Motorsåg och handhållet

Motorsågskort för hobbyverksamhet?

97 inlägg 22087 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

anersimyra  
#468236 Det får vi nog tillskriva biltätheten snarare än körförmågan. Själv kom jag ca 1,5 kilometer på 8 timmar i vintras.. :shock:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

tallen100  
#468237
anersimyra skrev:Det får vi nog tillskriva biltätheten snarare än körförmågan. Själv kom jag ca 1,5 kilometer på 8 timmar i vintras.. :shock:

Ja det kan ligga en del i det ja, att ni inte blir galna på eländet den sträckan går man ju på en liten stund :-o

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

Tosca  
#468240 Kolla även Studieförbundet Vuxenskolan, jag tror de har något slags samarbete med Lrf, eller om Lrf är delägare i det.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

Göt  
#468307 Jag gick en kurs för vuxenskolan och tyvärr tyckte jag den inte var bra. Skulle rekommendera en kurs hos några utbildningsproffs. Sen är det så att man kan bara köra upp för motorsågskörkort och skriva skrivningarna. Det kan man väl även för ett bilkörkort.

Jag gick inte kursen för plastbiten för egentligen behöver jag den inte, utan för att jag ville fortbilda mig

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468308
tallen100 skrev:Vill du gå kursen så gör det, men gör det inte för att andra säger det.
En total nybörjare kan det säkert vara nyttigt för, men har du lite vana av fällning o.s.v så lär du dej knappast något som är värt närmare tiotusen.
Det har blivit nån sorts fluga med alla kort och kurser till allt, största nyttan är för alla utbildare som tjänar storkovan på att lära ut "det rätta sättet".


Håller delvis med, gå kursen om du känner dig mottaglig för lite nya tankar och kunskaper.
Här i närheten har Södra och LRF haft ett antal cirklar där man tagit AB kort, har egentligen inte hört någon som tyckt det varit bortkastad tid, tvärt om så säger de flesta att man lärt sig mycket nyttigt.
Har dock inte varit så dyra kurser, tror jag gav runt 3000 för min...

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468309
Chrissofsweden skrev:Det jag tycker är märkligt är hur ett körkort för bil kan kosta runt 3500kr medan ett för motorsåg går lös på 10000kr.


Om man redan anser sig kunna hantera sågen rätt så är det väl fritt fram att bara göra proven till en lägre kostnad!? Kanske 1 - 2000 kr?? Någon som vet?

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468310
Göt skrev:Jag gick en kurs för vuxenskolan och tyvärr tyckte jag den inte var bra. Skulle rekommendera en kurs hos några utbildningsproffs. Sen är det så att man kan bara köra upp för motorsågskörkort och skriva skrivningarna. Det kan man väl även för ett bilkörkort.

Jag gick inte kursen för plastbiten för egentligen behöver jag den inte, utan för att jag ville fortbilda mig


Kan vara bra att luska lite innan man bestämmer sig, och kolla med någon som har gått kursen innan med samma utbildare så får man en uppfattning om det är en bra kurs eller ej, alla är ju inte bra...

Gäller ju att det är en bra blandning på folk som är med, mellan nybörjare och erfaret folk, då blir det ju förhoppningsvis bra frågor som kommer upp och många bra diskussioner.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

MartinH  
#468507
Zixten skrev:
Chrissofsweden skrev:Det jag tycker är märkligt är hur ett körkort för bil kan kosta runt 3500kr medan ett för motorsåg går lös på 10000kr.


Om man redan anser sig kunna hantera sågen rätt så är det väl fritt fram att bara göra proven till en lägre kostnad!? Kanske 1 - 2000 kr?? Någon som vet?


När jag tog kortet inklusive kurs loch uppkörning. Då var det två bönder som endast körde upp. Det kom såg och segrade :smile:. Har för mig att endast uppkörning gick på runt 300 kronor.

Den som inte tycker sig behöva utbildningen kan alltså klara sig med uppkörning och endast några hundra.

Mvh
MartinH

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

Jacobsen  
#469066 Sågar ni på egen mark som hobby så borde det vara lugnt enligt AMV. Är ni företagare blir det annat.
Har ni ringa kunskaper sen innan så kommer ni tjäna in det kursen kostar. På t.ex lägre slitage på er och utrustning. Kan ni redan "allt" så behöver ni ingen kurs, ni kan köra upp som privatister och få nödvändig dokumentation och slippa att röra er i någon gråson.
Och om ni "bara" lär er att fila kedja och byta luftfilter på A-nivå så finns det instruktörer som har mer att dela med sig av.
(Anledningen till att jag skrev "bara" är att filning är en hel vetenskap och något de flesta tror att de kan tills de får lära sig hur man får en vass kedja på riktigt..)

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

anersimyra  
#469087 En skogsägare som samtidigt är egenföretagare omfattas inte av AMV:s regelverk vid ensamarbete i egen skog, eller tillsammans med familjemedlem som är mantalsskriven på fastigheten. Detsamma gäller även andra företagare som arbetar ensam med avverkning åt skogsägare, eller privatperson. Dock gäller andra regler när arbetsplatsen omfattas av byggnads avtal.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

Jacobsen  
#469089 Länka gärna till något som styrker ditt påstående, särskilt delen som tar upp andra företagare som arbetar osv..

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469098
Jacobsen skrev:Länka gärna till något som styrker ditt påstående, särskilt delen som tar upp andra företagare som arbetar osv..


Borde stå i AFS 2012:1, där finns undantag från krav på motorsågskörkort.

Säker skog skriver följande(se tidigare länkning):

"Om följande förutsättningar gäller:

- det är en person som har en egen firma (F-skatt) och driver yrkesmässig verksamhet
- och jobbar själv (inte på gemensam arbetsplats och inte med byggverksamhet)
- hos en skogsägare som inte omfattas av kollektivavtalet
- och inte är certifierad,

så finns alltså en möjlighet att det inte krävs dokumenterade godkända prov (t.ex. Motorsågskörkort) (undantag från bl.a. §17 AFS 2012:1)."

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

Jacobsen  
#469102 http://sakerskog.se/2562-2/

...

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

tallen100  
#469109 Ja filning är en konst, men där hänger det mesta på tålamod och att aldrig bli riktigt nöjd.
Är man nöjd med sin filning så blir den inte bättre än så, det går att både läsa sej till en hel del och även prata vid filningsproffsen, och köpa riktiga filar och kedjor för pengarna istället :d

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

anersimyra  
#469111
ocke skrev:
Jacobsen skrev:Länka gärna till något som styrker ditt påstående, särskilt delen som tar upp andra företagare som arbetar osv..


Borde stå i AFS 2012:1, där finns undantag från krav på motorsågskörkort.

Säker skog skriver följande(se tidigare länkning):

"Om följande förutsättningar gäller:

- det är en person som har en egen firma (F-skatt) och driver yrkesmässig verksamhet
- och jobbar själv (inte på gemensam arbetsplats och inte med byggverksamhet)
- hos en skogsägare som inte omfattas av kollektivavtalet
- och inte är certifierad,

så finns alltså en möjlighet att det inte krävs dokumenterade godkända prov (t.ex. Motorsågskörkort) (undantag från bl.a. §17 AFS 2012:1)."

Intressant i sammanhanget är också hur en gemensam arbetsplats definieras.. :roll:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).