Traktorer och processorer

Valtra N4 i skogen

83 inlägg 41982 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valtra N4 i skogen

Aqualize  
#427969
svenolof56 skrev:[...]
Jag försöker återkomma angående vikten efter att ha talat med min försäljare som har direktkontakten till Jyväskylä. Han skall få noggrant få redogöra för sina uppgifter till mig vid försäljningsdiskussionerna!

Det är inte otänkbart att han ändå kan ge en bra förklaring. Jag är bara en sådan som kan läsa manualer och resonera utifrån det. Inte så jag är insatt i tillverkningsprocessen eller väger in dem. Ibland tycker jag Valtra specifikationer är lite höftade. Men det jag läst verkar inte stämma överens med att de inte skulle lagt på sig några kilon.

Minns broschyr för Valmet 8000-serien på 90-talet, om hur mycket extra vikt kostar i bränsle på åkern om man har en onödigt tung traktor (tänk Volvo BM 2654) och Valmet var lätt och kunde belastas vid behov. Och idag blir de ändå tyngre och tyngre...

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra N4 i skogen

Aqualize  
#427976
Seb macahan skrev:Något som jag reagerar på är priset på den nya traktorn. 2012 köpte jag min Nh t6020 för 690' då valde jag mellan den och valtra N111 direct. Då skulle valtra kosta 620' lika dant specaad som Nh jag köpte. Nu tog jag in offert på den nya N4'an. Lika specad som den jag har idag fast med twintrack skogtak och skogsdäck o bukplåt. Totalt kostar detta ca150'. Annars i princip "samma" traktor som för 5år sedan kostade 620 kostar i dag 1,4milj listpris. Efter lite kampanj pris o andra erbjudanden landade det på.1,3milj. Är inte detta en extrem prisskillnad på endast 5år för i stort sett samma maskin? Det blev inget byte för min del. Dessutom ansåg jag den äldre N-serien som mer oöm i skogen. Men det är en fin maskin den nya N4.

Det här har sin förklaring i att du fick offert på en traktor som inte finns! :grin: :-)
Enligt Konedata slutade N111e (först fanns en icke-ekovarv-variant med) 2011. Versu (fullpowershift) och Direct (variabelhastighet) kom med N2-serien (2009). Och någon N112 finns inte, däremot N122 Direct. Kan det varit den månntro?

När T4 kom sa de väl att det var den största uppdateringen någonsin i T-serien. Samma torde gälla N-serien. Så sådant tar de betalt för, att höja priset (mycket) för exakt samma traktormodell år efter år går nog inte, men att sätta högre pris på en mycket bättre (enligt dem) maskin.

Så jag är inte förvånad att de lagt på en hel del. Men visst, det där verkar vara i det extremaste laget.

Användarvisningsbild

Re: Valtra N4 i skogen

Aqualize  
#427987
stegmaster skrev:
Seb macahan skrev:. Efter lite kampanj pris o andra erbjudanden landade det på.1,3milj. Är inte detta en extrem prisskillnad på endast 5år för i stort sett samma maskin?

Håller med om att det er vansinnigt dyrt, men att detta er samma maskin som en valtra N111 er vel inte helt korrekt.
Numera finns vel N4 med minst 3pto varvtal(mot 2 tidligare).
Sen er vel direct lådan från Fendt numera. (vil minnas det er slut för Valtras egen direct låda).
Får anta att det blivit en del andra uppdateringer ochså??
Som t.eks, er vel 50km/t traktor aktuelt numera??
Motorana får stadig högre miljöklass, och detta kostar.
Er det inte ochså integrerad frontlyft standard numera.
Finns säkert en del mer, men har ingen koll själv.

Forsöker inte bortförklar nånting, utan bara forsöka reda ut lite av denna prishöjning.
Va kostar den nya motsvarigheten til en NH 6020 du har då??

Jo det har höjt nivån på traktorn rätt mycket.

