SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Första testen av nya Husqvarna 572XP

29 inlägg 22611 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Första testen av nya Husqvarna 572XP  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#470144 Skogsforum har fått möjligheten att testa Husqvarnas nya 70-kubikare - 572XP. Det är denna såg som ska axla manteln från legendaren 372XP, som nu pensioneras. Kommer den klara detta? Ja, läs vidare så kanske du bildar en uppfattning om det.

Vi har testat den nya sågen ca 15 tankar. Eller ja, vi och vi, det är Lars-Erik Larsson som är en professionell manuellhuggare och skogsentreprenör från Åmål som fått testa sågen.
Sågen är troligtvis en av förseriesågarna och snart på väg tillbaka till Husqvarnas R&D.

1504090242_lars-erik-larsson-572xp.jpg


Lars-Erik med anställda är en riktigt bra testpatrull för motorsågar. I arsenalen finns sedan tidigare ett brett urval av motorsågar från Husqvarna, Jonsered och Stihl. Vanligaste sågarna idag är Husqvarna 560XP och Stihl 362. Vid denna test blev det alltså att hoppa upp ett snäpp till 70 kubik - mer kraft och mer vikt.

Det blev alltså ett kort första test där Lars-Erik i alla fall fick en möjlighet att bilda sig en uppfattning om den nya sågen.

Vad tyckte han då?
Ja, om den fanns i handeln hade han troligtvis införskaffat en.
Det är troligtvis ett ganska bra betyg från en entreprenör med 10 anställda som fokuserar i huvudsak på två saker; effektivitet och högt TU, alltså att tekniken inte ska krångla.

1504090242_560xp-vs-572xp.jpg


Normalt vid manuellhuggning så funkar MS 362 och 560XP bra. Vid grövre fällning har Lars-Erik en Jonsered 2095 för fällning och kvistar sedan med någon 60 kubikare.
572XP är lite tyngre än ex. 560XP, men den ökade kraften och effektiviteten gör troligtvis att sågen skulle bli förstahandsvalet om den fanns i arsenalen, i alla fall vid grövre fällning.
Vidare funkar 572XP riktigt bra vid grov fällning - både som fäll och kvistsåg. Detta gör att man med endast en såg, effektivt, kan utföra svåra trädfällningar av grova träd, fröträdshuggningar, tomtträd, mm.

Sågen är lättstartad, har låga vibrationer och bra ergonomi. Testsågen hade 18” svärd med nya C85 sågkedjan. 20” svärd med C85 hade troligtvis varit optimalt på 572XP utifrån Lars-Eriks förutsättningar.
Något som Lars-Erik framhöll var att sågen var bra och effektiv både för fällning och kvistning. Gamla H42 kedjan kan lätt bli hoppig och aggressiv vid främst kvistning, här har Husqvarna gjort framsteg med nya C85 som är snällare men ändå mer effektiv.

1504090242_572xp-stubbe.jpg


Vår test är lite för kort för att få en riktigt bra bild om sågen. En sak är bränsleförbrukningen som Lars-Erik hade en känsla av att den låg lite högre än hans andra sågar. Han har ett ungefärligt mått eller mål om att hugga minst 3 fastmeter virke per tank. Här ligger 572XP på runt just detta när vi testade sågen. Men vi har inte gjort några tidsstudier, det enda Lars-Erik kan säga är att den är mycket effektivare än 560XP.

Vidare hade det varit önskvärt att testa 572XP under längre tid för att göra en komplett recension, gärna mer än 40 timmar effektiv sågning enligt Lars-Erik.
Först då kan man nog bilda sig en uppfattning om hur sågen klarar den hårda vardagen tillsammans med en professionell manuellhuggare.

Men en sak är säker, klarar den detta så lär det vara en fullvärdig ersättare till den legendariska 372:an och dessutom en 70-kubikare som kan användas till mycket.

