Motorsåg och handhållet

Modda 3122 motorkap

19 inlägg 7243 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Modda 3122 motorkap

Traktorkalle  
#469257 Hej.
Det här är ju inte riktigt skogsrelaterat, men eftersom det inte finns något kap-forum så provar jag här...
Jag jobbar på järnvägen, och det finns två rälskapar som bygger på Husqvarna 3122.
Dels Husqvarnas egen, dels Railtech.
Husqvarnas egna går hyfsat. Dom har ingen chans mot min egna gamla Partner K1250, men orkar ialla fall med att hålla varvet uppe i kapet.
Railtech-kaparna har funkat lika bra (eller dåligt, dom var onekligen bättre förr) fram till dom senaste som köptes till firman i vintras.
Dom hade lägre komp och gick sämre än Husqvarnas kapar redan från början, och nu en bit in i säsongen är flera så slut att dom bara stannar när man sätter emot skivan.
Renovering med orginaldelar gör dom bara lika dåliga som dom var från början, så det känns ju sådär, och railtech själva hävdar att det inte är ngt fel.
Eftersom dom på jobbet vet att jag tycker det är kul med sågar så blev jag utnämnd till kapmaskinsexpert... =))
Min tanke är att ersätta orginalförgasaren till en med ställbar H-skruv, höja kompressionen och ev öppna upp ljuddämparen något.

3120/3122 är väl inte sveriges vanligaste såg precis, men är det någon som har något tips lr trix så är jag idel öra!! :-bd

Målsättningen är att få dom att gå minst lika bra som en frisk K1250. Går dom bättre är det en bonus, för man står inte med dom där för nöjes skull precis. Det är ganska frustrerande när nya grejer inte funkar som man förväntar sej.
Jag börjar med en, och om jag får det att funka ( 🙏 ) så finns det ca 20 st till att bita i!

Mvh



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Modda 3122 motorkap

Ferguson system  
#469267 Om du vil ha mer komp, så kan du prøve å lage ny pakning til sylinderen med materiale fra en brus eller ølboks. Bare sørg for at du har god nok klaring opp til toppen av forbrenningskammeret og tennpluggen.

Avatar Fallback

Re: Modda 3122 motorkap

Traktorkalle  
#469279 Hur tight "squish" törs man ha på så stor cylinder?
Så mycket komp som möjligt utan haveririsk är önskvärt..

   TS
Avatar Fallback

Re: Modda 3122 motorkap

Ferguson system  
#469284 Så lenge alt er i bra stand og stempelet ikke treffer toppen, så tror jeg det skal gå bra. Juster litt ekstra på H skruen for bedre smøring og kjøling for å være på den sikre siden.

Användarvisningsbild

Re: Modda 3122 motorkap

MartinH  
#469301 Alltså jag såg ett klipp med thechainsawguy och han menade att det inte är så bra att byta till smalare cylinderfotspackning. Detta på grund av att denna packning också tar upp vibrationer, ju större såg desto viktigare är denna vibrationsdämpande funktion hos cylinderfotspackningen som jag uppfattade det. Det han rekommenderade var att svarva ned cylinder istället och sätta dit en originalpackning.
Har ingen erfarenhet av detta själv med svarvning så kan inte ge några rekommendationer.

Men att motorsågen börjat gå dåligt, vad beror det på? Smuts som kommit in i cylindern och skadat loppet eller vad?
Är det luftfiltret som täppt igen?
Antar att det kan vara smutsigt att kapa räls.

Appropå squishmått så finns det på Youtube en del som pratar om det. Annars är det nog bara att googla. Kommer inte ihåg måtten nu. Men jag använde lödtenn för att mäta och stoppade in det via tändstiftshålet och drog kolven upp och ned några gånger i loppet. Sedan mäta tjockleken på tennet med ett skjutmått. Se till att mäta rakt ovanför kolvbulten där måttet är mer konstant.

Kolla så att inte avgasutloppet på cylindern har koksat igen. Annars är det en ganska lätt sak att slipa bort detta med sandpapper, se till så du rengör cylindern ordentligt innan du monterar tillbaks den bara.
Någon gång har jag rengjort avgasporten med cylindern på och då lagt en trasa innanför, men var då försiktig så det inte kommer smuts i loppet.

Sedan går det ju att ge sig på kanalerna i cylindern, och där är det nog så att less is more :grin: .

Med vänlig hälsning!
MartinH

Avatar Fallback

Re: Modda 3122 motorkap

Traktorkalle  
#469307 Det är ju nya kapmaskiner, inköpta i januari och har gått en halv säsong och körs på (typ) aspen.
Normalt sett så byts både förfilter och vanliga filtret varje vecka, och så helrenoveras dom på vintern, då är dom slut.
Problemet är att just Railtech kaparna går så dåligt från början att det inte finns några som helst marginaler.
Förmodligen har fransmännen "förbättrat" dom lite... :d

Nästa gång det ska köpas kapmaskiner blir det förmodligen Husqvarnas egna, men 20 nya kapmaskiner kan man ju inte bara dumpa i kontainern! ^#(^

   TS
Användarvisningsbild

Re: Modda 3122 motorkap

MartinH  
#469312 Nej det låter som lite slöseri att slänga dom.
Går det att göra om dessa till vanliga motorsågar igen?
Då de bygger på Husqvarna 3120 som jag uppfattade det.