Jo nu kan man äntligen ha tre olika kraftuttagshastigheter, när andra tillverkare (någon har jag läst åtminstone) är uppe på fyra.
Direct-transmissionen vill jag minnas att jag försökte få fram om när T4 kom och tror som annan skrev att den nog ändå är finsk. Det är ju tredje generationen så den torde väl förbättrats.

N121 och N141 kunde vara 50 km/h på åtminstone vissa marknader tydligen enligt konedata.
Frontlyft står som tillval i broschyren (och sedan svängbara NH-link frontlyften utöver det). Men de är ju integrerade så man kan nog inte eftermontera den utan att byta ut mycket i fronten. Ser dock ut som det var redan så på N3-serien. Men noterar att ingen traktor i broschyren saknar frontlyft, men på google kan man hitta N4:or med vanlig frontviktsbrygga.

Användarvisningsbild

Re: Valtra N4 i skogen

Aqualize  
#427989
Seb macahan skrev:Det var frontlyft även på den jag fick pris på 2012 integrerad eller ej men inte ska det skilja så mycket i pris, de nya N4 säljs som 40km än så länge i Sverige. Jag håller med att det är en fin traktor men det enda som gör den mer lämplig i skogen jämfört med deutz eller New Holland är skogstaket. Hytten på NH6 serie är minst lika rymmlig. Den nya N4 har tex plasttank som standard. Och plasttank för ad-blue. Fin maskin absolut men vad som gör den mer unik än konkurrenterna ser jag inte riktigt längre. Ska då vara för turbin kopplingen vilket många anser nödvändigt i skogen.

N-serien har väl alltid haft plasttank som standard? Var ju det som folk klagade på när den ersatte M-serien. De kom väl rätt snabbt på att göra en plåttank också (som tillbehör).

Avatar Fallback

Re: Valtra N4 i skogen

valtra mega  
#427993
N-serien har väl alltid haft plasttank som standard?

Stämmer har alltid varit plasttank standard hade en n 141 men fast jag ville ha plåttank tog jag den inte för den var bara 185 liter istället för 225 liter viktiga 40 liter för att klara sig med en tankning om dagen under högsäsong

Användarvisningsbild

Re: Valtra N4 i skogen

Aqualize  
#428000
stegmaster skrev:Ja det du har helt rett, beklager rotet.
Så det måste vara modeller som kommer efter N4 och T4 som kommer med Fendt sin trinnlös låda.
Tror dock inte mange kommer gråta av det, då flere inte anser Valtra direct som en " riktig" trinnlös låda, då man visstnog i vissa lägen får växla manuelt om man kör med tungt lass. :???:
Fendt lådan er ju "top of the line" enligt dom fleste.
Er vel samma som Fendt konverterar sina traktor til Sisu motorer (eller va dom nu heter numera) och skippar Deutz.
Sökte snabbt i några tidningar men hittade inte det jag sökte.
Notera att jag själv inte har någon erfarhet av tinnlösa låda, utan bara saker som jeg lest på nätet eller tidningar.

Kanske beror på version av Direct hur folk tycker (för vad de testat/använt).
Kanske dålig automatik (mjukvara) att man får växla arbetsområde aktivt. Men att man ö.h.t. kan ändra tyder ju på att man kör så tungt att näst högsta (av fyra) arbetsområdet är tillgängligt (för N3 - upp till 27 km/h), står att det är till för besvärliga förhållanden och högsta är för transport.

Tror en del här i Sverige hakat upp sig på "steglös". I N3-katalogen står det så men N4 nämner inte med ett ord "steglös", står bara CVT. Att ha olika arbetsområden (som de kallar växlarna eftersom alla börjar på 0 km/h) är ju ändå förenligt med att man kan variera hastigheten i ett kontinuerligt spann när man valt arbetsområde.
Nu är jag inte uppdatera på Fendt men de hade väl 2 arbetsområden de med?

Ja vi får se vad som händer med ersättarna till N4 och T4, men det ligger nog en bra bit framåt.

