Avverkning (slutavverkning)

Frötallar ner

48 inlägg 18760 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Frötallar ner

ymer  
#47108 Jag tänkte ge ett förslag till en ägare som har ca 100 frötallar som ska ner.
Kapning och kvistning blir manuellt men med hjälp av skogstraktor där jag kan dra åt mig helstammar för att
undvika skador på ungträd. Timret blir framkört till bilväg. Terrängen är tämligen lättkörd.
Topparna efter timmerstorlek tar jag själv som ved.
Jag anvisar då timmeruppköparen att betala 60 % till ägaren 40% till mig själv.
Skulle ni som ägare anta detta förslag? (alternativt en annan %-sats)



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Frötallar ner

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47111 Om det är lång och fin skog är svaret; -NEJ

Avatar Fallback

Re: Frötallar ner

ymer  
#47113 och om jag föreslår 70-30% ??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frötallar ner

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47120 Nej.
15%, alternativt timdebitering.

Avatar Fallback

Re: Frötallar ner

ymer  
#47161 Och vad föreslår du i timpenning?
Manuell huggare och traktor?

   TS
Avatar Fallback

Re: Frötallar ner

ymer  
#47167 Jag kan i alla fall berätta att jag har gjort ett liknande jobb tidigare med ungefär samma antal fröträd.
2 huggare kapade ner och jag körde konternuerligt 1 km fram och tillbaka i ngt besvärlig terräng.
Traktorn är modell större.
Träden måste dras in för att inte köra ner tallplantorna.
Uppgörelsen var 30% av timmerpris och timpenningen blev 150,- ( före skatt) i snitt för 3 pers.
Som ni förstår så handlar detta om betald hobbyverksamhet.
Motion brukar ju kosta pengar annars.
Mest rättvist är att jobba på accord och ta en % -sats, -då kan man ta längre kaffepausar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Frötallar ner

Mats KarlssoTFnSYH  
#47187 Varför ska skogsarbetare tjäna mindre än andra hantverkare? En byggfirma tar ca.340kr/h,tycker det är rimligt att en skogsarbetare har det oxå, + maskinkostnad. Det verkar som det är en väldigt jobbig debiteringssituation i skogen?

Användarvisningsbild

Re: Frötallar ner

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47206 Skogsägare idkar ingen ideell verksamhet, det är affärsmässighet som gäller vid betalning av entreprenörer.
I avverkningsuppdrag liknande ovan brukar jag jämföra alternativa avverkningsformer.

Ex. anta att det är 100 st överståndare, grov och fin tall, med 0,5 m3f per träd. Det ger totalt 50 m3f.
Om jag anlitar skördare+skotare så gör de detta jobb på två timmar. Det ger en kostnad på 4000 kr.

Intäkten från denna avverkning av 50 m3f torde ge:
- timmer 50 x 0,8 = 40 m3f x 570 kr = 22 800 kr
- massaved 50 x 0,2 = 10 m3f x 350 kr = 3 500 kr

Detta ger det totala nettot 26 300 kr och avverkningskostnaden är 4 000 kr. Det medför 4000/26300 = 0,15 eller 15 %.
Varför skall jag betala dig det dubbla? Om du får det av någon är det ju bra för dig och du borde vara nöjd.
Ta inte detta som kritik, jag är inte missunsam mot dig. Du och dina gubbar är säkert duktiga och gör ett bra jobb men det är bara att inse att avverkning av grov skog gör de stora proffsmaskinerna betydligt billigare.

Användarvisningsbild

Re: Frötallar ner

kronos  
#47216 Så bilgt kommer du väll inte undan du får ju räkna med att de tar ut en del bara för att de flyttar dit maskinen eller ha jag fel?

Användarvisningsbild

Re: Frötallar ner

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47223 Man beställer givetvis inte en skördare+skotare endast för att avverka 50 m3f.
Det är oftast ingen brådska avv avverka överståndare de kan stå några år tills det finns maskiner i närområdet som kan ta dem. En sådan avverkning gör man i samband med en gallring eller annan slutavverkning så att man slår ut etableringskostnader på en större avverkningsvolym.

