ATV och UTV i skogen

Kranman - friläggning av drivning

16 inlägg 7432 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kranman - friläggning av drivning

Boppen  
#471153 Hej,

har köpt en begagnad Polaris med och Kranman med drivning. På den är det satt en brytare på kabeln från bakljuset som ska frilägga drivningen när man bromasar - är det någon annan som har det så, så att man kan "stänga av" frikopplingen?
Säljaren nämnde något om att Polaris hade lite bakvänt elsystem och i samma vända något med att batteriet drogs ur om man lämnade den brytaren på, men kollar jag på inkopplingsanvisningen för friläggningen så tycker jag att med ett relä emellan borde det ju funka oavsett hur jänkarna tänkt?
Bara jag får lite mer tid ska jag fortsätta grotta i det och försöka få mig en komplett bild av hur det är kopplat.



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Kranman - friläggning av drivning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471169
Boppen skrev:Hej,

har köpt en begagnad Polaris med och Kranman med drivning. På den är det satt en brytare på kabeln från bakljuset som ska frilägga drivningen när man bromasar - är det någon annan som har det så, så att man kan "stänga av" frikopplingen?
Säljaren nämnde något om att Polaris hade lite bakvänt elsystem och i samma vända något med att batteriet drogs ur om man lämnade den brytaren på, men kollar jag på inkopplingsanvisningen för friläggningen så tycker jag att med ett relä emellan borde det ju funka oavsett hur jänkarna tänkt?
Bara jag får lite mer tid ska jag fortsätta grotta i det och försöka få mig en komplett bild av hur det är kopplat.

Hmm, på min så friläggs inte drivningen utan den låser drivningen så du får en broms. Mycket bra.
Kopplad med en strömtjuv till bromsljuset (Artic cat)

Avatar Fallback

Re: Kranman - friläggning av drivning

Boppen  
#471173 Men undrar om det inte är samma sak - när jag skriver friläggning är det taget från Kranmans manual, men menar de inte att drivningen slutar och istället bromsar man vagnen (finns väl en ventil där man kan ställa bromsverkan) när man bromsar med hjulingen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranman - friläggning av drivning

Ingarhs  
#471189 Tror det er litt forskjell, vognene kan leveres både med og uten bremseventil. Slik at på de uten bremseventil er bremseeffekten lik tregheten i systemet med å pumpe oljen rundt, mens har du bremseventil så setter den en begrensning på flow (hastigheten på drivhjulene) og tillater at det bygges opp trykk i systemet. Men dette er noe jeg antar og brukt som forklaring for meg selv.

Avatar Fallback

Re: Kranman - friläggning av drivning

Boppen  
#471204 Kollar man på nuvarande vagnar (kan ju skilja mot äldre) står det så här gällande 1900 på kranman.com

Vagnen har friläggning på drivningen. Så fort du bromsar med fyrhjulingen så stannar vagnen. Bromsventill är standard till vagnar, du kan ställa bromsverkan på vagnen så att den inte puttar på fyrhjulingen i utförsbackarna. Bromsventilen aktiveras automatisk när du bromsar med fyrhjulingen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranman - friläggning av drivning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471205
Boppen skrev:Kollar man på nuvarande vagnar (kan ju skilja mot äldre) står det så här gällande 1900 på kranman.com

Vagnen har friläggning på drivningen. Så fort du bromsar med fyrhjulingen så stannar vagnen. Bromsventill är standard till vagnar, du kan ställa bromsverkan på vagnen så att den inte puttar på fyrhjulingen i utförsbackarna. Bromsventilen aktiveras automatisk när du bromsar med fyrhjulingen.

Okej då är ju friläggning samma som att bromsa då.

Avatar Fallback

Re: Kranman - friläggning av drivning

Boppen  
#471259 Gick ut och rev lite mer och trodde jag blev klokare, men det vetiattans ;) Jag skissade iallfall ner hur det var kopplat, se bifogad bild. Jag har från + på batteriet en kabel upp till en brytare, från den tillbaka ned till svart kabel in mot hydraulaggregatet (den som i Kranmans inkoppling ska vara jord). Sen är orange kabel som går till baklyset på ATV'n rakt skarvad mot grå in till hydraulaggregatet (den som enligt kranman då ska var plus-styrkabeln).

Slår jag på spänningen till ATV'n och bromsar så kan jag när den ditsatta brytaren är på höra ett "klickande" i hydraulaggregatet vilket tyder på ytterligare ett relä där och att det inte spelar nån roll om man växlar +/- (som det är gjort i mitt fall). Jag har ju ingen dubbelpump så den släpvagnskontaten används ju inte till nåt annat.

Dock känns det ju lite skumt kopplat så jag tänker nog göra om det och då som Krnman tycker med ett helljusrelä emellan, då slipper jag ju hela +/- problematiken på bromsljuset.

