Motorsåg och handhållet

Husqvarna X-CUT C85, ny fullkisel sågkedja

115 inlägg 48711 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-CUT C85, ny fullkisel sågkedja

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469093
Jacobsen skrev:Undrar varför de inte gjort tandbotten rymligare som på SP33. Har ställt frågan till Hq men inte fått svar..

Bruke vel ei 5,5 mm rundfil ei god stund så då blir da vel filt utav tannboten

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-CUT C85, ny fullkisel sågkedja

Hema  
#469096
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Jag vet inte hur vanligt, men det var bara att byta drev och sedan på med kedjan och passande 18" svärd.
357 blir riktigt fint avvägd med denna kombo (tycker jag).

Jag kör 357 också med 18", dock vanlig 1,5 0,325-kedja och upplever den också som balanserad.

Användarvisningsbild

Husqvarna X-CUT C85 - ryttaren

traktorz  
#469120
Jacobsen skrev:Undrar varför de inte gjort tandbotten rymligare som på SP33. Har ställt frågan till Hq men inte fått svar..


Har säkert med att göra att hos C85 så är ryttaren en integrerad del av skärlänken, medan hos SP33G så bidrar även drivlänken med ytterligare en ryttarkomponent. Förmodligen en fråga om hållfasthet.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-CUT C85, ny fullkisel sågkedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469197 Vad har sidolänk och ryttare med tandens höjd att göra?
Oregons 30 och 95 kedja är inte olik sp33g.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-CUT C85, ny fullkisel sågkedja

Fredrik Reuter  
#469395 Nu har vi fått händerna på en Husqvarna 572XP som ska testas inom kort i grov skog.
Jag passade på att jämföra nya C85 X-Cut jämte H42 i en aspstock tidigare idag.

Videon kan ni se nedan.
Vi testar också med denna video att (knackigt) prata engelska. Det är faktiskt en hel del prenumeranter som frågat efter detta och en video likt denna kan det passa bra att testa på.

Vi har ju denna tråden att diskutera på svenska så det borde funka.

Båda kedjorna är nya direkt ur kartongen.

Vad tycker ni om detta?


Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-CUT C85, ny fullkisel sågkedja

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469401 kjempebra video, ser tydelig at den nya er bedre enn den gammla, iverfall ny men er sannsynligvis bedre når ein får filt ho og. Er jo da som eigentlig har noke å sei, korleis ho ter seg etter filing. Veit du om da kjeme ei ryttarmal for den nya C 85?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-CUT C85, ny fullkisel sågkedja

Fredrik Reuter  
#469427 Hej och tack!
Ja, det är intressant att detta är direkt ur kartongen. Det är ju en hel vetenskap med slipning av sågkedjor. Vi får se om det finns möjlighet att göra fler jämförelser längre fram, kanske även med olika typer av handfilningar.

Annars kan jag tycka att det märks att Husqvarna har utvecklat 572xp ihop med C85, de bildar en enhet som sågar mycket bra.

Jag vet inte om det finns någon mall för C85 ännu, ska försöka luska i detta om ingen annan vet.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-CUT C85, ny fullkisel sågkedja

Hema  
#469428 Trevligt! Det är inte så att ni råkar ha en 372 att göra samma test med? :) För det var ju nästan löjligt stor skillnad (klart H42:an hade du både fällt och apterat trädet med, men det skall väl inte ha någon större betydelse.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-CUT C85, ny fullkisel sågkedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469474 Även 357 skulle vara kul o se.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-CUT C85, ny fullkisel sågkedja

Peteflamingstar  
#469502
Mange skrev:Även 357 skulle vara kul o se.


Samt 560/562. Provade x-cut på 560:n igår, 15", och jäklar i min lilla låda vad den skar snabbt!!