Fendt har i en del serier AGCO Power-motorer som de numera heter. Men det utvärderas nog hela tiden. T.ex. 1000-serien fick MAN-motor för man ville väl inte skrämma upp 8,4 litersmotorn ännu mer och inte hade någon annan 6-cylindrig.
200- och 300-serierna har AGCO Power. För Challenger använder de 7-cylindrig 9,8 liters och V12 på 16,8 (samma volym per cylinder som 8,4:an i S-serien).

Användarvisningsbild

Re: Valtra N4 i skogen

Seb macahan  
#428030 Nu har jag kollat igenom lite fakta. Jag har blandat ihop Versu & Direct. Jag fick pris på en Valtra N Versu. Det var inte N111 eftersom den var lika stark motor som på NH t6020 (127hk), så rimligen borde det varit en N122 Versu. Fullpowershift likadant som på min NH t6020 elite.
Även den "nya N4án" som jag fick offert på är N134 Versu. Något större motor men marginellt.
Annars i mina suddiga "Valtra ögon" så skiljer det inte mycket mer än då 3 hastigheter på PTO.
Givetvis en ny modell med allt vad det innebär med förbättringar, men är traktorn så mycket bättre att den ska kosta nästan 580ksek mer (93% dyrare!!!) på 5år för vad jag nu vet:
(Ska tilläggas att efter årsskiftet -16/-17 skulle Valtra´s prislista höjas med ca 6-7% enl. ÅF. Då blir den alltså ännu lite dyrare.
Lite bättre svängradie, bättre hytt utrymmesmässigt, 3 hastigheter PTO, bättre miljösteg.
Vad jag vet så är kanske inte Fendt kända för o vara någon budget traktor (är väl lite top of the line).
Jag har inte fått några andra offerter. Jag har skickat till 2st Deutz försäljare men precis som förra gången jag skulle köpa traktor så går nog deras försäljning så pass bra att de behöver inte skicka ut några offerter alls. Då 2012 tröttnade jag efter 3 påminnelser. Denna gången hoppades jag på bättre respons men :cry:
Jag har inte kollat New Holland denna gången, men skulle kanske göra det bara för o jämföra.
Konsensus:
Det jag menar är att visst blir saker dyrare med förbättringar, och med åren har allt en tendens att bli dyrare. Det är en del av den ekonomiska tillväxten vilket jag köper. Men ska en likvärdig traktor stiga till det dubbla på 5år. Lägger vi till Valtra´s prishöjning med 6% nu 2017 så är det ju nästan precis det dubbla på dessa åren. Idag tycker vi kanske inte att en N122 Versu 2012 är så mycket o ha jämfört med N4 men då var den modern. Det var i princip bara Deutz & lamborgini som hade steglös transmission i så pass små maskiner så full powershift var riktigt "fränt". Vilket jag dessutom tycker funkar förträffligt i skogen. Hade jag haft råd hade jag köpt den nya Valtra´n så jag försöker inte skriva ner maskinen, men jag ställer mig lite frågande till är det en rimlig prishöjning?
Volvo prissatte sin V70 t4 180hk 2012 till ~270´ grundpris. Idag 2017 kostar en V90 190hk ~370´. Förbättrad bil och en ny modell, men den kostar inte 540´ i grundutförande. Den är 37% dyrare vilket jag kan tycka är rimligt. Jag vet att det är en dum jämförelse men ändå

Avatar Fallback

Re: Valtra N4 i skogen

valtra mega  
#428051 Jag kan inte säga vad priset var i Sverige men i Finland var listpriset 2012 på 143 versu 89000€ med moms 71774 utan moms har inte priset på n144 . 2015 var listpriset på T144 versu 99900€ med moms 80565€ utan moms motsvarande t 153 versu var listpriset 2012 94800€ med moms 76451€ utan moms .
N 122 versu tillverkades 2009-2011

