Motorsåg och handhållet

Homelite EZ 720116

100 inlägg 29932 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Homelite EZ 720116

ralleville  
#470069 Jo, din Homelite har jag sett på internet.Bra info där Totte.

Tror du att det bara är att beställa Tillotson membran , HL eller vad de nu heter? Passar dylika till Brown?

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Homelite EZ 720116

Jocke91  
#470080 Kul att se att det går framåt med projektet.
Som Totte säger så är det lättaste sättet att få loss förgasaren att plocka väck hela reed-ventilen med platta. Alternativet är att ta en 7/16 fast nyckel och slipa ner den lite på sidorna så att den går ner mellan muttrarna och förgasaren.

Att det sitter en Brown förgasare på sågen är kanske inte direkt någon fördel. Nog för att dom mer eller mindre kopierade Tillotson HL så är jag osäker på om membranen passar i en Brown. Det enklaste är nog helt enkelt om du plockar isär förgasaren så långt att du kommer åt membranen och tar lite bilder på dom.

Du ska nog kunna ro hem det här projektet förr eller senare ska du se.

Användarvisningsbild

Re: Homelite EZ 720116

totte  
#470117 Om inte annat så tror jag det finns membran till Brown att få tag på om det inte går med Tillotsongrejor. Alternativet är förstås att få tag på en bättre beg Tilly HL, där kanske Jocke kan hitta nåt i högen?

Avatar Fallback

Re: Homelite EZ 720116

ralleville  
#470126 Den där Brown ser inte skruvad ut, knappt att nån rört skruvarna.Bara skruven som håller filtret, där har skruvmejseln slintat ser man.
Kan senare i kväll meddela mera, just nu har frugan smitit iväg med kameran så inga foton ännu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Homelite EZ 720116

totte  
#470148 Räkna med att membranen behöver bytas. Ta det som en rejäl överraskning om de är mjuka och användbara.

Avatar Fallback

Re: Homelite EZ 720116

ralleville  
#470162 Här kommer nu några foton på membranen.Lite suddigt blev det nog tyvärr.
Vet inte om de duger, men tex där pumpen är så verkar detta membran nog hårt.De stod rakt ut de där små " bladen" som skall fungera som ventiler.

Är väl svårt för er att bedöma om de duger, men kanske nån vet vilken Tillotson det kan vara fråga om.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Homelite EZ 720116

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470167 Fins membransatser o skaffa: http://chainsawcollectors.se/phpbb3/vie ... 55&p=93104

Avatar Fallback

Re: Homelite EZ 720116

ralleville  
#470190 Tack Mange!
Kollade lite närmare på förgasaren, där är följande instansat på en kant :- 5CS och ingjutet 229 .Och den är tillverkad med tanke på andra maskiner för tex Idle och Main skruvarna finns färdigt gjutet på båda sidor.Även kanaler.
Skall kolla din länk Mange, mycket bra forum detta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Homelite EZ 720116

Jocke91  
#470192 Ja det där ser inte exakt ut som Tillotson membran. Frågan är om det är värt att satsa på Brown förgasaren eller ej. Finns ju en risk att nålventilen är otät på den med.
Jag är rätt säker på att jag har några Tillotson HL som passar på sågen om det skulle behövas.

Men när vi väl är inne på Brown förgasare.
1504116546_dscn0535.jpg

Avatar Fallback

Re: Homelite EZ 720116

ralleville  
#470196 Hej Jocke.

Trevligt att höra att du har delar.Har varit inne på länken som Mange nämnde om, och nån har tydligen membranen.Men jag hittade inte info hur man ser delen eller kostnaderna.
Kollade nålen med ett förstoringsglas på 10 ggr och kunde inte så några fel.Men man kan ju inte vara smällsäker på hur sätet ser ut.Putsade hålet med topspinne , nån typ av smuts kom nog ut men förgasaren verkar i mina ögon som bra.Säkert har den inte varit igång på väldigt länge, det syns inga avlagringar alls.Kanske bensinen var av bättre kvalitet då den användes?
Återkommer senare när jag vet mera.
Tack Jocke!

   TS
Avatar Fallback

Re: Homelite EZ 720116

Jocke91  
#470209 Nålen är sällan problemet på Tillotson HL som denna förgasaren är mycket lik, utan dom löstagbara säten som nålen sitter i. Det sitter en bit gummi i botten på dom som brukar torka och därmed blir den otät. Men kan vara så att det kan vara något som är samma som på Tillotson. Om det är ett fast säte på din förgasare så är det troligen rätt lugnt.

Användarvisningsbild

Re: Homelite EZ 720116

totte  
#470212 Här finns en länk till en PDF med priserna till länken Mange skickade: http://chainsawcollectors.se/phpbb3/vie ... 05&t=10727

Och de där membranen har verkligen gjort sitt, såpass att man ser det direkt på bilderna. Syns även tydligt att Tillotson HL-membran inte passar, hålbilderna är rätt annorlunda. Skulle nog satsa på en Tilly, har inte hört så väldigt positiva tongångar om Brown.

Sant som Jocke säger om nålen, på den ZIP-en jag skruvade på nu i somras så var just nålsätet stenhårt, den flödade som en vårbäck.

Användarvisningsbild

Re: Homelite EZ 720116

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470267 Nålens säte och den lilla tätring där är får man ibland byta. Nålen i sig brukar det sällan vara fel på.
Sätet följer med i rep sats, inte membransats.

Avatar Fallback

Re: Homelite EZ 720116

ralleville  
#470520 Försökte få loss nålens säte , men nej det var värre det.Omöjligt att få loss delen med de verktyg jag har.Gjort en mall av plåt som visade dimensionerna ( tror det är en 5/16 dels tum) på hylsan som behövs.Var till Biltema och inhandlade en sats med små tumshylsor, men den ryms ej ner i hålet.Väggen på hylsan skall vara bara nån mm.
Och vågar inte ta loss delen med våld heller.
Skickat ett mail till nån Joe i staterna som säljer membranen.Inte hört av honom ännu.
Så nu är det stopp tillsvidare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Homelite EZ 720116

Jocke91  
#470528 Jag använder en avslipad 5/16 hylsa för dom sätena jag tar loss. Om jag mins rätt så filade jag av den med en vanlig fil.
Var i detta långa land befinner du dig? Jag har några nya membransatser från 60-talet, behöver bara hitta dom och kolla så dom innehåller alla membran.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).