Motorsåg och handhållet

Någon som provat?

16 inlägg 5938 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Någon som provat?

baabwaf  
#470437 En sådan har jag aldrig sett tidigare?
Det är helt annorlunda mot vad man lärt sig och kan referera till med hur man sågar annars.
Är det något som finns i något sortiment/tillbehör eller är det något väldigt lokalt?
Verkar klumpigt men man slipper naturligtvis bocka ryggen.

Lägger länk till skärmdump och var den fanns på youtube.

Bild






   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Någon som provat?

totte  
#470459 Har endast gjorts för Ryssland. Där finns en lång historia av sågar med uppstående handtag.Avsikten är främst att underlätta fällning i djup snö. Hva ville uppenbarligen göra ett försök att slå sig in i den marknaden. Har väl inte ens fått säljas i Sverige och definitivt inte fått användas i yrkesmässig verksamhet.

En rysk Druzba:
Bild

http://chainsawcollectors.se/phpbb3/vie ... 27433#p198

Avatar Fallback

Re: Någon som provat?

baabwaf  
#470473 Intressant. Jag hade inte någon som helst aning om att Husqvarna gjort så stora försök men det är bra att de ändå kan göra försök att anpassa sig till speciella förhållanden (naturligtvis är det hopp om mer pengar/större marknad men dock). Det jag tyckte mig se och fundera över först var att det ser ut att sitta ihop med chassie direkt och har då Husqvarna fixat det, så förstår jag bättre.

Tack för svar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Någon som provat?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470476 262XPH. Efterföljaren finns fortfarande 365H.

Användarvisningsbild

Re: Någon som provat?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470478
baabwaf skrev:Intressant. Jag hade inte någon som helst aning om att Husqvarna gjort så stora försök men det är bra att de ändå kan göra försök att anpassa sig till speciella förhållanden (naturligtvis är det hopp om mer pengar/större marknad men dock). Det jag tyckte mig se och fundera över först var att det ser ut att sitta ihop med chassie direkt och har då Husqvarna fixat det, så förstår jag bättre.

Tack för svar.

Leden emellan såg och tank sitter i en del av tanken på 262XPH. Tanken sitter där men inget bakre handtag. På 365H är det en annan lösning.

Användarvisningsbild

Re: Någon som provat?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470479 Finns mycket ryss sågar vi inte har en aning om.
De vanligaste är Druzba, Ural och Taiga.
Krona har jag en jag söker delar till, men det finns många fler.

Avatar Fallback

Re: Någon som provat?

baabwaf  
#470498 Nu när jag fick info om dem, så gick det ju att hitta dem på Husqvarna (ru).
De som samlar på sågar skulle nästan beställa till samlingen.

http://www.husqvarna.com/ru/produktsiya ... 965077918/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Någon som provat?

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470623 Dom som besökte Skogsforums monter på Elmia Wood 2017 kunde se både Husqvarnas och en Ryss i verkligheten

Användarvisningsbild

Re: Någon som provat?

MartinH  
#470628 Det blir ju onekligen bökigt att göra ett öppet riktskär, 70 - 80 grader är bara att glömma.

Men arbetsställningen är säkert bra. Verkar passa bäst för lite klenare bestånd.

Med vänlig hälsning!
MartinH

Avatar Fallback

Re: Någon som provat?

tallen100  
#470629
MartinH skrev:Det blir ju onekligen bökigt att göra ett öppet riktskär, 70 - 80 grader är bara att glömma.

Men arbetsställningen är säkert bra. Verkar passa bäst för lite klenare bestånd.

Med vänlig hälsning!
MartinH

Dom gjorde väl inget riktskär, sågade och lät trädet falla dit det ville :?: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Någon som provat?

Tosca  
#470652 Kärrabol förevisade som sagt sina på Elmia, det går med ett enkelt handgrepp att vrida på dem.

Användarvisningsbild

Re: Någon som provat?

totte  
#470660 Ja och det är så med de ryska sågarna också, där vrider man svärdet.

Användarvisningsbild

Re: Någon som provat?

MartinH  
#470662 Det verkar lite bökigt att göra det övre riktskäret med denna typ av motorsåg om man ska göra det med vinkel på 70 - 80 grader, även om man vrider till svärdet.

Tycker inte att den verkar lika effektiv som en vanlig såg. Sedan ska det bytas motorsåg för att kvista träden.

Men det är väl en träningssak att få till det förstås och hur man lägger upp arbetet.

Mvh!
MartinH

Avatar Fallback

Re: Någon som provat?

källefall8  
#470726 Orsaken till "höga handtag"-såg, är som nämnts tidigare, fällning i djup snö typ 1m där man då skottar så mycket att man får ner denna typ av såg för att fälla. Skulle bli mer skottning om man använder vanlig såg samt att stå nere i hålet i tvåtaktsröken inte vore så trevligt.

Användarvisningsbild

Re: Någon som provat?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470737 Det är inga problem att göra öppna riktskär med dem.
Bara o vinkla sågen lite o sära eller vrida den lite.

Har fällt o sågat en del med Ural bara för att testa och det var behagligt för en sån som jag att använda.
Den är lite större o mer krut i så man vågade sig på lite grövre grejer med den än druzban.
Efter man kommit på barkstödets ovärderliga användningsområden så var det en fröjd o köra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).