Vad tyckte jag då?
Undertecknad har testat sågen och kapat lite trissor mm. Det som slagit mig är att det är en såg med attityd, den låter högt (121dB) och varvar snabbt. Jag håller också på med en kortare vidare där jag jämför 572XP mot min fars Jonsered 2152. Det är liksom lätt att bli fartblind och jag tror en sådan jämförelse visar på ett bättre sätt hur sågen fungerar (även om det är ojämnt att ställa dessa sågar mot varandra).
I videon nedan så tror jag att jag sammanfattade intrycket av 572XP som ett “rappt, högljutt kraftpaket”. Det tycker jag stämmer ganska bra.

Stora svärdsinfästning är grymt bra. Det blir så mycket enklare att byta kedja och mer överblickbart.

Här är en video från testen. Den är på engelska även denna gång då det verkar vara många engelsktalande på YouTube som är intresserade av denna såg.



Det är för övrigt riktigt givande och intressant att vara ute hos professionella skogsarbetare, det är hårt jobb, ganska oglamouröst och "jämnan som drar".
Det kommer finnas fler anledningar att besöka Lars-Erik, han har många spännande poster på gång och dessutom en häftigt upplägg med grävmaskin, stubbfräs och en Valtra N TwinTrac med Mohedavagn.

1504090242_valtra-n-moheda-12-4wd.jpg




   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Första testen av nya Husqvarna 572XP

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470174 Bra innlegg og bra video har de prøvd kjede etter filing?

Användarvisningsbild

Re: Första testen av nya Husqvarna 572XP

Fredrik Reuter  
#470181 Hej och tack!
Ja, han slipade kedjan lätt flera gånger. Jag har slipat både C85 och H42 och testat att kapa trissor igen. Det blir snart en kortare video på det också.

Det är riktigt intressant att det kommer två nya värstingar i 70cc klassen i år. Kanske blir det ett uppsving även i Norden för 70cc igen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Första testen av nya Husqvarna 572XP

traktorz  
#470197 Rejält träd till att testa den stora sågen på. Är det en sitka-gran?

En eloge till er som valt ett ansenligt grovt träd för testet. Sågen verkar ju liten i proportion till det aktuella objektet, men inte alls liten i det utförda arbetet, låt vara som här i händerna på en skicklig trädfällare. Mötet mellan den lilla sågen med det relativt korta svärdet som här med att fälla den grova granen, bidrar till intrycket av en mycket kapabel såg.

Släktskapen med 550 & 560 verkar finnas, såsom i motorkaraktären med vevhusutfyllnader (RevBoost™?) och relativt öppna trimnings-ljuddämpare. En påtagligt synlig skillnad mot de mindre modellerna är dock den inre kopplingen.

Avatar Fallback

Re: Första testen av nya Husqvarna 572XP

Ferguson system  
#470217 Bra video Fredrik :-bd .

Ei 70cc sag er en fryd å bruke til grovt. Bra med krefter og ikke for tung. Går fint å bruke til mindre dimensjoner også om man er flink å bruker stokk og kropp for å avlaste saga.

Min favoritt er Jonsered 2172 med 16" sverd (8'er drev) og 24" sverd (7'er drev). Jeg har ei stihl 660 sag også, men den er mere egnet til de største dimensjonene og i minisagbruk. Den blir litt for tung og klumpete å bruke mye til kvisting.

Användarvisningsbild

Re: Första testen av nya Husqvarna 572XP

MartinH  
#470221 Jag har dock bara gott att säga om min 70-kubikare, Husqvarna 372 XPG, och den visar precis som 572 XP sin effektivitet på de stora träden. Tycker nog att en 70-kubikare kommer ännu mer till sin rätt i både grovt och hårdare trädslag som björk. Du får en snabbhet i fällningen vilket du inte uppnår med en mindre såg, trädet kommer ned på kortare tid. Tycker också att det är lite av en säkerhetsgrej med att fällningen tar mindre tid. Sen kan man få jobba ändå såklart innan trädet ger med sig.