Användarvisningsbild

Re: Valtra N4 i skogen

stegmaster  
#428060 Jag gjordet en snabb koll i senaste traktortidningen som innehåller data och priser på dom vanligaste modeller av alla märken.
Såg då på traktorer med trinnlös låda och ca 170hk, och det skiljde inte jättemycket tycker jag.
Riktpriser er detta i NOK (utan lastare och säkert alt annat lull,lull för att kunne opplysa så låga priser som möjligt).
(Valtra er N174, och Fendt 516, dom andra märkens modeller minns jag inte sånn rakt av).
Landini var billigast med ca 1mill, och Fendt i topp med ca 1,3 mille, alla andra märken i mellom detta.
Så mitt inntrykk er att det egentlig inte sklijar så mycket mellan dom olika märken, men klart ju mer ekstra man legger til på listan ju mer kostar det.
En valtra kanske ska utrustas med full skogsutrustning med annan hytt, twin-track, skogdäck, skyddplåter...................................... , så klart då fyker priset iväg.

Avatar Fallback

Re: Valtra N4 i skogen

valtra121A  
#429395 Min N 163 Direct - 15. med twintrac, skogshytt, fjädrad framaxel, frontlyft , bukplåt o dieselvärmare med sms-start. O lite annat lullull kostade ungefär 1,5 miljon sek . Det var inte det ja betalade tillslut men oprutat hamnade man där iaf...

Användarvisningsbild

Re: Valtra N4 i skogen

JohannesG  
#469997
Chuck Norris skrev:Jag har också twintrac som inte används överhuvudtaget. Skogen är nog enda platsen där man har någon glädje av twin trac (förutom då i Valtras reklamfilmer)

Nu har jag visserligen ingen erfarenhet av TwinTrac så jag kan inte säga hur bra eller dåligt det fungerar i praktiken, men tycker ditt påstående är lite konstigt.

Tycker att åtminstone vid slåtter borde det optimala vara att ha en centrummonterad slåtterkross och köra "bakåt". Tröskor, självgående hackar och slåtterkrossar är ju byggda så. Varför skulle man då om det är möjligt inte använda traktorn på samma sätt? Är tröskor, självgående hackar och slåtterkrossar felbyggda?
Senast redigerad av JohannesG tis 29 aug 2017, 17:52, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Valtra N4 i skogen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470015 Nog lite en vanefråga, känns nog konstigt i början att köra så och repskapen ska va byggda för de

Användarvisningsbild

Re: Valtra N4 i skogen

Aqualize  
#470114
JohannesG skrev:
Chuck Norris skrev:Jag har också twintrac som inte används överhuvudtaget. Skogen är nog enda platsen där man har någon glädje av twin trac (förutom då i Valtras reklamfilmer)

Nu har jag visserligen ingen erfarenhet av TwinTrac så jag kan inte säga hur bra eller dåligt det fungerar i praktiken, men tycker ditt påstående är lite konstigt.

Tycker att åtminstone vid slåtter borde det optimala vara att ha en centrummonterad slåtterkross och köra "bakåt". Tröskor, självgående hackar och slåtterkrossar är ju byggda så. Varför skulle man då om det är möjligt inte använda traktorn på samma sätt? Är tröskor, självgående hackar och slåtterkrossar felbyggda?

Jag tycker det i mitt facebookflöde dyker upp folk som kör "frontslåtterkross" och inte någon trippelkombi bakåt med twintrac. Även de med gamla där den satt till höger så jag antar man styr med en arm, det känns lite jobbigt för kontinuerlig körning i högre hastigheter. Så fint som det är i N4 och T4 så tycker jag fler borde tänka till lite istället för att bara köra i gamla vanliga banor.

Användarvisningsbild

Re: Valtra N4 i skogen

källshult  
#470118 När jag hade min twintrac jag så använde jag den närheten av jag backade med tippvagnen mycket smidigt att backa slipper vrida på på nacken och kroppen. Använde till truck stativet som satt i lyft armarna också smidigt. Så twintrac är bra även till andra sysslor än skogskörning

Användarvisningsbild

Re: Valtra N4 i skogen

totte  
#470146 Här är en som kör slåtterkross "baklänges" och det går utav bara attan: Knegarn - Dagens prestation

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).