Motorsåg och handhållet

Husqvarna 572XP

241 inlägg 77036 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

Fredrik Reuter  
#469097 Hej,
Jag gissar att 372:an som det jämfördes med var en X-torq. Den var fabriksny enligt Husqvarna.
Båda sågarna hade 18" men det var bara 572XP som hade C85 kedjan.

Vi får en 572XP för test snart, då kommer mer info.

Jag lade ut en video där Gent Simmons på Husqvarna förklarar AutoTune. I videon kan ni se och höra skillnaden mellan 372 och 572.


Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Husqvarna 572XP crank stuffers

traktorz  
#469122 Noterar i bilden med sågjämförelsen att 565 har högst effekt vid låga varv, överträffas i mellanregistret enbart av 576XP med dess större cylindervolym, samt alla blir slagna av nya 572XP vid arbetsvarv, med dess flacka effektkurva.

565'ans motorkaraktär är därmed även lämplig för längre svärd, enligt bildkommentaren.

Såg en annan bild som visade att 572XP har vevhusutfyllnader likt 560XP & 550XP. En notering var att vevaxeln och dess lager förstärkts, men samtidigt att massan minskats för lägre gyro-effekter, alltsammans gynnsamt vid kvistning.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

Jacobsen  
#469131 Fick ni någon spec på 565?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 572XP

Hema  
#469146 Lite konstigt att de inte också jämför de båda sågarna med samma kedja. det får ni fixa Fredrik! :)

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469196 Skulle vara kul o se skillnaden på 562 och 572 i stock.
Även o se hur den går mot 7900 och 462.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

Fredrik Reuter  
#469227
Peteflamingstar skrev:Har det sagts något om 576:ans framtid? Är det någon idé att ha den kvar i produktion med tanke på diagrammet ovan? Har 572 ut- eller invändig drivkrans, alltså som 562 eller 576?


Hej,
Det är utvändig drivkrans förmodar jag. Se bild.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

Jacobsen  
#469237 Drivkransen är på utsidan men kopplingen på insidan, som på de andra 70 kubikarna :-)

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

MartinH  
#469243 Visst är det som en extra låda runt kopplingen, är det för bättre dämpning månne?

Mvh
MartinH

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

anersimyra  
#469249 Det kan kanske vara för att förhindra en brusten koppling att fara ut genom kåpan.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

MartinH  
#469261
anersimyra skrev:Det kan kanske vara för att förhindra en brusten koppling att fara ut genom kåpan.


Ja det kan det också vara.

Jag tänkte att kopplingen och svärdsfästet har en egen upphängning skild från tanken och handtaget. Kolla bilden så sitter det en fjäder bakom kedjeskyddet/uppfångaren. Det gör det inte på 372:an vad jag kommer ihåg. Där är uppfångaren skruvad i tanken direkt.
Detta borde medföra än bättre avvibrering, dämpning för den som kör sågen.

Med vänlig hälsning!
MartinH

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

Peteflamingstar  
#469271
Jacobsen skrev:Drivkransen är på utsidan men kopplingen på insidan, som på de andra 70 kubikarna :-)


Trodde nog det också. Kan kanske komma att bli (Husqvarnasponsrade) svenska landslaget i motorsågnings nya tävlingssåg m.a.o, om inte annat så för att marknadsföra den ännu mer.

Om någon dristar sig till att jämföra sågar skulle det vara kul att se om den äldre 372:an står sig bättre än den nyare!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

Peteflamingstar  
#469272
Peteflamingstar skrev:
Jacobsen skrev:Drivkransen är på utsidan men kopplingen på insidan, som på de andra 70 kubikarna :-)


Trodde nog det också. Kan kanske komma att bli (Husqvarnasponsrade) svenska landslaget i motorsågnings nya tävlingssåg m.a.o, om inte annat så för att marknadsföra den ännu mer.

Om någon dristar sig till att jämföra sågar i kapning skulle det vara kul att se om den äldre 372:an står sig bättre än den nyare mot 572!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469319
MartinH skrev:Visst är det som en extra låda runt kopplingen, är det för bättre dämpning månne?

Mvh
MartinH

Det är nog vevhuset. Det som "saknas" är väggen som styr spånet från sågens lite känsligare delar som utrymmet mellan tank o motor och tank i sig självt.
Dämpar fäste ser ut att vara där de varit.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469321
anersimyra skrev:Det kan kanske vara för att förhindra en brusten koppling att fara ut genom kåpan.

Det sköter kopplingstrumman om i integrerade kopplingar. Ska den ut därifrån får den ta kopplingstrumma och infästning på veven med sig och det är rätt ovanligt. Har bara sett det två gånger på 371/372.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469322
MartinH skrev:
Ja det kan det också vara.

Jag tänkte att kopplingen och svärdsfästet har en egen upphängning skild från tanken och handtaget. Kolla bilden så sitter det en fjäder bakom kedjeskyddet/uppfångaren. Det gör det inte på 372:an vad jag kommer ihåg. Där är uppfångaren skruvad i tanken direkt.
Detta borde medföra än bättre avvibrering, dämpning för den som kör sågen.

Med vänlig hälsning!
MartinH

Koppling, trumma o drev sitter på vevaxeln. Annars blir det inte direktdrivet och då behövs inte de här vansinniga varvtalen man har idag.
Tank och vevhus är avdelat på samma sätt som andra sågmodeller med undantag för minstingarna som är mer kompakta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).