ATV och UTV i skogen

Vilken ATV kör ni med?

920 inlägg 595504 visningar 165 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken ATV har bekvämt insteg ?

Ferguson system  
#470034
axwell skrev:En bekant provsatt min ATV och konstaterade att det kan bli jobbigt för en handikappad att komma på plats.

Har för mig att det finns en(eller flera) ATV som har ett insteg precis som på en moped/Mc-skoter.

Någon som har koll :?:


Belarus 152 kan jo være et alternativ. På størrelse med en atv, men med diff sperrer, trepunkt, pto og hydraulikk.

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Ent  
#470039 Typ en Canada-pulka kanske, eller finns det mindre och/eller billigare alternativ för släpa (lunna?) enskilda stockar?

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470045
Ent skrev:Typ en Canada-pulka kanske, eller finns det mindre och/eller billigare alternativ för släpa (lunna?) enskilda stockar?

Ja det finns särskilda ATV lunningspulkor. Kolla i olika trådar här på forumet. Eller i "Mangans" blogg.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Ent  
#470054 Minsann, det finns grejer! Nå, eftersom jag har en Canada-pulka så prövar jag med den om behovet uppstår, men annars verkar det ju väldigt behändigt med en riktig lunningspulka.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470079
Ent skrev:Minsann, det finns grejer! Nå, eftersom jag har en Canada-pulka så prövar jag med den om behovet uppstår, men annars verkar det ju väldigt behändigt med en riktig lunningspulka.

Egentligen så är ju det viktiga att få på en noskona. Jag hade en vanlig plasthink först, sen en murbalja från biltema. Fast de höll inte så länge så därför blev det tillslut en glasfiberkona.
Men vet att jag fick rådet här, för en sisådär 7 år sen, att skaffa en huv från en gammal PV. Lyckades aldrig med det....[emoji1]

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Hema  
#470081 Man kan fästa ATVn i dragkroken till ett träd, samt så finns det även lunningssax även kallad domönsax beroende på modelltyp.

Har man fjärr till vinschen kan man med jämte och hjälpa stocken med en käpp eller dyligt. Glöm dock inte bort att låta elvinschen få svalna då o då.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV har bekvämt insteg ?

Tokslut  
#470286
axwell skrev:En bekant provsatt min ATV och konstaterade att det kan bli jobbigt för en handikappad att komma på plats.

Har för mig att det finns en(eller flera) ATV som har ett insteg precis som på en moped/Mc-skoter.

Någon som har koll :?:

Polaris ACE är en blandning av ATV och UTV och fler tillverkare lär komma efter. Men jag på 194cm och mycket ben är för lång för denna modell då knäna ligger an...

http://polarissverige.com/atv-ranger/ace/
Senast redigerad av Tokslut tor 31 aug 2017, 15:47, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

axwell  
#470303
Tokslut skrev:Polaris ACE är en blandning av ATV och UTV och fler tillverkare här komma efter. Men jag på 194cm och mycket ben är för lång för denna modell då knäna ligger an...

http://polarissverige.com/atv-ranger/ace/


Tack, jag har vidarebefordrat tipset. :-bd

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Hema  
#470327 Angående ACE-modellen så verkar den oi första hand vara utvecklad för "buskörning", så jag undrar om den ens är gjord för att dra runt på någon vagn. Körställningen inbjuder inte till vad man vanligtvis gör med en ATV. Ska man ha en praktisk maskin hade jag 99 av 100 dagar valt en vanlig UTV.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Tokslut  
#470329
Hema skrev:Angående ACE-modellen så verkar den oi första hand vara utvecklad för "buskörning", så jag undrar om den ens är gjord för att dra runt på någon vagn. Körställningen inbjuder inte till vad man vanligtvis gör med en ATV. Ska man ha en praktisk maskin hade jag 99 av 100 dagar valt en vanlig UTV.

MEN, den baseras på Value line modellen. Och den har alltid haft en låg lågväxel. Så helt gjord för lek vet jag inte om man kan säga. Körställning är en annan sak helt och hållet, men titta bakåt genom att vrida kroppen är nog inte ett alternatid om man inte ens kommer upp på en ATV. Sen finns det ju mycket att fästa backspeglar i på dessa.

+ Den är ju lika smal som en ATV, de är få UTVer som kan skryta med det. Och de små UTVerna blir ju INTE roliga att sitta i när det är TVÅ plaster på den smala bredden...