Har förresten funderat på om man skulle montera 3/8-drev och köra med den delningen istället, blir ju som en 562 fast med lilla fästet. Nån som provat? Fredrik skrev ju nånstans att 357:an trivdes med 3/8 i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-CUT C85, ny fullkisel sågkedja

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469505 Eg har ei jonsered 2260 som tilsvare HVA 560. Eg har kjørt både 73 LP samt den nye x cut. Til kapping er eg ikkje sikker på kven som er best, er muligens 73 LP. Til kvisting derimot så er eg temmelig sikker på at da som da er x cut, gjeld kvisting av sitkagran detta her. Er jo ingen vitenskaplig undersøkelse berre den oppfatinga eg har, etter ikkje alfor mykje prøving. Siå mesteparten av arbeidet med sitka er kvisting så konkluderte eg med å forsetta med den foreløpig, korfor da er forskjell på kvisting og kapping veit eg ikkje. LP kjeda har jo fordel med større tenner og større fil noke som gjer allt lettare når da kjeme til filing, men som "allroundkjeda" til variert skogbruk så helde eg foreløpig iverfall ein knapp på x cut kjedå. Skulle eg derimot kappa mykje ved så trur eg kanskje eg hadde konvertert til 73 LP og garantert prøvd C 85 når den kjeme. Er klar øva at LP kjeda forlengst er historie men er den eg har fått av min lokale dealer, tipper Husqvarna Norge har den enda, går sikkert lite 15 toms/56 dl 3/8 chisel kjeder i Norge til motorsag, kva vedmaskinene brukar veit eg ikkje.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-CUT C85, ny fullkisel sågkedja

Peteflamingstar  
#469565
can skrev:Eg har ei jonsered 2260 som tilsvare HVA 560. Eg har kjørt både 73 LP samt den nye x cut. Til kapping er eg ikkje sikker på kven som er best, er muligens 73 LP. Til kvisting derimot så er eg temmelig sikker på at da som da er x cut, gjeld kvisting av sitkagran detta her. Er jo ingen vitenskaplig undersøkelse berre den oppfatinga eg har, etter ikkje alfor mykje prøving. Siå mesteparten av arbeidet med sitka er kvisting så konkluderte eg med å forsetta med den foreløpig, korfor da er forskjell på kvisting og kapping veit eg ikkje. LP kjeda har jo fordel med større tenner og større fil noke som gjer allt lettare når da kjeme til filing, men som "allroundkjeda" til variert skogbruk så helde eg foreløpig iverfall ein knapp på x cut kjedå. Skulle eg derimot kappa mykje ved så trur eg kanskje eg hadde konvertert til 73 LP og garantert prøvd C 85 når den kjeme. Er klar øva at LP kjeda forlengst er historie men er den eg har fått av min lokale dealer, tipper Husqvarna Norge har den enda, går sikkert lite 15 toms/56 dl 3/8 chisel kjeder i Norge til motorsag, kva vedmaskinene brukar veit eg ikkje.


Kvistade en ful lärk med x-cut och det gick väldigt bra, så jag kan också tänka mig att den stora skillnaden är just vid kvistning. Var in på Granngården igår och fann en korg med (utgående?) Oregonprylar på rea, 50%. Köpte ett 0,325 1,3 mm 15" pro-lite svärd och 1,5 Lpx 3/8-kedjor.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-CUT C85, ny fullkisel sågkedja

Hepo  
#469660 Hej har några frågor angående c85.
1 har man optimerart c85 just för 572?
2 är det 1 anledning att husqvarna vill göra egna kedjor för att kunna göra så otimal keda som som möjligt för varje modell man har ju fått rättat sig efter oregon i många år?
3 när man ersätter 572 med en ny 70cc kommer man göra en ny kedja till den så att kedjan är som själva motorn ny såg ny motor lika med kedjan?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-CUT C85, ny fullkisel sågkedja

anersimyra  
#469662 C85 fungerar givetvis lika väl på andra sågar anpassad för just den kedjestorleken.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-CUT C85, ny fullkisel sågkedja

Hepo  
#469703
anersimyra skrev:C85 fungerar givetvis lika väl på andra sågar anpassad för just den kedjestorleken.. :-bd

Hej jo det förstår jag men nu när husqvarna gör egna kedjor så kan man prova vilka vinklar på kedjan som funkar bäst för just för 572 tänkte husqvarna vill ju inte göra en kedja som funkar bättre på en stihl såg bara en fundering.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).