Ny Teknik och Elektronik

Huset får bli av 40-fots-containers - 4-6 i kvadrat

36 inlägg 19689 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Huset får bli av 40-fots-containers - 4-6 i kvadrat

Andreas99  
#469909
Länsman skrev:
Andreas99 skrev:435 000kr för en 27kvadratmeters plåtlåda. Som sagt tror inte att det finns så mycket pengar att tjäna på den här container modellen.

En 27m2 plåtlåda får du för 22.000kr. Sen beror det på din fantasi, och plånbok, om det förblir en plåtlåda eller något annat...
Om du låter någon random du hittat på nätet, utan konkurrens göra det så ja säkert kommer du upp i de summorna men jag hade knappast gjort det där. Jag kommer svetsa två till garage till att börja med, kanske blir det ett vanligt hus sen ändå men vi får se. Vill verkligen ha ett skottsäkert, metallhus blev helt såld på Youtube men det brukar alltid vara lite för bra för att vara sant om det känns

Hahahaha du länkar ju själv till dom som vill ha 435 000kr för en 27kvadratmeters låda. Utan grund, tak, el, avlopp.

Allt går att göra men jag tolkade din start av tråden som om att det skulle bli billigare för dig att göra ett sådant här hus än det i din andra tråd. Den tror jag inte det blir om du inte gör nästan allt själv, men isåfall blir det kanske billigare att köpa lego huset och göra nästan allt själv med det.

Vilket skick är din 22 000kr container i?

Avatar Fallback

Re: Huset får bli av 40-fots-containers - 4-6 i kvadrat

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470132 googla ocean campus. Har varit inblandad lite i det och med de erfarenheterna skall jag ge dig 1 tips: bygg på annat sätt !

Användarvisningsbild

Re: Huset får bli av 40-fots-containers - 4-6 i kvadrat

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470135 Hittade det här i grannbyn.
20170830_105734.jpg

Användarvisningsbild

Re: Huset får bli av 40-fots-containers - 4-6 i kvadrat

JensSkoog  
#470229 Här skrivs om en som gjorde sig hus av en container:

https://www.nrk.no/nordland/kari-matte- ... 1.13664750

Svårt att få rätta tillståndet från kommunen för att bo där. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Huset får bli av 40-fots-containers - 4-6 i kvadrat

Länsman  
#470616
Andreas99 skrev:
Länsman skrev:
Andreas99 skrev:435 000kr för en 27kvadratmeters plåtlåda. Som sagt tror inte att det finns så mycket pengar att tjäna på den här container modellen.

En 27m2 plåtlåda får du för 22.000kr. Sen beror det på din fantasi, och plånbok, om det förblir en plåtlåda eller något annat...
Om du låter någon random du hittat på nätet, utan konkurrens göra det så ja säkert kommer du upp i de summorna men jag hade knappast gjort det där. Jag kommer svetsa två till garage till att börja med, kanske blir det ett vanligt hus sen ändå men vi får se. Vill verkligen ha ett skottsäkert, metallhus blev helt såld på Youtube men det brukar alltid vara lite för bra för att vara sant om det känns

Hahahaha du länkar ju själv till dom som vill ha 435 000kr för en 27kvadratmeters låda. Utan grund, tak, el, avlopp.

Allt går att göra men jag tolkade din start av tråden som om att det skulle bli billigare för dig att göra ett sådant här hus än det i din andra tråd. Den tror jag inte det blir om du inte gör nästan allt själv, men isåfall blir det kanske billigare att köpa lego huset och göra nästan allt själv med det.

Vilket skick är din 22 000kr container i?


Då gjorde jag fel med länken, där ska de ha kostat mycket mindre. Hittar inte sidan igen men ska kolla. Jag har ingen container utan kommer i så fall köpa och jag tror det blir enklast med 40-fot även om de ska delas och sättas ihop. Vi har en men den används till annat.

Jag vet inte det blir bara svårare och svårare att bestämma sig. Och jag vill inte stå där sen med ett hus som varken kan säljas eller bebos men jag vill inte heller göra ett vanligt hus längre. Om jag ändå har ca 2,5 miljoner och lånar lite så borde jag få ett sjysst containerhus. Jag har ingen aning faktiskt och vad jag är rädd för lite är eventuella barnsjukdomar såsom ventilation och värme på sommaren och lite annat sånt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Huset får bli av 40-fots-containers - 4-6 i kvadrat

Hema  
#470772 Hur ser kraven ut för att få bygglov för ett helt nytt hus? Har för mig att det finns en del nationella riktlinjer. Samt att från o med 2018 krävs högre isoleringsgrad eller effektivare isolering, då man vill sänka energibehovet. Kan vara värt att kolla upp före man drar igång allt.

En sak som jag ställer mig undrande över, går det att ens ha en kamin i ett lågenergihus? Alltså, kommer värmen att vara för opropitionellt stor? Kan det verkligen vara som så att vi riskerar att bygga hus som inte går att värma med ved vid ett eventuellt längre strömavbrott?

Sist men inte minst har det kommit upp att vissa försökringsbolag inte har som standard att fullvärdera ett hus på landet mot en ev. brand. Kan vara nog så bra att kolla upp innan man bygger nytt på landet. Smått hopplöst att landsbygden skall motarbetas från nästan varje håll.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).