Skördare

901 II 1995, köpråd sökes! (Aldrig suttit i en skördare)

34 inlägg 19483 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 901 II 1995, köpråd sökes! (Aldrig suttit i en skördare)

Pöllö  
#469994 Som sagt har jag väldigt dålig koll på olika apteringssytem och vad som går ihop med vad så följande blir gissningar och bör inte tas som ren fakta.

Det kanske går att byta ut VMM mot maxi? ingen aning men vissa 901 är ju uppdaterade till senare version och många gånger en maxi version som körs under div win PC. Frågan är vad mer som behöver bytas ut och ställas in för att göra denna konvertering, om det är övermäktigt för en lekman eller om det kan vara ett alternativ. Svaren finns säkert hos medlemmarna på skogsforum eller verkstadskillen på komatsu som varit med länge.


Ser föresten ut att bli leverans på torsdag eller fredag, så snart kommer tomten :-BD.
Håller tummarna att julklappen inte ska ge för mycket huvudvärk till en början då tanken är en oljeservice och lokal översyn sen ska den ut i skogen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 901 II 1995, köpråd sökes! (Aldrig suttit i en skördare)

Pöllö  
#469996
Screenshot_20170828-122639.png
här är en bild på framtida huvudvärken[WHITE SMILING FACE]️. Hade varit kul att ge den lite puts nån gång, nya rutor färg och dekaler. Men men funktion går trots allt före utseende.

   TS
Avatar Fallback

Re: 901 II 1995, köpråd sökes! (Aldrig suttit i en skördare)

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470005 Va har dom gjort med kvistknivarna?? :o

Användarvisningsbild

Re: 901 II 1995, köpråd sökes! (Aldrig suttit i en skördare)

Pöllö  
#470008 Men vad säger du, är det något som inte ser rätt ut?

   TS
Användarvisningsbild

Re: 901 II 1995, köpråd sökes! (Aldrig suttit i en skördare)

Pöllö  
#470011 Här kommer en jämförelse mot ett annat 945 aggregat, vad jag ser kanske att knivarna är lite tunnare. Kanske synvilla eller så har dom helt enkelt slipat ner dem?

   TS
Användarvisningsbild

Re: 901 II 1995, köpråd sökes! (Aldrig suttit i en skördare)

Pöllö  
#470021
getost91 skrev:Va har dom gjort med kvistknivarna?? :o

Men vad säger du, är det något som inte ser rätt ut?

   TS
Användarvisningsbild

Re: 901 II 1995, köpråd sökes! (Aldrig suttit i en skördare)

Camaro1969  
#470026 Säkert nerslipade...

Användarvisningsbild

Re: 901 II 1995, köpråd sökes! (Aldrig suttit i en skördare)

skogsjan695xl  
#470048 Är det en logmer kran på den?

Avatar Fallback

Re: 901 II 1995, köpråd sökes! (Aldrig suttit i en skördare)

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470049
Pöllö skrev:
getost91 skrev:Va har dom gjort med kvistknivarna?? :o

Men vad säger du, är det något som inte ser rätt ut?

Tyckte bara dom såg ovanligt långa å spetsiga ut. Men hade fel :oops:

Användarvisningsbild

Re: 901 II 1995, köpråd sökes! (Aldrig suttit i en skördare)

Pöllö  
#470051 Helt rätt skogsjan, en logmer 995

   TS
Användarvisningsbild

Re: 901 II 1995, köpråd sökes! (Aldrig suttit i en skördare)

Pöllö  
#473166 Nu behöver jag få ur mig en fundering, hoppas någon vänlig själ kan stilla mitt huvudbry 🙏

Hur tusan är det tänkt att man ska flytta maskinen medans man arbetar med aggregatet, när jag lägger i växel fram (som sitter på en av dom små 4-vägs spakarna på vänster joystick) så sänks arbetsvarvet per automatik.
Hade gärna velat bibehålla arbetsvarvet vid mindre förflyttningar så man kan köra kran och aggregat etc utan risk för motorstopp pga låga varv.
Tycker mig se filmer på youtube att det ska gå.

Om det går att få i växel samtidigt som man har igång arbetsvarvet, hur ska man styra hastigheten?
Inte kan det väl vara tänkt att man ska köra med vridpotentiometern för hastigheten?

H //Pöllö

   TS
Avatar Fallback

Re: 901 II 1995, köpråd sökes! (Aldrig suttit i en skördare)

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473253 Nu var det längesedan men på brorsans 911-96 så gjorde man sakerna i en annan ordning, typ: Kvittera neutralläge och lägg i drive framåt, kvittera parkeringsbromsen och sist dra den lilla joysticken upp för arbetsvarv. (med reservation för att jag minns fel)
Sedan förflyttade man helt enkelt maskinen med gaspedalen under tiden som man jobbade. Ville man ändra färdriktning fick man göra det med knappen och maskinen flyttade sig sedan i andra riktningen med gaspedalen.
Styrde gjorde man med en liten spak på höger armstöd.

Min 901-88 har inte ovanstående funktion, så på den är det svårt att göra något vettigt arbete medan man flyttar maskinen, vilket onekligen är en nackdel.

Användarvisningsbild

Re: 901 II 1995, köpråd sökes! (Aldrig suttit i en skördare)

Pöllö  
#473311 Tusen tack för info Anders!

Din beskrivning låter rätt när jag relaterar till handboken.
För min del ser inte verkligheten riktigt ut att stämma med boken dock.


På bild nedan är det som jag vet skiljer sig, fram, back och neutral.
För mig fungrar det enligt:
-Vänster spak
5=Back
6=Neutral
7=Fram
8= ingen aning

Pendel, difflåsning samt arbetsvarv sitter istället på separata brytare i vänstra panelen.

Det som slår mig när jag tittar på ilustrationen nedan är 40-41-42.
På sen lilla vippan ändrar jag om vänster spak antingen ska styra rotatorn eller midjan på maskinen.
Enligt ilustrationen helt andra funktioner min maskin inte verkar ha ellr inte vad jag vet iaf.

Men vad betyder Inch på spak och Inch på pedal?
Börjar misstänka att det är just den funktionen jag letar efter dvs att kunna köra maskinen frammåt och bakåt med arbetsvarvet igång.


Ursäkta om ämnet spårar lite, så kul med ny typ av masking men då tillkommer så många funderingar så skulle kunna fylla förstasidan med nya trådar... Får hålla igen :oops:

   TS
Användarvisningsbild

Re: 901 II 1995, köpråd sökes! (Aldrig suttit i en skördare)

skogsjan695xl  
#473312 Inch på spak är om du vill köra maskin fram och bak med spaken och inch pedal med fotgasen. Du ska ha den i läge 42.

Användarvisningsbild

Re: 901 II 1995, köpråd sökes! (Aldrig suttit i en skördare)

Pöllö  
#473315 Tack skogsjan, gick faktiskt ut för att se efter då ja inte fattar hur jag missat detta. Och har bara två lägen på min "vippa" dvs läge 40 och 41.
Verkar inte bättre än att någon har varit och fipplat med det här :(. Får försöka schemalägga ett par timmar i garaget med elschemat verkar det som...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).