Traktorer och processorer

Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

982 inlägg 329501 visningar 52 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

JohannesG  
#469177 Att Weimer ändrar måtten i sin produktion verkade hopplöst eller i alla fall svårt. Men att köpta vissa delar och modifiera själv var inga problem. Om det inte gäller ändring av mått tror jag säkert Weimer kan ordna något. Dock önskar jag att Weimer i framtiden kunde bygga en riktigt ordentlig vagn också, typ en kraftigare 14-15tonare med skyddad ramstyrning m.m.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

Jole  
#469330
JohannesG skrev:Att Weimer ändrar måtten i sin produktion verkade hopplöst eller i alla fall svårt. Men att köpta vissa delar och modifiera själv var inga problem. Om det inte gäller ändring av mått tror jag säkert Weimer kan ordna något. Dock önskar jag att Weimer i framtiden kunde bygga en riktigt ordentlig vagn också, typ en kraftigare 14-15tonare med skyddad ramstyrning m.m.

Hm... Kanske förväxlade dem med nån annan tillverkare. :-?

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469597 Lodat lite bland lite bland vagnarna och de skenar iväg endel beroende på hur stor jag "vill" ha.
Sen blir jag lite fundersam när en driven mohedavagn komplett med kran o pump 120/M500 från 2008 bara är 40' billigare än en helt ny 121 4wd utan kran o pump?
Sen Utnäs är visst lite rörigt, Utnäs industri som har namnet tillverkar inte skogsvagnar i vart fall än och de var inte dom som var på Elmia Wood utan dom hette Utnäs tekniska och dom hade lagt ner projektet enl en Hampus....
Och Rosenqvist har inte ringt tillbaka apropå 102HDn som ligger på blocket...
To be continued :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470141 Har rört sig lite i vagnsfrågan.
Flera säljare är duktiga på att säga att dom ska kolla upp saker och återkomma med svar på frågor jag haft....
Hypro däremot ville konsultera mera men tyvärr ligger deras vagn lite högre än vad jag vill betala.

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

Eremiten 74  
#470142 Hej gnisten83 :) Jag har inte varit på forumet på ett tag fick se att du funderar på en ny skogsvagn. Om du är intresserad av Vreten så ska du ringa direkt till dom och be om att få prata med Alexander deras konstruktör. 12 och 14 tons vagnen går att få kundanpasad.
Lycka till :)

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470216 Har väl kommit fram till att köpa en begagnad då jag har lite svårt att motivera helt nya vagnar utan kran som kostar 2-300'.
Fann en bra kandidat i veckan så saken är i stort sett klar.
Får nog kapa bort kranpallen och flytta grinden närmare traktorn så blir den rätt lik min nuvarande :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

aggesund  
#470218
gnisten83 skrev:Lodat lite bland lite bland vagnarna och de skenar iväg endel beroende på hur stor jag "vill" ha.
Sen blir jag lite fundersam när en driven mohedavagn komplett med kran o pump 120/M500 från 2008 bara är 40' billigare än en helt ny 121 4wd utan kran o pump?
Sen Utnäs är visst lite rörigt, Utnäs industri som har namnet tillverkar inte skogsvagnar i vart fall än och de var inte dom som var på Elmia Wood utan dom hette Utnäs tekniska och dom hade lagt ner projektet enl en Hampus....
Och Rosenqvist har inte ringt tillbaka apropå 102HDn som ligger på blocket...
To be continued :lol:



Jag köpte den Mowi 1450in som stod på Elmia. FTG är ett otroligt bra företag att ha och göra med. Helt klart värt att ringa och förhöra sig om alternativ. Och grejerna dom gör går absolut inte klaga på! Jag vet ju redan nu vad det kommer stå på dekalerna på min nästa kärra iallafall :grin:

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470222 De tror jag säkert bara de att jag är ju så udda att kranen sitter på traktorn och de ställer lite speciella krav på vagnen så kranen räcker vettigt

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

Relaskop  
#470230 Får man fråga vad man får ge for en mowi 1450 och en hyprovagn?

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470236 En Hypro hv14 eller Moheda 141 4wd med drift o belysning och broms men utan kran, ventiler och pump kostar strax under 300'

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

aggesund  
#470237
gnisten83 skrev:De tror jag säkert bara de att jag är ju så udda att kranen sitter på traktorn och de ställer lite speciella krav på vagnen så kranen räcker vettigt



Ja det är klart att det blir ju en helt annan grej. Men med den kund servicen dom har är de nog inte helt omöjligt att det kan gå att få fram en lösning :smile:

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470238 Du får ursäkta och jag hoppas dom har blivit bättre men jag har fått dåliga vibbar av dom efter köpt en gripskopa av dom för ca 10 år sen där jag fick vänta i mer än 3 månader på leverans och säljarn fick bara veta att de väntade på cylindrar....
Dessutom blev axlarna krokiga rätt snabbt så den höll inte att lasta ved med helt enkelt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

aggesund  
#470239
gnisten83 skrev:Du får ursäkta och jag hoppas dom har blivit bättre men jag har fått dåliga vibbar av dom efter köpt en gripskopa av dom för ca 10 år sen där jag fick vänta i mer än 3 månader på leverans och säljarn fick bara veta att de väntade på cylindrar....
Dessutom blev axlarna krokiga rätt snabbt så den höll inte att lasta ved med helt enkelt.


Oj, den erfarenheten har inte jag. Jag är super nöjd med allt hittils :grin:

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

d@nne  
#470244 Jag blev positivt överraskad nu i sommar när vi började prata vagn med moheda. Har kranen på traktorn så frågade om man kunde slippa kranpallen och fick svaret att vi bygger den som du vill ha den. :-D så nu ska det bara skrivas papper så kommer det en 15tons moheda med ca 40cm kortare chassi. Den är även anpassad för ett dumperflak från metsjö så visst är dom flexibla och hjälper till det är allt jag kan säga.

Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

JohannesG  
#470257
d@nne skrev:Jag blev positivt överraskad nu i sommar när vi började prata vagn med moheda. Har kranen på traktorn så frågade om man kunde slippa kranpallen och fick svaret att vi bygger den som du vill ha den. :-D så nu ska det bara skrivas papper så kommer det en 15tons moheda med ca 40cm kortare chassi. Den är även anpassad för ett dumperflak från metsjö så visst är dom flexibla och hjälper till det är allt jag kan säga.

Och priset på det blir?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).