Bioenergi

Salix i myr?

22 inlägg 13711 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Salix i myr?

JoakimB  
#469753 Hej!

Jag har tänkt att köpa min första skogsfastighet inom ett år. Vissa av fastigheterna jag tittat på har en del myrmark. Undrar om någon har provat eller vet något om att sätta salix i myrarna? Anledningen till att jag vill ha det är främst för jakten. På marken jag jagar på satte vi ut salix på en gammal beteshage och åker (ca 7-8 hektar) och fick ett otroligt resultat på rådjursstammen på bara några år.



   TS
Avatar Fallback

Re: Salix i myr?

Elfving  
#469768 Har aldrig sett salix eller närbesläktat växa i myr så därför tror jag att det inte går överhuvudtaget.
Försök och rapportera hur det gick! Jag anser utan att veta att det inte går.

Användarvisningsbild

Re: Salix i myr?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469772 Det beror väl på vad det är för sorts myr. Är det ett kärr, kan det kanske funka med rätt sorts Salix. Men är det en mosse, kan du nog glömma det.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Salix i myr?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469775 Måste du låsa dig till salix? Det finns en del arter som växer okej på myr men då behöver det vara en mer näringsrik myr, antingen högförmultnad eller vasstorv.

Användarvisningsbild

Re: Salix i myr?

Göt  
#469798 Al är väl ett bättre alternativ fast jag vet inte vad viltet tycker om det

Avatar Fallback

Re: Salix i myr?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469804 Al är ingen viltgröda, knappt att ens svältande getter äter det.

Användarvisningsbild

Re: Salix i myr?

JoakimB  
#469817
busholle skrev:Måste du låsa dig till salix? Det finns en del arter som växer okej på myr men då behöver det vara en mer näringsrik myr, antingen högförmultnad eller vasstorv.


Nej, så länge det växer fort och på myr så skulle jag kunna nöja mig med vad som helst. Men jag har nog snöat in lite på salixen jag satte på en annan mark tog sig allra bäst i ett sumpigt dike. Men där var det nog betydligt mer näring än i en myr å andra sidan...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Salix i myr?

JoakimB  
#469818
Göt skrev:Al är väl ett bättre alternativ fast jag vet inte vad viltet tycker om det


Nej, men om inte annat så kan det vara bra skydd för småviltet, så jag kanske ska testa att plantera lite.

   TS
Avatar Fallback

Re: Salix i myr?

axwell  
#469819
JoakimB skrev:av JoakimB » 7 min

Göt skrev:
Al är väl ett bättre alternativ fast jag vet inte vad viltet tycker om det



Nej, men om inte annat så kan det vara bra skydd för småviltet, så jag kanske ska testa att plantera lite.


Myrmark är näringsfattig men alen har ju förmåga att förse både sig och omgivningen med kväve från luften.

Träaska, som gödsel kan den må gott av. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Salix i myr?

skogh  
#469850 Jag provade att sätta några hundra sticklingar i en myr hörna på min skog och det tar sig inte hos mig iaf. Här provat två år med samma resultat tyvärr. Salixen klarade sig lite längre i år än i fjol pga av att våren var torr här men så fort regnen kom och marken blev som vanligt så stannade växtligheten och dog. 😈

Användarvisningsbild

Re: Salix i myr?

JoakimB  
#469853
skogh skrev:Jag provade att sätta några hundra sticklingar i en myr hörna på min skog och det tar sig inte hos mig iaf. Här provat två år med samma resultat tyvärr. Salixen klarade sig lite längre i år än i fjol pga av att våren var torr här men så fort regnen kom och marken blev som vanligt så stannade växtligheten och dog. 😈


Trist! Hur långa var sticklingarna du satte ner?

   TS
Avatar Fallback

Re: Salix i myr?

skogh  
#469855 Lite olika, första året ca en meter kanske . Ganska grova . Likadana tog sig bra på en annan hörna av skogen. Andra året var sticklingarna ca 70 cm långa och grova som ett lillfinger

Användarvisningsbild

Re: Salix i myr?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469860 Har du prövat att höglägga?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Salix i myr?

skogh  
#469861 Nej men där sa du något :-bd

Användarvisningsbild

Re: Salix i myr?

JoakimB  
#469864
Niking skrev:Har du prövat att höglägga?
/Niklas


Behöver man något tillstånd för det som med urdikning?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar