Motorsåg och handhållet

Jonsered 2055 svårstartad varm

3 inlägg 5810 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jonsered 2055 svårstartad varm

Per.F  
#47056 Sågen startar hyfsat lätt när den är kall och går bra tills den stängs av eller bränslet tar slut. Den är ganska svår att få igång efter ett kortare stopp och nästan omöjlig att starta efter tankning när man kört tomt strax innan. Får sågen kallna ordentligt går det bra att starta igen. Vad tror ni är orsaken? Membran i förgasaren är bytt utan någon nämnvärd förbättring.
/Per



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2055 svårstartad varm

totte  
#47082 Du har vät testat att sätta i nytt tändstift, dåligt stift kan ge de mest konstiga symptom.

Checka tankluftningen, om den är en smula igensatt så kan du få undertryck i tanken när sågen svalnar. Om inte det kolla över alla bränsleledningar, och förgarpackningar mfl ställen, checka att den inte drar tjuvluft nånstans.

Kolla även gapet mellan tändmodul och svänghjul och testa om du har ordentlig gnista när sågen är varm. Kör den helt varm ta ur stiftet och sätt dit ett gammalt stift som du bänt ut elektroden så du har 0,7 - 0,8 mm gap, får du inte gnista då så har du problem med tändmodulen när den blir varm.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2055 svårstartad varm

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47145 Jag hade liknande problem på min Husqvarna 242PG och det visade sig bero på att kabeln till tändstiftet var illa klämd.
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).