Motorsåg och handhållet

Såga plank med timmerjigg från två håll

10 inlägg 8175 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Såga plank med timmerjigg från två håll

khlbrg  
#469205 Hej

Har nyligen köpt en Logosol timmerjigg och en Stihl MS391. Jag håller på en del med möbelsnickeri på hobbynivå, så jag vill kunna såga mitt eget virke.

Jag har hittills sågat upp ett par björk och körsbärsstockar, med ett resultat jag är helt nöjd med.

Nu tänkte jag gå på en ekstock. Grejen är den att svärdet inte räcker igenom hela stocken. Därför tänkte jag kolla med er här om man kan prova att såga från två håll?

Jag börjar med att sätta linjalen som vanligt och sågar/klyver igenom halva trädet, med svärdet "dolt" i stocken.
Jag flyttar sedan linjalen till motsatt sida och sågar igenom sista halvan.

Jag är medveten om att det är kanske svårt att få båda snitten i exakt samma vinkel.

Det jag undrar mest om är säkerheten? Är det rimligt att såga med "dolt" svärd, några särskilda risker med detta?

Hoppas ni förstår var jag menar

/Andreas



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Såga plank med timmerjigg från två håll

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469208 Hur grov är stocken? Är det inte enklare att skaffa ett lägre svärd så får du också garanterat bättre resultat än att försöka få till det från två håll.

Användarvisningsbild

Re: Såga plank med timmerjigg från två håll

khlbrg  
#469209 Den är 40-45cm.. Men försvinner en del kapacitet i och med linjalen och jiggen. Så även om jag uppgraderar till 45cm svärd (Vilket jag förstår är det längsta man kan köra) så räcker det inte riktigt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såga plank med timmerjigg från två håll

khlbrg  
#469210 Jag skulle förmodligen kunna såga isär stocken så jag kan såga plank.

Tanken med att såga från två håll är att få ut "slabs" eller lika breda plankor som stocken

   TS
Avatar Fallback

Re: Såga plank med timmerjigg från två håll

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469211 Jag har en stihl 391 i mitt sågverk och jag har ett 20" svärd till den som använts till några stora stockar. Det går, men man får ju låta sågen vila då och då, så man får inte ha för bråttom. Men bråttom kan man aldrig ha när man klyver med motorsåg[emoji3]

Användarvisningsbild

Re: Såga plank med timmerjigg från två håll

khlbrg  
#469212 Ah ok.. intressant. Då kanske jag helt enkelt ska kolla på ett längre svärd.
Tack

   TS
Avatar Fallback

Re: Såga plank med timmerjigg från två håll

Robertberg  
#469216 Största risken är väl att du kanske kan få kast med nosenhjulet begravt inne i stocken, den risken lör minskas om du för sågen lite snett, alltså inte 90 grader mot stocken utan med nosenhjulet lite släpandes efter.
Eller tänker jag fel?

Avatar Fallback

Re: Såga plank med timmerjigg från två håll

Ferguson system  
#469239 Stihl 391 orker maks 24" sverd i et sagbruk. Brukte selv en Stihl ms 390 en stund i sagbruk. Som flere nevner blir det mye bedre resultat å skjære fra kun ei side.
Husk å la saga kjøle seg ned etter hvert kutt, skarpt kjede (tenner slipt på 10-15 grader), og det er også en fordel å påjustere litt mere bensin (H skruen).

Vil du ha mere kraft, så kan du prøve å borre opp lyddemperen.

Användarvisningsbild

Re: Såga plank med timmerjigg från två håll

khlbrg  
#469575 Har nu testar med befintlig setup och det blev helt ok.
Svårigheten var att få helt parallella snitt.

1503646681_img_5600.jpg


1503646681_img_5592.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Såga plank med timmerjigg från två håll

skogshasse  
#469581
khlbrg skrev:Har nu testar med befintlig setup och det blev helt ok.
Svårigheten var att få helt parallella snitt.

1503646681_img_5600.jpg


1503646681_img_5592.jpg


finns det ingen i din närhet med en woodmizer som hade kunnat hjälpa dig när det är så grovt

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).