Skogsnyheter

Södras nya stategi utarmar landsbygden

110 inlägg 29593 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

jannee  
#469156 Hör efter med skogsägarna i bygden om de är intresserade, bilda sedan ett AB och köp lokalerna, sätt in nya moderna och optimala maskiner.

Efter avvecklingen och när lokalerna är tömda kommer det att finnas lokaler för uthyrning alternativt försäljning.

Kontaktuppgifter till Södra:

Tel: 0474 – 606 00
Fax: 0474 – 601 64

Södra Wood, Ramkvilla
574 74 Ramkvilla
Webb: http://www.sodra.se

Jag själv har jobbat för åkerier som blivit uppköpta och lagts ned, känns skit men vad göra.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

RickardMelkersson  
#469157
RickardMelkersson skrev:
jannee skrev:Är väl inget märkvärdigt med att stora kapitalstarka företag köper upp andra företag för att senare lägga ned dessa och på sikt minska konkurrensen.
Är ganska bakslugt att beskylla just Södra för att utarma landsbygden, i ärlighetens namn är det nog tvärtom.
Vänd blickarna norrut och se hur det är där. Där har du en onormalt låg prisbild på skogsråvaran för där finns just inte Södra som ni/du beskyller.
Visst Södra importerar virke men det gör mer eller mindre alla företag som vidareförädlar skogsråvara.
Företagen gör så av den enkla anledningen att de vill överhetta marknaden.
Numera går det virke på järnväg från skogsdiket söderut, vilket måste glädja skogsägarna i nordligare delar av landet + hur mycket kommer inte från Norge.
Vi här nere i söder får allt tacka Södra för att de finns annars finge vi nog också skänka bort massaveden. :mrgreen:


Är inte märkvärdigt i meningen att Södra är unika vad gäller att agera så som de gör. MEN, det är inget argument, utan tvärtom ett argumentationsfel (två fel gör inte ett rätt).
För övrigt så lägger vi nog olika innebörder av vad en "levande landsbygd" innebär. Skogsägare kan bo i städer och om skogsägares möjlighet att få betalt för sin skogsråvara är det enda som kvalificerar Sveriges glesbygd till en "levande landsbygd" så ger jag dig rätt. Men för dom flesta, inklusive Södras egna styrelse (som har lanserat ett styrdokument under rubriken "En levande landsbygd"), ligger det mycket mer i begreppet.

Användarvisningsbild

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

RickardMelkersson  
#469159
RickardMelkersson skrev:
jannee skrev:Är väl inget märkvärdigt med att stora kapitalstarka företag köper upp andra företag för att senare lägga ned dessa och på sikt minska konkurrensen.
Är ganska bakslugt att beskylla just Södra för att utarma landsbygden, i ärlighetens namn är det nog tvärtom.
Vänd blickarna norrut och se hur det är där. Där har du en onormalt låg prisbild på skogsråvaran för där finns just inte Södra som ni/du beskyller.
Visst Södra importerar virke men det gör mer eller mindre alla företag som vidareförädlar skogsråvara.
Företagen gör så av den enkla anledningen att de vill överhetta marknaden.
Numera går det virke på järnväg från skogsdiket söderut, vilket måste glädja skogsägarna i nordligare delar av landet + hur mycket kommer inte från Norge.
Vi här nere i söder får allt tacka Södra för att de finns annars finge vi nog också skänka bort massaveden. :mrgreen:


Är inte märkvärdigt i meningen att Södra är unika vad gäller att agera så som de gör. MEN, det är inget argument, utan tvärtom ett argumentationsfel (två fel gör inte ett rätt).
För övrigt så lägger vi nog olika innebörder av vad en "levande landsbygd" innebär. Skogsägare kan bo i städer och om skogsägares möjlighet att få betalt för sin skogsråvara är det enda som kvalificerar Sveriges glesbygd till en "levande landsbygd" så ger jag dig rätt. Men för dom flesta, inklusive Södras styrelse (som har lanserat ett styrdokument under rubriken "En levande landsbygd") ligger det mycket mer i begreppet.


Mvh

Avatar Fallback

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469168 Jag tycker detta säger ganska mycket om varför det inte blev affär:
"Linnéuniversitetet var intresserade, under villkoret att Södra kunde samarbeta"

Känns inte som någon aktuell köpare i mina ögon då jag tror att "pengarna på kontot nästa dag" inte var aktuellt. Vet ej vad ett sågverk kostar men har svårt att se att ett Universitet skulle ha möjlighet att köpa och driva det i forskningssyfte även om man fick några 100 miljoner från kamprad. Att sitta och vänta på ett beslut från Universitetet känns som hög risk.

Jämförelsen med VIDA håller jag inte med om. Även VIDA drivs primärt av vinstintressen men tillskillnad från södra så passar troligen dessa sågverk bättre in i deras strategi och affärsverksamhet (möjligen dock inte Ramkvilla eftersom jag tror att man fick frågan från Södra)

Avatar Fallback

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

Tosca  
#486182 Företagsekonomiskt har jag svårt att se nyttan av att äga och "lagerhålla" maskiner som inte används.
Har virke impregnerats på fastigheten?
Kan det finnas andra föroreningar på fastigheten som skulle kunna aktualiseras vid en försäljning?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).