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

axwell  
#470333
Hema skrev:Angående ACE-modellen så verkar den oi första hand vara utvecklad för "buskörning", så jag undrar om den ens är gjord för att dra runt på någon vagn. Körställningen inbjuder inte till vad man vanligtvis gör med en ATV. Ska man ha en praktisk maskin hade jag 99 av 100 dagar valt en vanlig UTV.


Ja man måste naturligtvis titta närmare på ACE:n för att kunna bedöma om det är en "bushoj".

Min klumpeduns (CfMoto X5) och motsvarande Goes 525 visas i videoklipp från generalagenterna där dom buskör från första till sista bildrutan.

Såg att den hade turf, missade om den har styrservo, det är nog en förutsättning för en MS-sjuk.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

DavidS  
#470404
axwell skrev:
Hema skrev:Angående ACE-modellen så verkar den oi första hand vara utvecklad för "buskörning", så jag undrar om den ens är gjord för att dra runt på någon vagn. Körställningen inbjuder inte till vad man vanligtvis gör med en ATV. Ska man ha en praktisk maskin hade jag 99 av 100 dagar valt en vanlig UTV.


Ja man måste naturligtvis titta närmare på ACE:n för att kunna bedöma om det är en "bushoj".

Min klumpeduns (CfMoto X5) och motsvarande Goes 525 visas i videoklipp från generalagenterna där dom buskör från första till sista bildrutan.

Såg att den hade turf, missade om den har styrservo, det är nog en förutsättning för en MS-sjuk.


Den har inte styrservo, men det finns som tillbehör. Vad är den tänkt att användas till? Jag är övertygad att den funkar lika bra som en vanlig atv till dom flesta uppgifterna. Det är väl bara när det börjar bli riktigt besvärlig terräng där man får flytta runt kroppen som motvikt som det blir svårare. Att dra vagnar, ploga snö, ta sig ut i skogen fixar den nog utmärkt.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

axwell  
#470449
DavidS skrev:Den har inte styrservo, men det finns som tillbehör. Vad är den tänkt att användas till? Jag är övertygad att den funkar lika bra som en vanlig atv till dom flesta uppgifterna. Det är väl bara när det börjar bli riktigt besvärlig terräng där man får flytta runt kroppen som motvikt som det blir svårare. Att dra vagnar, ploga snö, ta sig ut i skogen fixar den nog utmärkt.


Kollade lite bättre i specen och såg då att den saknar styrservo, ratten bör göra det enklare att hantera maskinen vid backning.

Vet inte i detalj vad den är tänkt till, när frågan dök upp var det för persontransport + redskap på gården.
Tvivlar på att den skall dra några tunga vagnar.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Tonkan  
#474081 Efter ett drygt år av förberedelser med att läsa på en massa forum, bl a detta, samt hundratals frågor om för/nackdelar till ägare av ATV maskiner landade jag i slutsatsen att en Yamaha Kodiak 700 EPS SE (DNMC) samt en proffs timmervagn från LEJA inkl alla tillbehör och insatsflak var rätt ekipage för min egen del.
Så här i efterhand kan jag konstatera att jag är mkt nöjd med mitt val. Allt fungerar som det ska och att en så liten maskin kan dra så stora timmerlass...det är närmast obegripligt 🙏
Jag kan inte peka på en enskild sak/detalj som var avgörande för mitt val...det var helheten som fällde avgörandet.
Erkänt bra arbetsmaskin,transmission, kvalité, 5-års garanti! (åtminstone Tillverkaren tror på maskinens kvalité) samt en Svensktillverkad och mkt genomtänkt timmervagn. Kan något, förutom föraren, gå/bli fel ?
Det finns säker många andra kombinationer av maskiner/vagnar som är lika bra som det jag valde, jag har bl a en bekant som verkligen lovordar sin CF-Moto med vagn från BlackWolf, så visst hade jag kunnat sänka inköpspriset rejält med ett sådant ekipage på gården...men...vis av mina egna erfarenheter av Yamaha snöskotrar så kändes det trots allt som ett bättre alternativ. Då saker går sönder och man står i skogen och svär för full hals över alla tings jävligheter som kan drabba en människa finner man liten tröst i att det finns ett större belopp kvar på kontot 😈 :-ss

Något jag verkligen uppskattar med Yamahas transmission är att man har full motorbroms på alla hjul/axlar...det gör att maskinen rör sig mjukt och närmast ryck fritt i terrängen, och den känns mkt stabil/säker i nedförslut med last på vagnen. Enbart hjulbromsar(som många andra ATV med variator drift har) är på alla punkter en sämre lösning i skogen. Enligt mitt tycke.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

DavidS  
#474091
Tonkan skrev:Efter ett drygt år av förberedelser...


Mycket bra val!
Här är min.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).