Ny Teknik och Elektronik

Huset får bli av 40-fots-containers - 4-6 i kvadrat

36 inlägg 19702 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Huset får bli av 40-fots-containers - 4-6 i kvadrat

Länsman  
#469359 Jag börjar en ny tråd för denna, jag fick bra tips om att bygga hus i min förra men det blev mer än jag trodde. Så igår bestämde jag mig, om det inte blir för dyrt, att bygga huset av 40-fotscontainers. Jag tänkte sätta 4 stycken i en kvadrat så jag får en innergård och sen kanske bygga på med två våningar.

Jag ser det som plausibelt men har säkert inte tänkt på allt. Markläggningen blir enklare och svetsare har vi gott om här, det är vatten och avlopp som kan bli ett problem men inte som inte går att lösa. Elen tar jag från solceller om det räcker.

Jag tänkte som sagt fyra i kvadrat eller sex då kan man göra hälften till terass. Och ha halva delen öppen. Eller är jag helt ute och cyklar?

Några synpunkter?

Mvh. Länsman



   TS
Avatar Fallback

Re: Huset får bli av 40-fots-containers - 4-6 i kvadrat

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469381 Ingen dum ide då containers är självbärande,du har inte funderat på att göra två våningar? har du tänkt sätta takstolar på dom?

Avatar Fallback

Re: Huset får bli av 40-fots-containers - 4-6 i kvadrat

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469383 Sen du skrev svetsa så antar jag du menar stålcontainer.
Hur ska isoleras, in eller utsida?
Blir relativt smala rum även med isoleringen på utsidan

Användarvisningsbild

Re: Huset får bli av 40-fots-containers - 4-6 i kvadrat

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469388 Intressant, svårt att få snyggt men ändå skoj. Det finns en del såna hus på YouTube.

Avatar Fallback

Re: Huset får bli av 40-fots-containers - 4-6 i kvadrat

Elfving  
#469402 Jag tycker att du skall tänka igenom detta några vändor till. Innan det är beboeligt kommer du att behöva regla både in- och utvändigt samt kapa upp öppningar för fönster och dörrar. När allt det jobbet är gjort, tror jag nog det vore ungefär samma arbete att regla bygget i bärande lösvirke från första början! Du kommer att hamna i speciallösningar som inte innebär några egentliga fördelar och du blir låst till containrarnas mått dvs smala rum.
Som temporär lokal kanske det skulle funka om man löser det fuktproblem som lätt blir i en plåtlåda (ty plåten blir en kondensationspunkt som är svår att bygga bort) men jag ser faktiskt enbart begränsningar med metoden!

Användarvisningsbild

Re: Huset får bli av 40-fots-containers - 4-6 i kvadrat

rokon  
#469405 Det svenska bolaget Prime Living AB bygger med stålmoduler som bas man vänder sig i första hand till marknaden för studentlägenheter.
"Konceptet baseras på bostadsmoduler som byggs i moderna, effek­tiva och innovativa fabriker i Guangdong i sydöstra Kina med väs­ter­ländska krav på produktionen avseende kvalitet, miljö­hänsyn och arbetsförhållanden. Sedan 2009 har Prime Living till­sammans med ett team av arkitekter och ingenjörer, såväl svenska som inter­nationella, utvecklat detta unika produktionssystem.
Lägenheterna består av prefabricerade stålmoduler som levereras isolerade och fullt inredda med alla installationer och utrustning färdigställd för leverans. Kvaliteten och upp­fyl­lande av alla normer och myndighetskrav säkerställs på fabriken av svensk personal. Transporten till Sverige blir effektiv eftersom modu­lernas storlek motsvarar en standardiserad 40-fots­container. Under tiden förbereds grundarbete och montering."
För vidare läsning http://www.primeliving.se/

Användarvisningsbild

Re: Huset får bli av 40-fots-containers - 4-6 i kvadrat

molnia  
#469413 Kondensproblem gör att jag inte ens skulle överväga tanken att bygga med containrar som bärande stomme i ett boningshus...

