tis 05 sep 2017, 15:41#471075
Mange skrev:Märks även på kunders service kostnader för de som går från 1,3-1,5 då kostnad för svärd/kedja/drev per år minskar radikalt.
Kan du förklara det här lite djupare?
Varför exakt?
Låt säga att jag står i en perfekt värld å sågar med en såg i var hand. En med 18" 0.325 å 1.3 mm spårvidd och en exakt lika dan men med 1.5 mm spårvidd.
Sågarna jobbar exakt lika mycket och jag filar tänderna regelbundet, lika mycket på alla.
Båda svärden svängs regelbundet och grader avlägsnas samtidigt.
När det är dags för drevbyte på såg 1, de med 1.3 mm spårvidd, varför skulle det inte vara det på den med 1.5?
Ok, den är 0.2 mm (jävligt lite, mindre än ett blyertsstreck
) men lika många kedjelänkar har passerat drevet.
Jag kan köpa att det blir en marginell skillnad i drev kostnader. Såklart tar det lite längre för den bredare länken att äta lika djupt ner i drevet.
Kedja då? Som jag har förstått är det bara drivlänkens bredd som skiljer, inte skärtandens form eller bredd, nitarnas dimension eller material.
Alltså borde den reela skillnaden jämtemot kombinationerna vara närapå obefintlig. Den grövre kedjan ligger ju i ett svärd gjort för den grövre drivlänken. Alltså blir glappet mellan svärdsspårs sidorna och drivlänken i proportion lika stort.
Tänderna är ju lika, alltså avverkas samma mängd material av båda.
Lite mer olja kommer säkert igenom, det är ju ett aningen större utrymme.
Svärdet. Där kan jag kanske förstå att ett lite grövre svärd tål lite mer stryk än ett tunnare. Men när man kommer upp i brytningar är det inte bra för någon dera, varken den närmaste hållbarheten eller totala livslängden. På långa svärd utan noshjul (det är väl det vanligaste på långa svärd? ) så är ju inte det känsliga noshjulet en faktor heller. Det går bu dessutom att smörja skillt.
Så, vissa marginella skillnader kan jag se som går att spara på. Men dom radikala skillnaderna du nämner hoppas jag du kan förklara närmare för jag begriper inte
Det är så skönt att inte göra någonting... och få vila ut efteråt!
The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem.
-Captain Jack Sparrow