Socialt (mer om oss)

Älgflugor?

31 inlägg 10485 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Älgflugor?

JensSkoog  
#470671 Körde ett slepvagnslass tall och gran från ett jobb ut på vedbacken i kväll, och lämnade bildörren
öppen när jag lastade av. När jag satt mig in var bilen full av dom små djävlarna. 😡
Undrar vad som drog dom dit :-o

Elmia
Avatar Fallback

Re: Älgflugor?

axwell  
#470673
JensSkoog skrev:Körde ett slepvagnslass tall och gran från ett jobb ut på vedbacken i kväll, och lämnade bildörren
öppen när jag lastade av. När jag satt mig in var bilen full av dom små djävlarna. 😡
Undrar vad som drog dom dit :-o


Dom dras till as, har du någon hund begraven ? :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Älgflugor?

JensSkoog  
#470683
axwell skrev:Dom dras till as, har du någon hund begraven ? :mrgreen:

Doftar inte fransk parfym i min bil :mrgreen:

- och när jag tänker efter så lämnade min son några
bananskal på golvet på högersidan i morse när han åt frukost
på väg till ett jobb där han skulle ge mig en hand. "Släng dom i sopen när du
kommer hem", var beskedet till mig, och det glömde jag, självklart :oops:

Användarvisningsbild

Re: Älgflugor?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470687
JensSkoog skrev:
axwell skrev:Dom dras till as, har du någon hund begraven ? :mrgreen:

Doftar inte fransk parfym i min bil :mrgreen:

- och när jag tänker efter så lämnade min son några
bananskal på golvet på högersidan i morse när han åt frukost
på väg till ett jobb där han skulle ge mig en hand. "Släng dom i sopen när du
kommer hem", var beskedet till mig, och det glömde jag, självklart :oops:

Tänker du bli älgflugornas herre? :-)
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Älgflugor?

Pan  
#520793 Om de kom sent förra året så är de desto tidigare i år. Har redan haft flertalet på mig, den första för säkert två veckor sedan. De är till och med i trädgården där jag inte har sett dem tidigare. Det kommer att bli en hemsk höst innan frosten kommer.

Avatar Fallback

Re: Älgflugor?

Värmlänning  
#520899 3 veckor sen fick jag första på mig, 2st samma dag.. sen har det varit lugnt fram till denna vecka. Nu är de möe lus i skogen!

Användarvisningsbild

Älgflugor?

dotcom  
#520913 Jag plockade en förra helgen och ett par i går här i norra Dalarna. Men personligen är de så vanliga numera att jag knappt reagerar. Kör med 5mm frilla bara för att relativt lätt kunna nypa dem. Lever å andra sidan på att skogspromenera [emoji16]

Avatar Fallback

Re: Älgflugor?

jannee  
#521637 Började nu efter den ihärdiga värmen så sakteliga att röja. Jordgetingar har jag redan stött på men sedan är det dessa dj**la älgflugor. Visserligen är de små men desto fler.
Jag överdriver inte när jag säger att jag hade MINST 50 på huggarblusen när jag tog av den + säkert minst ett tiotal i håret och ansiktet.
Rent ut sagt ett satans otyg 😈
Äter rå lök och använder myggmedel - men inget verkar hjälpa :oops:

Avatar Fallback

Re: Älgflugor?

axwell  
#521667
jannee skrev:Började nu efter den ihärdiga värmen så sakteliga att röja. Jordgetingar har jag redan stött på men sedan är det dessa dj**la älgflugor. Visserligen är de små men desto fler.
Jag överdriver inte när jag säger att jag hade MINST 50 på huggarblusen när jag tog av den + säkert minst ett tiotal i håret och ansiktet.
Rent ut sagt ett satans otyg 😈
Äter rå lök och använder myggmedel - men inget verkar hjälpa :oops:


Älgflugor har jag ingen erfarenhet av däremot jordgetingar som inte tycks ha bekommit dig alls.

Två veckor sedan störde jag ett gäng genom att flytta en sten, trodde först att jag hade fått myror innanför handskarna över handloven, sen var dom även ryggen utanpå t-tröjan, byxorna kom dom inte igenom.

Hudirritationen satt i längre på händerna än på rygg och överarmar.

Konstiga djur som inte sticks på naken hud.

Avatar Fallback

Re: Älgflugor?

jannee  
#521729 Självklart är jordgetingar ett gissel men oftast träffar man bara på ett bo någon gång i veckan och ibland upptäcker man dessa INNAN de hunnit gå till anfall. Älgflugorna däremot slipper man aldrig undan. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Älgflugor?

Torbjörn Johnsen  
#586426 Är älgflugorna igång nu för fullt hos er eller är det lugnare i år? Tycker inte det varit så farligt än men kanske för varmt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Älgflugor?

isteskog  
#586429 Råkade ut för såna på en träningsorientering förra veckan ..... 👎
Envisa och hårdslagna dj-lar. Var som om de var av gummi ..... 😱

Användarvisningsbild

Re: Älgflugor?

SHR  
#586446 Här i Dalsland har de vart i någon vecka nu. Har haft ett antal på mig, vanligtvis i nacken och håret eller ansiktet, men bara blivit biten 2-3 gånger.
Har dock inte fått några av de infektioner i betten som jag hört talas om. #:-s Bara tur det handlar om kanske!

Blir älgjakt i helgen uppe vid Sveg, så då får vi se om de finns även där!

Användarvisningsbild

Re: Älgflugor?

Huggar Herman  
#586481
isteskog skrev:Envisa och hårdslagna dj-lar. Var som om de var av gummi ..... 😱

Man kan inte slå ihjäl dem. De måste rullas mellan fingrarna.

Här kommer de i "skov". Vissa dagar är det massor och nästa dag inte en enda.
Kan möjligen vara väderberoende eller hur många hjortdjur som rört sig i närheten senaste dygnet.

Avatar Fallback

Re: Älgflugor?

Hema  
#586486 Hos mig är de igång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).