Men vad är det som gör att de behöver helrenoveras på vintern, vad är det som slits så hårt?
Är det vevlagrena?

Med sådana filterbyten borde det väl inte komma in så mycket smuts i cylinderloppet som kan förstöra.

Med vänlig hälsning!
MartinH

Användarvisningsbild

Re: Modda 3122 motorkap

MartinH  
#469316 Så här går det visst till att minska squish clearance.
Se denna länk:


Med vänlig hälsning!
MartinH

Avatar Fallback

Re: Modda 3122 motorkap

Traktorkalle  
#469318 Både tankdel och block är annorlunda på kaparna. Tankdelen har ingen oljetank och blocken har inget förberett för oljepump eller kastskydd.

Lager, tätningar kolv o cylinder byts vid renovering. Har dom gått mycket är det utslitet, har dom inte gått så mycket är dom ändå för dåliga för att gå en säsong till.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Modda 3122 motorkap

MartinH  
#469338 Det verksr vara ett hårt liv dom lever.

Men cylindern är den repad på grund av att det kommit in smuts partiklar via insuget som gjort att den är slut då?
Eller har den gått så hårt så den är utsliten.

Tycker en säsong låter kort tid för en cylinder går det inte att förlänga cylinderns livslängd?

Bara byta kolven, lager och tätningar kanske.

Jag undrar här, lite svårt att föreställa mig den miljö dessa kapar jobbar i.

Mvh
MartinH

Användarvisningsbild

Re: Modda 3122 motorkap

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469341 Att minska ett utrymme som finns tillgängligt för att ge kraft låter oklokt i mina öron. Bättre o fylla upp det. Dit med nån vettig förgasare. O öppna upp ljuddämpare är ingen dum ide. Ta det lugnt o prova dig fram. gälar brukar vara ett bra knep o testa med men man behöver nästan veta hur dämparen ser ut inuti för o veta var gälarna placeras bäst.


Är Railtech sågarna kina såg? Vad skiljer dem förutom namnet. Är märkning, id plåt, delar, gängor etc samma?


K12S/K1200 var däremot är inte det, utan Partners berömda 100cc såg.

Har ni provat Hydrauliska kapar?

Användarvisningsbild

Re: Modda 3122 motorkap

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469350 K1250 ser ut som vanlig 3120 motor.
K1260 likaså.
K1270 är X-Torq.
Hittar ingen sprängskiss på railtech.

Avatar Fallback

Re: Modda 3122 motorkap

Traktorkalle  
#469355 Har inte engagerat mej alls i renovering av kaparna innan, men nu har vår verkstad lagt ner och oanvändbara kapar samlas på hög.
När jag kommer hem ska jag riva en och kolla.
1503480713_img_20170823_093144.jpg

Railtech kaparna är husqvarnas motor och så är kaputrustningen tillverkad i frankrike.

Hur länge har det funnits x-torq på 3120/3122? Tänkte om det är därför dom inte orkar något?

Nej, inte provat hydraulisk kap. Har sett det på rälsbyteståg, då klipper man rälsen som ska skrotas, men det går en o skär av rälshuvudena med gas innan.

Mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Modda 3122 motorkap

Plassarn  
#469357
Mange skrev:Har ni provat Hydrauliska kapar?


De "bärbara" jag provat får man intresse-eksem av att titta på när de försöker gnaga sig genom...

Måste säga att ni verkar gå hårt åt grejorna i alla fall :)

Är AL för 5 svetslag (spårsvetsare) och förutom normal service så håller kaparna i 4-5 år. Enda gången edt blir något allvarligare problem är det oftast pga att de tankat ren bensin eller lagt dem bakom hjulet på en Huddig... Nu blir det kanske inte fler än 800-1000 kap per maskin/säsong men ändå. Brukar gnälla om att gubbarna byter luftfilter för sällan, det är en jävla miljö de ska arbeta i - redan efter 10 kap är filtret rejält skitigt. Nu kör vi med 1260 och 1270, och det känns som om det är betydligt mer att åka med i 1270;in, bara trycka knäet bakom handtaget för extra kraft och hålla full gas. Jäkla skillnad i vibrationer också mot de gamla Railtech-maskinerna - en ganska viktig aspekt.

Avatar Fallback

Re: Modda 3122 motorkap

Plassarn  
#469358
Traktorkalle skrev:Har inte engagerat mej alls i renovering av kaparna innan, men nu har vår verkstad lagt ner och oanvändbara kapar samlas på hög.


Servade ni hos Lännheden tidigare? Har hört att de håller på att starta upp i ny regi i Borlänge igen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).