Användarvisningsbild

Re: Frötallar ner

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47226 Finns det inte en viss vinst i Ymers metod, det hela verkar vara ganska så skonsamt, blir få skador... Tar man in en skördare så måste han ta sig hela vägen fram, och kanske köra sönder en del....

Användarvisningsbild

Re: Frötallar ner

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47229 Då det handlar om att gå in i ungskogar med trädhöjden 2-5 meter så medför stora maskiner skador på de unga träden. Jag anser att man skall avverka fröträden innan man utför ungskogsröjningen. Om man förfar på detta sätt så är mina erfarenheter är att man inte kan se några större negativa effekter efter fem år. Men visst är Ymers skonsamma metod bra för den växande skogen och det bör medföra ett visst utrymme för extra betalning. Hur mycket detta är värt är upp till de enskilda skogsägarna.

Avatar Fallback

Re: Frötallar ner

ymer  
#47235 Om man går till botten med kostnaden för detta jobb...
Avverkningen kostade 4000,- dvs 2+2 timmar för 2 maskiner.
Om det samtidigt finns en en större avverkning i närheten (1 km eller nåt sånt)
Vad skulle etableringskostnaden (inställelsekostnaden) bli?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frötallar ner

masterchief  
#47254
OAS-forests skrev:Skogsägare idkar ingen ideell verksamhet, det är affärsmässighet som gäller vid betalning av entreprenörer.
I avverkningsuppdrag liknande ovan brukar jag jämföra alternativa avverkningsformer.

Ex. anta att det är 100 st överståndare, grov och fin tall, med 0,5 m3f per träd. Det ger totalt 50 m3f.
Om jag anlitar skördare+skotare så gör de detta jobb på två timmar. Det ger en kostnad på 4000 kr.

Intäkten från denna avverkning av 50 m3f torde ge:
- timmer 50 x 0,8 = 40 m3f x 570 kr = 22 800 kr
- massaved 50 x 0,2 = 10 m3f x 350 kr = 3 500 kr

Detta ger det totala nettot 26 300 kr och avverkningskostnaden är 4 000 kr. Det medför 4000/26300 = 0,15 eller 15 %.
Varför skall jag betala dig det dubbla? Om du får det av någon är det ju bra för dig och du borde vara nöjd.
Ta inte detta som kritik, jag är inte missunsam mot dig. Du och dina gubbar är säkert duktiga och gör ett bra jobb men det är bara att inse att avverkning av grov skog gör de stora proffsmaskinerna betydligt billigare.

Sedan har du en flyttkostnad på ca 1500kr för skördaren även om den är i närområdet.
Där har du 30kr fubben.
Jag åker då inte 3km extra för 50fub utan att debitera åtmintone timpenning för flytten.
Alternativet är att passa på när man ändå hugger slutavverkning, för en gallringsmaskin är i regel inte att rekomendera i frötall.

Avatar Fallback

Re: Frötallar ner

per-erik  
#47391 Detta var en intressant diskussion! Så jag lägger väl min näsa i blöt.

Och så svarar jag dig: Om jag vore i en situation där jag har råd att tänka långsiktigt och jag har en tät föryngring av tall som är mer än 1 meter hög och jag vet att du gör att bra arbete, på alla sätt, skulle du absolut kunna få utföra uppdraget! Tycker nog att när det gäller detta området har akademikerna lurat markägarna en del.

Och jag vet inte om jag kan hålla med om att det i första hand är just är stora maskiner som gör skada. Och det behövs väl i så fall en stor maskin för att utföra bra arbete? Visserligen har ju träd olika stor krona. Betänker man dock att det är ett riktigt gammal skog har den väl en krona om kanske 12 m i diameter. Börjar man dra i ett sådant träd i samband med upparbetningen kommer ungskogen att se ut som ett fält med havre som drabbats av slagregn och hagel. Var väl inte riktigt tanken kanske, när man ställde kvar fröträden, att det skulle bli så?

Men självklart, är kortsiktig ekonomi avgörande, då stämplar man väl och säljer på rot. Eller?

Undrar
/P-E

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).