Användarvisningsbild

Re: Huset får bli av 40-fots-containers - 4-6 i kvadrat

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469436
rokon skrev:Det svenska bolaget Prime Living AB bygger med stålmoduler som bas man vänder sig i första hand till marknaden för studentlägenheter.
"Konceptet baseras på bostadsmoduler som byggs i moderna, effek­tiva och innovativa fabriker i Guangdong i sydöstra Kina med väs­ter­ländska krav på produktionen avseende kvalitet, miljö­hänsyn och arbetsförhållanden. Sedan 2009 har Prime Living till­sammans med ett team av arkitekter och ingenjörer, såväl svenska som inter­nationella, utvecklat detta unika produktionssystem.
Lägenheterna består av prefabricerade stålmoduler som levereras isolerade och fullt inredda med alla installationer och utrustning färdigställd för leverans. Kvaliteten och upp­fyl­lande av alla normer och myndighetskrav säkerställs på fabriken av svensk personal. Transporten till Sverige blir effektiv eftersom modu­lernas storlek motsvarar en standardiserad 40-fots­container. Under tiden förbereds grundarbete och montering."
För vidare läsning http://www.primeliving.se/

Det är tydligen riktig kinakvalité på dessa moduler 😡 :
http://www.di.se/artiklar/2015/6/9/bygg ... ng-morkar/
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/ ... -1.4509358

Användarvisningsbild

Re: Huset får bli av 40-fots-containers - 4-6 i kvadrat

Göt  
#469463 Inte för att förstöra din entusiasm men det finns ju alternativ och det är dels kontorsbaracker/skolbaracker som byggs och plockas ned eller byggbaracker som har vatten och avlopp isolering och fönster, de brukar vara rätt fina kolla med uthyrningsfirmorna om det går att köpa loss innan de blir för gamla och dåliga

Användarvisningsbild

Re: Huset får bli av 40-fots-containers - 4-6 i kvadrat

Andreas99  
#469470
Länsman skrev:Jag börjar en ny tråd för denna, jag fick bra tips om att bygga hus i min förra men det blev mer än jag trodde. Så igår bestämde jag mig, om det inte blir för dyrt, att bygga huset av 40-fotscontainers. Jag tänkte sätta 4 stycken i en kvadrat så jag får en innergård och sen kanske bygga på med två våningar.

Jag ser det som plausibelt men har säkert inte tänkt på allt. Markläggningen blir enklare och svetsare har vi gott om här, det är vatten och avlopp som kan bli ett problem men inte som inte går att lösa. Elen tar jag från solceller om det räcker.

Jag tänkte som sagt fyra i kvadrat eller sex då kan man göra hälften till terass. Och ha halva delen öppen. Eller är jag helt ute och cyklar?

Några synpunkter?

Mvh. Länsman

Vad har du för kalkyl och ritningar på det här projektet som du har bestämt dig för?

Avatar Fallback

Re: Huset får bli av 40-fots-containers - 4-6 i kvadrat

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469476 Kanal 9 har ett program som heter "Grand Designa" och i ett avsnitt visades just ett bygga baserat på stålcontainrar. Men det krävs nog en arkitekt för att få det snyggt.

Avatar Fallback

Re: Huset får bli av 40-fots-containers - 4-6 i kvadrat

Hema  
#469481 En annan grej är att de är endast konstruerade för punktlaster på hörnen. Så ska man ha det på annat sätt får man förstärka.

Användarvisningsbild

Re: Huset får bli av 40-fots-containers - 4-6 i kvadrat

Länsman  
#469483 Jag skulle ha en villa och planerat ganska länge men jag får inte till det riktigt. Men tänk att köra in i garaget, som blir den första containern från din uppfart, och gå inomhus till en kvadrat som, jag tänkt lite senare lägga en kvadrat ovanpå så den blir en oktav liksom. Kvadraten fungerar också innergård. De säljer redan här i Sverige isolerade containers med el dragen så det verkar inte vara något problem rent praktiskt, 20-fot är för litet det måste bli 40-fot och inomhusisolering. 40-fotarna är lite värre att få tag på dock. Jag ser inte vad som kan gå fel jämfört med ett vanligt hus. Dessutom så får man säkerhet och kan placera lite som man vill och kanske till och med göra ändringar. Svetsa lite grova kanter kan jag göra själv. :) Även om min bror är svetsare och får göra den delen. Även markläggningen ska vara enklare eftersom de sätter sig på plintar som jag förstått. Lämnar det lite osäkert då jag hörde det av en förbigående. :) Men jag ser inga direkta hål i idén mest fördelar om jag inte förbisett något väsentligt.

Mvh. Länsman

   TS
Användarvisningsbild

Re: Huset får bli av 40-fots-containers - 4-6 i kvadrat

Länsman  
#469484 Kalkyl och ritningar =)) nej det är fortfarande ett tankefrö därför bad jag om lite råd här.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Huset får bli av 40-fots-containers - 4-6 i kvadrat

Länsman  
#469485 Jag försöker få ihop det ekonomiska just nu, för att jag fått känslan av att det inte går utan en arkitekt inblandad. Men för en till två mille till att börja med ska man väl kunna få ihop några containers utan att ser ut som för jäkligt ut.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).