Men det är också på de stora träden som dessa sågar vinner en del, på mindre träd och volym kör jag 346 XPG NE.

Med vänlig hälsning!
MartinH

Användarvisningsbild

Re: Första testen av nya Husqvarna 572XP

MartinH  
#470227 Hade en kund vars granne hade haft en som fällde träd på den tomten några dagar före mig. Det träd jag fällde var en gran som var i paritet med granen som fälldes med 572:an ovan, se bifogad bild.
Min kund märkte en klar skillnad mellan hur min 372:a arbetade jämfört med den på grannens tomt. 372:an gick inte ned i varv vid belastning, medan sågen på grannens tomt hade gått ned och upp i varv under fällningen. Jag har 20" svärd och det kunde jag begrava i trädet utan att 372:an sackade. Nu vet jag inget om vilken såg och svärd det var på grannens tomt, här spelar också fler faktorer in så klart.

Så jag tycker helt klart att det är motiverat att i vissa lägen ha en större motorsåg på 70 kubik.

Dessutom så uppskattade min kund att jag använde Aspen och inte vanlig bensin. Det hade visst varit vanlig bensin när träden fälldes på grannens tomt och lukten hade lagt sig över nejden.

Med vänlig hälsning!
MartinH

PS: Det är lite svårt att få en uppfattning om trädets storlek men när trädet lagt sig på grenarna så var roten över mitt huvud har jag för mig, jag är 185 cm lång. Jag fick börja kvista från toppen på grund av trädets storlek. DS.

Användarvisningsbild

Re: Första testen av nya Husqvarna 572XP

Torbjörn Johnsen  
#470232 Husqvarna kommer att ta med sig 572XP till Gallringsdagarna 2017 (Fredrik Reuter - Gallringsdagarna 2017). Ett tips för er som vill känna och klämma samt kanske testa några kap.

Användarvisningsbild

Re: Första testen av nya Husqvarna 572XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470253
MartinH skrev:Hade en kund vars granne hade haft en som fällde träd på den tomten några dagar före mig. Det träd jag fällde var en gran som var i paritet med granen som fälldes med 572:an ovan, se bifogad bild.
Min kund märkte en klar skillnad mellan hur min 372:a arbetade jämfört med den på grannens tomt. 372:an gick inte ned i varv vid belastning, medan sågen på grannens tomt hade gått ned och upp i varv under fällningen. Jag har 20" svärd och det kunde jag begrava i trädet utan att 372:an sackade. Nu vet jag inget om vilken såg och svärd det var på grannens tomt, här spelar också fler faktorer in så klart.

Så jag tycker helt klart att det är motiverat att i vissa lägen ha en större motorsåg på 70 kubik.

Dessutom så uppskattade min kund att jag använde Aspen och inte vanlig bensin. Det hade visst varit vanlig bensin när träden fälldes på grannens tomt och lukten hade lagt sig över nejden.

Med vänlig hälsning!
MartinH

PS: Det är lite svårt att få en uppfattning om trädets storlek men när trädet lagt sig på grenarna så var roten över mitt huvud har jag för mig, jag är 185 cm lång. Jag fick börja kvista från toppen på grund av trädets storlek. DS.

Just detta är ju vad som många saknar med 575/576 att de har inte vridet och förmågan o hålla varvet under belastning på samma sätt. Lättare de går varma. Min 575 vill inte gärna ha mer än 20" sen blir hon varm. De gamla 372 och andra fällesåg behöver hålla varvet och inte gå ner i varvtal.
I fällning är det en säkerhets risk o kan ställa till det ordentligt. Framför allt förbannat irriterande.
70cc+ borde kunna dra 24" oavsett arbete och träslag utan större gnäll. Det är skillnad på 18" och 24-28-36" på 70cc.
18" är lite som att köra 10" på 560.

Användarvisningsbild

Re: Första testen av nya Husqvarna 572XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470259 Motorns konstruktion och konfiguration med sina system och portningar säger hur egenskaperna blir.

