Skogsröjning

Röjning i blandskog

7 inlägg 9194 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Röjning i blandskog

Rassmusolsson  
#470282 Hej! Jag sitter här i lövskogen och håller på att röja men jag har blivit osäker på hur röjningen ska utföras. Här är allt från hassel,bok,ek,lind,rönn,ask,björk och annat småskit.
Ekarna är väldigt stora och ligger som ett tak över resten av skogen. Egentligen ska de tas bort men det har inte blivit av.

Vad ska jag spara och hur tätt ska träden stå? Hur ska det se ut under ekarna? Hasseln är bara skit så är det bara att röja bort den?

Har röjt en del och bifogar några bilder på skogen.

IMG_2084.JPG
IMG_2086.JPG
IMG_2087.JPG
IMG_2088.JPG




   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjning i blandskog

boksson  
#470283 Vad vill du ha för sorts skog efter röjning/gallringen är genomförd?
Produktion/naturvård?

Användarvisningsbild

Re: Röjning i blandskog

Rassmusolsson  
#470284 Det får nog mest bli naturvård eftersom där är inte direkt några produktionsträd. Där är enstaka bokar men dom är väldigt undertryckta av eken och hasslet

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjning i blandskog

boksson  
#470314 Jag skulle nog satsa på att frihugga ekarna med några buketter av hassel som underväxt för att förhindra vattskott på ekstammarna. Har du friska askar så spar dem tillsammans med linden. Hur stort område är det frågan om?

Användarvisningsbild

Re: Röjning i blandskog

Rassmusolsson  
#470328 Området är ca 1 hektar.
Ekarna är nog snart averkningsklara så ingen mening att spara hasslet så det inte blir vattenskott . Ekarna ligger som ett tak över hela att stycket. Det jag oroar mig för är när ekarna fälls att det kommer förstöra hela skogen då deras kronor inte är att leka med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjning i blandskog

boksson  
#470334 OK. Då är det en produktionsskog trots allt. Då får jag ändra på mina råd :wink:
Vänta till löven trillat, avverka ekarna och ta ut all grot. Enligt bilderna har du gott om småträd som du kan bygga ett nytt bestånd på även om en del stryker med vid avverkningen. Och mycket av det som bryts av kan skjuta nya skott om du sågar av dem vid roten. Troligen går området under ädellövlagen så kolla så att du har ett stort inslag av ädelövsplantor bland slyet.

Användarvisningsbild

Re: Röjning i blandskog

Rassmusolsson  
#498050 :)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).