Inomgårdsmaskiner

Såga trä med spik.

25 inlägg 12134 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Såga trä med spik.

hlb  
#469264 Byter tak på gammal byggnad. Tagit ner pannor och kommit till tjärpappen (ca 1910). Under den sticktak (1880) på reglar. Vill ha bort papp, stickor och reglar utan att skräpa ner för mycket på vinden. Skall förstärka takstolarna uppåt, sedan spontbräder, takpapp och pannor.
Hur sågar man genom stickor och reglar utifrån när det finns spik? Tigersåg finns med lämpliga sågblad, men är väl långsam. Finns det lämpliga klingor till liten vinkelslip? Hur gör ni?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Såga trä med spik.

sundelius  
#469270 Jag använder tigern men jag har inte så bråttom som farbror :d
Alternativt använder du cirkelsågen men då får du vara beredd på att offra den klingan, vet inte om det passar för en smålänning :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Såga trä med spik.

Vardon  
#469273 De tak jag har gjort och det är ändå några stycken har vi rivit väck sticktaket med kofot, hovtång och så. Men då har det varit lagt direkt på innertaket.

http://www.swedol.se/kapskiva-hardmetal ... hAQAvD_BwE

kanske funkar om man hittar bättre dimension.

Behöver du såga så mycket? Såga alla reglar efter sidorna på taket och ta traktorn och dra ner det? dra det en bit bort och elda?

Användarvisningsbild

Re: Såga trä med spik.

sundelius  
#469278 Glömde säga att får du tag på en tigersåg med pendling är det en väsentlig skillnad

Användarvisningsbild

Re: Såga trä med spik.

hlb  
#469286 Tack Sundelius och Vardon för respons. Jag har säkert inte mer bråttom än Sundelius, så det får nog bli tigersåg . Vardon är en handlingens man, men kom ihåg att takstolarna är klena och endast monterade med träplugg, som jag vill spara. Dessutom står jag mitt i en fin gammal trädgård. Griplastaren med en öppen IBC-container hängande i 45 grader över taket är bra att samla skräpet i. Kan skicka containern över ett gammalt päronträd och tömma i tippvagnen. Liknar väl mest de jobb som Jens Skoog gör varje dag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såga trä med spik.

JensSkoog  
#469325 Inte varje dag, och det är jag glad för :d

Tigersågen är det bästa som har händt mig i rivning, och med pendel går det
undan. Bara ha extrablad till den så det holler. Det snålar man inte på. :wink:

Skulle absolut inte rekommendera hårdmetalkapskivan till vinkelslipen. Fixade
nästan till brand i en vägg med den. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Såga trä med spik.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469337
JensSkoog skrev:
Skulle absolut inte rekommendera hårdmetalkapskivan till vinkelslipen. Fixade
nästan till brand i en vägg med den. :mrgreen:

Kan bara hålla med då spåntaket är eldfängt efter alla dessa utan fukt.
Snickarn jag hyrde in när maskinhallen byggdes hade garanterat slitit fram motorsågen o offrat några kedjor :shock: nog med brandrisk pga ljuddämparn

Användarvisningsbild

Re: Såga trä med spik.

hlb  
#470542 Åkte till Jula och köpte en AEG tigersåg med pendeleffekt. Nu styckar jag ner taket i en meters bitar med massor av spik. Går faktiskt riktigt fint med pendeleffekten inkopplad. Tack för tipsen, jag erkänner att jag inte visste om att denna tekniken fanns.

   TS
Avatar Fallback

Re: Såga trä med spik.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470550 Använd bara bra handskar så ni inte ödelägger händerna med vibrationer. Ska man följa AFSen för vibrerande arbeten så är det max 15-20 min per dag med tigersåg.

Användarvisningsbild

Re: Såga trä med spik.

hlb  
#470590 När man är gammal och darrig är det nog värre för sågen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såga trä med spik.

halvproffs  
#470591 Lite för sent men endå. Har tagit ner många sådana tak med hjälp an elmotorsåg. Bla mitt eget. Bra att det funkade med tigern!

Användarvisningsbild

Re: Såga trä med spik.

Vardon  
#470593 Ska väl finnas speciella handskar med som ska minska vibrationer om de är något att ha vet jag inte.

Användarvisningsbild

Re: Såga trä med spik.

T Landström  
#470597
Vardon skrev:Ska väl finnas speciella handskar med som ska minska vibrationer om de är något att ha vet jag inte.


Det finns en uppsjö av sådana handskar... De jag testat är lite klumpiga och funkar nog bäst vid bilning av golv när maskinen jobbar med sin egenvikt...

Användarvisningsbild

Re: Såga trä med spik.

sundelius  
#470677
hlb skrev:Åkte till Jula och köpte en AEG tigersåg med pendeleffekt. Nu styckar jag ner taket i en meters bitar med massor av spik. Går faktiskt riktigt fint med pendeleffekten inkopplad. Tack för tipsen, jag erkänner att jag inte visste om att denna tekniken fanns.

Sträcker på mig, trodde aldrig jag skulle kunna lära mäster något \:d/

Användarvisningsbild

Re: Såga trä med spik.

sundelius  
#470678
hlb skrev:När man är gammal och darrig är det nog värre för sågen.

=))

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).