I olika typer av arbeten önskas olika egenskaper. Olika arbetsätt och man vill gärna prioritera lite olika.
För mig är det inte viktigt att fällsåg är rappa och lätta som kvistningssåg. De ska dra utav helvete i hela varvtalsregistret och man ska lita på de gör det även om det klämmer lite eller fiber går fel håll.
En 70cc såg borde vara i tunga klassen och inte uppföra sig som kvistnings såg. Det har man ingen nytta av.
Fälla med små eller undermåliga såg utgör säkerhets risk.

Användarvisningsbild

Re: Första testen av nya Husqvarna 572XP

johan eriksson  
#470274 Här är ett klipp på Röjarkalle och minns jag rätt så hade han 2171 här. Bra klipp i de gamla sågarna, skulle vara kul att se Kalle med den nya 572 och se hur den går.


Avatar Fallback

Re: Första testen av nya Husqvarna 572XP

axwell  
#470278
johan eriksson skrev:Här är ett klipp på Röjarkalle och minns jag rätt så hade han 2171 här. Bra klipp i de gamla sågarna, skulle vara kul att se Kalle med den nya 572 och se hur den går.



Ett klipp med kalle med KLIPP!
Inget velande där inte, pang på rödbetan. :-bd

Lika imponerad nu som första gången videon visades. :surp:

Avatar Fallback

Re: Första testen av nya Husqvarna 572XP

jannee  
#470338 Betänk att det Kalle fällde var en sörgran, dessutom blev det en högstubbe :grin: :mrgreen:
Låt 572;an jobba med några ekar, där kan ni snacka om hårt virke.
Har som vanligt kanske helt fel men min uppfattning är att bok men framför allt ek hör till det hårdare träslagen medan björken inte är speciellt märkvärdigt hård.
Med en MS 201 fäller man enkelt björk som är uppåt 50 cm i dia.
Jag har nu inte så bråttom :oops:

Avatar Fallback

Re: Första testen av nya Husqvarna 572XP

tallen100  
#470390
axwell skrev:
johan eriksson skrev:Här är ett klipp på Röjarkalle och minns jag rätt så hade han 2171 här. Bra klipp i de gamla sågarna, skulle vara kul att se Kalle med den nya 572 och se hur den går.



Ett klipp med kalle med KLIPP!
Inget velande där inte, pang på rödbetan. :-bd

Lika imponerad nu som första gången videon visades. :surp:

\M/ \M/ \M/

Användarvisningsbild

Re: Första testen av nya Husqvarna 572XP

MartinH  
#470392
jannee skrev:Betänk att det Kalle fällde var en sörgran, dessutom blev det en högstubbe :grin: :mrgreen:
Låt 572;an jobba med några ekar, där kan ni snacka om hårt virke.
Har som vanligt kanske helt fel men min uppfattning är att bok men framför allt ek hör till det hårdare träslagen medan björken inte är speciellt märkvärdigt hård.
Med en MS 201 fäller man enkelt björk som är uppåt 50 cm i dia.
Jag har nu inte så bråttom :oops:


Tycker nog att det är en viss skillnad mellan björk och gran/tall. Björken är mer krävande för motorsågen än tall och gran. Bok och Ek har jag inte provat, inte så många här i Umeåtrakten. Med björken får då jag passa 372:an lite mer så den inte ska gå ned i varv.

Det märks också när man ska fräsa stubbar, björkstubbarna är lite segare att fräsa.

Sedan kan filningen av kedjan komma in här också, är inte så jättenoga med att anpassa ryttarna när jag ska såga i björk. De ska ju vara mindre avstånd mellan toppen av ryttaren och toppen av skärlänken vid björk som jag förstår det. Det ids jag helt enkelt inte anpassa mellan de olika trädslagen.

Med vänlig hälsning!
MartinH
Senast redigerad av MartinH tor 31 aug 2017, 21:23, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).