Motorsåg och handhållet

Motorsågskort för hobbyverksamhet?

97 inlägg 22092 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

Ola63  
#470523
knaggen skrev:
Ola63 skrev:
tallen100 skrev:Ännu värre är det ju med ykb som EU eländet hittade på, och så har det pratas flera år om brist på chaufförer, blir/blev det bättre nu :-o nä skulle inte tro det, där försvann många :mrgreen:
Nä skicka ut dom styrande nötterna i verkligheten, så dom får utbilda sej :d

Gick min YKB förra året. 5000 kr för 35 timmar och 5 missade arbetsdagar, sen läkarundersökning vart 5:e år samt förnyelse av körkort och färdskrivarkort. Kostar en del att hålla sig med C-kort fast man inte jobbar med det.

Då är du över 65 eller har någon åkomma annars är det fortfarande 10år som gäller.
Det kommer att saknas ca 2000 chaufförer under 2018 så har man behörigheterna så är det inte arbetsgivarens marknad längre utan arbetstagarens.

Nej det är ändrat till 5 år nu för tiden. Jag är 53.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

Ola63  
#470525 Jobb är dessutom inget jag har problem med när man kör skogsmaskin och har C-kort och är fd säljare. Frågan är mest hur man ska hinna med.[GRINNING FACE WITH SMILING EYES]

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

anersimyra  
#470527
mini678 skrev:En del av mig känner såklart att det kan kännas dumt att behöva ta ett körkort för något man gjort i flera tiotals år med bra resultat, utan att skada sig själv, andra eller egendom. Att man från en blå himmel blir ifrågasatt på något som man redan kan utan och innan.

För mig blev motorsågskörkortet något HELT annat, något längst ut på motsatta sidan av skalan.

I Januari kom jag på att jag under våren skulle ta motorsågskörkortet, då omständigheterna gav vid hand att det kunde vara bra för att inte riskera att får utdömt ett vite, men ändå givetvis främst för att lära mig köra motorsåg och fälla träd på ett säkert sätt, då jag aldrig hållt i en motorsåg tidigare.
Jag tog hem materialet tidigt, och "praktiserade" tillsammans med ganska stort fokus på utförandet i skogen med en relativt erfaren huggare i knappt 20 timmar med fokus att förbereda och förskansa mig så mycket kunskaper som möjligt innan kursen.

Gick sedan kursen och tog körkortet i April nu i år.

Sammantaget gav kursen för mig, tillfälle att träna in det jag redan läst och tidigare under året försökt förhålla mig till praktiskt. Ganska många olika mindre, och även några större tips, som givit nytta gavs under kursen, men även nya insikter kring vad som är riktigt viktigt resp. mindre viktigt men bra tar jag med mig från kursen.
i tillägg till det gavs hela tiden bra input kring hur man arbetar "latsmart" för att orka längre pass i skogen.
Att ha ett strukturerat tankemönster i riskanalysen genom hela träfällningen var en anna nyttig del som inte kom till mig riktigt till livs förräns jag gått igenom kursen.

Allt som allt, har detta varit en resa kunskapsmässigt, men också trygghetsmässigt för mig själv, de sista 8 månaderna, och kursen och körkortet har varit en central del av det.

Det verkar som att trådarna här på forumet lätt blir raljant och målar med breda penslar, och kanske har man gått kurser också som faktiskt inte varit bra. Det finns väl över 200 utförare av körkortskursen i Sverige och alla kan inte vara bra.
Med bakgrund vad jag gått igenom, så har jag lite svårt att ta kommentarer såsom "Kan man inte fila en kedja innan kursen, så kommer man inte kunna göra det efter kursen - det spelar ingen roll" på allvar.
Fokuserad träning har ofta givit mig de färdigheter jag besitter idag inom alla möjliga områden. Inte sällan har definierade krav, och avstämning av dessa(prov) varit en del av att jag verkligen tagit träningen och kunskapsinhämtandet på ett större allvar.

Inställningen att ingenting spelar någon roll, ökad kunskap inte ger något, brukar höra till de som aldrig blir riktigt bra på något, är min erfarenhet. Samma inställning brukar dock motsägelsefullt nog, sammanfall med tron att man är världsmästare på det mesta.

Utvecklingen mot att man ska ha certifieringar/utbildningar för allt, stort som smått, verkar göra alla galna, vilket man kan förstå. Utvecklingen finns överallt och i alla branscher. Regelefterlevnad verkar hela tiden bli viktigare, och att kunna verifiera detta.
Sveriges framtid ligger dock stort i att vi blir mer kompetenta, inte mindre kompetenta.
Jag kan ha förståelse för att vissa som ännu inte tagit ett motorsågskörkort " målar med breda penslar " då vissa utbildare uppenbarligen slirar på sanningen angående AMV:s krav på sådant, alternativt känner de själva inte till vad regelverket säger. Men nu har reglerna funnits såpass länge att ingen som helst tveksamhet borde råda.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

johan eriksson  
#470533
knaggen skrev:
johan eriksson skrev:Från 45 måste du ha läkarundersökning med C på körkortet.

Jo det vet jag nog att man skall ha men när jag gjorde det så räcker mitt kort i 10 år till nästa undersökning 2021 och för nyningen gjordes 2011.och sen blir det 5 år i taget .


Är fem år för alla idag på tyngre behörigheter.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag ... korkortet/

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470534
anersimyra skrev: Jag kan ha förståelse för att vissa som ännu inte tagit ett motorsågskörkort " målar med breda penslar " då vissa utbildare uppenbarligen slirar på sanningen angående AMV:s krav på sådant, alternativt känner de själva inte till vad regelverket säger. Men nu har reglerna funnits såpass länge att ingen som helst tveksamhet borde råda.

Bara så jag inte är fel ute då jag inbillar mig att jag läst på. Är vi överens om det jag påstår? ( om du nu hunnit/orkat läsa det förstås).
Egenföretagare och ensam på arbetsplatsen= inget kort krävs ( om inte uppdragsgivaren kräver sådant).

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

anersimyra  
#470537 Det är helt riktigt " uvskogen ".. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470541
anersimyra skrev:Det är helt riktigt " uvskogen ".. :-BD

[emoji2]

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).