Vedmaskiner, flishuggar

Vedhäckar vs vedsäckar mm

3 inlägg 6610 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vedhäckar vs vedsäckar mm

Kim74  
#452104 Vet inte ifall denna sak har ventilerats tidigare men:

Fråga 1.
Då man tillverkar veden med en vedmaskin och släpper veden direkt (utan att stapla) ner i en säck eller häck så
hur mycket mera ved går det i en 1 m3 vedsäck än i en 1 m3 vedhäck av metallgaller.? Säcken ger ju efter ganska mycket medan häckgallret gör att det uppstår mera och större luftfickor.

Fråga 2.
Skillnad i vedmängd beroende på ifall veden är 50 cm, 33 cm eller 25 cm lång då man kör rakt i vedsäckar. Min uppfattning är att det skiljer ca 15-20% mellan de olika måtten. Man borde väl väga de olika säckarna för att få någotsånär rätt svar.

Tänker i något skede utföra test på dessa saker men har inte hunnit än. Kanske någon forumist redan testat och kan upplysa oss andra.



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Vedhäckar vs vedsäckar mm

Tosca  
#468978 @Vedproducent har god koll på kubikvikterna när det gäller ved, han har redogjort för detta vid flera tidigare tillfällen men kanske inte exakt för denna frågeställning?

Användarvisningsbild

Re: Vedhäckar vs vedsäckar mm

Vedproducent  
#468991
Tosca skrev:Vedproducent har god koll på kubikvikterna när det gäller ved, han har redogjort för detta vid flera tidigare tillfällen men kanske inte exakt för denna frågeställning?
Jo jag har skrivit en del om det. främst 30 cm björk då det i huvudsak är det jag sysslar med. Men för att svara på fråga 1 först så oavsett vad ni fyller för säckar och behållare så töm ut och kontrollmät i tex i ett gallergrindsläp. Säckar skiljer sig oerhört mycket åt i volym och beroende på hur man fyller dom så är det fel att säga att så eller så är det, Kontrollmät! eller väg veden!

Sen vad veden väger så säger jag att 30 cm björkved som är torr väger cirka 285 kg m3 stjälpt. 50 cm björk om det är likvärdig björk cirka 245 kg m3 stjälpt. I början av min vedkarriär så hade jag lite väl mycket 45 cm ved som jag delade på mitten och då blev bitarna då i snitt 22,5 cm. Lite avdrag för sågspån men av 5 m3 45 cm längder blev det 4 m3 22,5 cm längder. så det blev till att höja priset ordentligt på de korta längderna men arbetet fick man inte många öre för.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).