Dock ser jag fortfarande inte brytaren funktion, och hur kopplingen som den är nu skulle kunna dra ur batteriet?

http://www.kranmanforest.com/images/pdf ... T1900e.pdf

1504721757_img_0380.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranman - friläggning av drivning

Sturestelben  
#471269
Uvskogen skrev:
Boppen skrev:Kollar man på nuvarande vagnar (kan ju skilja mot äldre) står det så här gällande 1900 på kranman.com

Vagnen har friläggning på drivningen. Så fort du bromsar med fyrhjulingen så stannar vagnen. Bromsventill är standard till vagnar, du kan ställa bromsverkan på vagnen så att den inte puttar på fyrhjulingen i utförsbackarna. Bromsventilen aktiveras automatisk när du bromsar med fyrhjulingen.

Okej då är ju friläggning samma som att bromsa då.

Nej är det enkla svaret...frikoppling är frikoppling och broms är frikoppling samt broms.....;-)

Avatar Fallback

Re: Kranman - friläggning av drivning

Boppen  
#472092 Och jag har nu klurat lite till, satte in ett extra relä enligt Kranmans instruktion men problemet är att hur jag än mäter över bromsljuset så har jag 1,2-1,4V när jag inte bromsar (men sen 12V när jag bromsar så klart) - är det ett normalt Polaris-fenomen?

Jag tänkte ju att det spelar ingen roll - men när jag haft mitt relä inkopplat en natt kände jag att det var alldeles ljummet trots att det inte "dragit" vilket tyder på att det ligger och tjuvdrar ström, och här har vi ju då säkert problemet med varför man en gång i tiden satt en brytare för funktionen.
Men vän av ordning undrar man ju om man här har ett grundproblem att lösa - eller om det är så här det ska vara och man får fundera ut en workaround. Kanske ytterligare ett relä som styrs via tändningen och som då bryter styrspänningen från bakljuset?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranman - friläggning av drivning

Boppen  
#472457 För info till andra med samma problem så löste jag det med att ta en styrd +12V som jag kopplade mot ett vanligt helljusrelä tillsammans med jorden från bromslyset som styrning. Det reläet styr sedan en 12V som går fram till motorpaketet. På så sättet har jag inte de problemet med tjuvströmmar som jag hade från början.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranman - friläggning av drivning

Gunstein  
#475422 Virker som du har fått alt på plass nå, men skal prøve å rede ut litt om frilägesventil og bromsventil som jeg har montert på min Polaris når jeg kjøpte ny T1750 vogn.
Alle vogner fra Kranman kommer med friläge, bromsventil er tilvalg. Begge ventiler har hvert sitt rele på aggregatet i tillegg har bromsventil strypeventil (skal ikke stenges helt).
Begge releer skal kobles til bromljus, og funksjonen er så att når du bromsar så slår rele til friläge inn och oljetrykk til drift stopper, samtidig som bromsventil igjennom strypeventil stryper retur oljan från drift og man får en bromsfunksjon, bromsverkan styrs då av hvor mye man stryper oljaflödet i ventilen.

Og jeg har ingen problem med at min Polaris går tom for strøm, men er noga på att slå av hoved strømbryter når jeg parkerer på kveld.

Avatar Fallback

Re: Kranman - friläggning av drivning

Boppen  
#476622 Hej,

Tack för förklaringen - nu har jag koll. Men vad hänger om bromsventilen stängs helt, då stryps ljan helt och hållet? Lär kolla på det på min vagn, är ju alltid spännande att se vad tidigare ägare gjort (när de installerade hållaren för hydraulaggregatet fram hade de tex dragit kablarna så att frontlådan inte gick att öppna över huvud taget, inte ens med hydraulaggregatet avlyft ;)

Jag får för mig att när jag bromsar ned fyrhjulingen så är det tvärnit med min vagn.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranman - friläggning av drivning

Gunstein  
#476623 Ja om du stenger bromsventil helt da er det helt stopp. Har åpnet min 2 varv, men beror jo litt på terrenget man kjører i.
1507973007949

Användarvisningsbild

Re: Kranman - friläggning av drivning

anersimyra  
#476624 Angående terrängbromsen. På min Avesta 4,2 H så har jag upptäckt att den enbart fungerar i nedförslut, åker man uppför och hydraulaggregatet stoppas så kommer ekipaget att åka baklänges.. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Kranman - friläggning av drivning

Gunstein  
#476671
anersimyra skrev:Angående terrängbromsen. På min Avesta 4,2 H så har jag upptäckt att den enbart fungerar i nedförslut, åker man uppför och hydraulaggregatet stoppas så kommer ekipaget att åka baklänges.. :surp:

Om den er koblet og fungere som Kranman så er nok det naturlig. Det er broms på retur på hydraulikken og friläge åt andra hållet. Så i uppförsbakke, blir bakover friläge og ingen broms alls.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).