mer på de andra med.

Har sett bokehuggare såm gått med 357 o kvistat med samma svärd ett år utan att det blivit onödigt slitage i och på spåren. Nosen har naturligt vis bytts några ggr.

Användarvisningsbild

Re: 22-24

Mats_Orberga  
#471172 Jag tvivlar inte på det ökade slitaget även om jag själv aldrig ens tänkt på det. Kostnaden för drev och svärd känns försvinnande liten i den totala ekonomin. Dessutom kommer det ju faktiskt in pengar när grejorna slits. De stora kostnaderna som bilar, hyra mm. har man ju hela tiden vare sig sågarna går eller inte....

Användarvisningsbild

Re: 22-24

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471191 Jo, men Pengar man jobbar sig till ska man vara rädd om.
Kan du ha mer över av debiterad time är det väl kanon.
Då kan man ju köpa fler såg.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).