Motorsåg och handhållet

HVA 238 - renovering och frågor

32 inlägg 16986 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: HVA 238 - renovering och frågor

Chrissofsweden  
#468353 Vred ner T-skruven, blåste rent stiftet, ny Aspen2 och sen första rycket. Gick som en dröm :)

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: HVA 238 - renovering och frågor

totte  
#468393 Förträffligt! Bra jobbat med sågen. :-bd

Användarvisningsbild

Re: HVA 238 - renovering och frågor

MartinH  
#468500
Chrissofsweden skrev:Vred ner T-skruven, blåste rent stiftet, ny Aspen2 och sen första rycket. Gick som en dröm :)


Härligt, smidig liten såg. Det verkar vara originalsvärdet som sitter på också.

Lycka till den lär ju gå bra många år!

Mvh
MartinH

Användarvisningsbild

Re: HVA 238 - renovering och frågor

Chrissofsweden  
#468561 Kan säga att jag inte hade klarat det utan forumet, det fanns massor att hämta här. Väldigt kul att kunna skruva själv!

Men extra roligt att den kommer få fortsätta sitt liv två generationer senare i familjen :) Man ska inte underskatta affektionsvärdet.

Imorgon ska jag plocka av kedjan och köra den i maskinslipen. Någon varnade för att den var aggressiv så jag kör väl på med 60° / 35° samt ser till att ryttarna är i rätt höjd.

Dock skulle jag vilja ha ett 15" svärd för att kunna fälla lite större än det 12" mäktar med. Men jag ska provsåga lite så att jag ser att den går bra med belastning.

Sågen ska ändå vara på 2,2kW så jätteliten är den ändå inte :)

Fast allt är väl relativt... min Stihl är bara snäppet större och svärdet likaså \:d/

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 238 - renovering och frågor

MartinH  
#468567 Då är det väl lika bra att slå till med X-cut kedja och 1,3 mm svärd på 15" tycker jag.
238:an kanske kommer att få jobba lite med 15" svärd och kedja. Men om du är noga med ryttarna så de inte blir för lågt ställda och kedjan för aggressiv ska det nog gå bra.

Kört 15" på en 242:a och det fungerar.

Mvh
MartinH

Användarvisningsbild

Re: HVA 238 - renovering och frågor

El Installatören  
#470193
Chrissofsweden skrev:Sågen isärskruvad och näst på tur är alltså förgasaren.


I med ny bränsleslang och filter.
1502580730_image543.jpeg





ny medlem :smile: lånar tråden lite,

Har en lika såg 238g från 1987tror jag som jag satte fart på efter många års sovande, och okänd historik, den var enormt skitig.
men med bra kompression, och så "ny" ut efter en rejäl tvätt.
Bytte bränsleslang+ filter sedan i med ny aspen 2 så hoppade den igång.

Blev inte klok på bränslslangen jag köpte av handlaren. Med den nya slangen blev det som på din bild att filtret hängde rakt ner i tanken.
med gamla slangen så låg filtret i tanken på tankens botten och kunde följa med när sågen lutades.

Vänder man på slangen så når inte den korta änden till förgasaren. Men filtret kunde då röra på sej i tanken botten.

Kikade på en 242:a på jobbet där var det lång slang i tanken. så fitret låg på botten och kunde följa med när sågen lutades.

Har jag fått fel slang?
Eller ska filtret hänga rakt ner?

Användarvisningsbild

Re: HVA 238 - renovering och frågor

El Installatören  
#470194 Fick inte med bilden....

Användarvisningsbild

Re: HVA 238 - renovering och frågor

totte  
#470207 Om jag förstår dig rätt så hänger filtret i slangen och når inte botten på tanken. Så skall det inte vara, slangen skall vara såpass lång att filtret ligger mot botten eller sidan på tanken oavsett hur du vänder sågen.

Användarvisningsbild

Re: HVA 238 - renovering och frågor

MartinH  
#470208 242:an har original en ganska kort och fast slang, se denna länk på Skogsverktyg.se: http://www.skogsverktyg.se/Motordelar-M ... :3052.html

Denna slang verkar också ska passa 238:an, så det är nog så att det inte behövs så lång slang till 238: an.

Med vänlig hälsning!
MartinH

Användarvisningsbild

Re: HVA 238 - renovering och frågor

totte  
#470213 I vilket fall så måste ju filtret nå botten om man skall kunna köra slut på det som är i tanken.

Användarvisningsbild

Re: HVA 238 - renovering och frågor

El Installatören  
#470226 Filtret hängde 5mm från botten,
Så då var det fel som jag anade.
Slangen jag fick skulle passa 238 & 242.
Jag vände på slangen och fick den långa biten i tanken och skarvade den andra änden med en liten rörbit och slangstump så länge.

Användarvisningsbild

Re: HVA 238 - renovering och frågor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470264 Jag vill minnas den korta delen ska vara i tanken och inte ligga på botten vid upprätt såg.
Jag använder inte de formgjutna utan sätter slang så jag får det som jag vill.

Användarvisningsbild

Re: HVA 238 - renovering och frågor

Alphalima  
#487166 Jag tänkte bumpa tråden då jag också håller på att försöka renovera min 238.
Var nere hos lokala handlaren och letade efter en packningssats med membran osv osv utan att få napp. Någon som vet vilka packningar som bör sitta var på en 238, om man ska skära till egna? Membranen har jag eventuellt en polare som kan ha nya liggandes.

Användarvisningsbild

Re: HVA 238 - renovering och frågor

totte  
#487225 Gå till nån annan handlare. Kan han inte reda ut vad det skall vara i en 238 och ta hem det så är han antingen fruktansvärt inkompetent eller oförskämt ointresserad.

Har för mig att den skall ha en Walbro HDA förgasare. Har du ingen vettig handlare i närheten så kan du skicka efter från Sven: https://www.skogsverktyg.se/Foergasare- ... er/Walbro/

Användarvisningsbild

Re: HVA 238 - renovering och frågor

Elvira11  
#487239 Membransatsen har artikel nr.hqv 501 66 84-01.passar till din 238.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).