Motorsåg och handhållet

Ont i högerarmen efter arbete med röjsåg

16 inlägg 5930 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ont i högerarmen efter arbete med röjsåg

ChristianChr  
#468693 Har röjsågat hos svärföräldradra under sommaren, och håller fortfarande på.
Dom har 6 HA som inte inte gjorts något med under deras 40 åriga ägo.
Tungt arbete i jobbiga sluttningar, nerfallnaträd, och mycket sten.
Reslutatet under sommaren är att jag har fått smärtor i höger armen, faktiskt hela armen

Är det här något vanligt fenomen ?
Kan det ha med fel inställd sele ?
Eller är jag bara ovan montro ?

Tacksam för tips

Christian



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ont i högerarmen efter arbete med röjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468696 Kanske dåliga vibrationsdämpare på röjsågen?

Mycket nedfallna träd och branta sluttningar låter som flerstegsröjning, där jag troligtvis skulle börja röja de nedfallna träden + toppbrott med en lätt motorsåg typ Husqvarna 536 LiXP och eventuellt fortsätta med en kedjeröjsåg, innan jag eventuellt skulle avsluta röjningen med en klingsåg. Fast då bör man kanske ha mer än 6 ha att röja för att räkna hem dessa investeringar...

Angående smärtan, så kan kanske en s.k. tens fungera om du vill massera dig själv. Fick en tens på köpet, när jag köpte en massagedyna på Elmia Wood i somras. Mycket trevlig sak.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Ont i högerarmen efter arbete med röjsåg

anersimyra  
#468703 Det låter som en vanlig överansträngning och bör inte nonchaleras. Jag gjorde en idiotkörning med trimmer för drygt tio år sedan. En yta som normalt tog två man åtta timmar att trimma av körde jag ensam på lite drygt fem timmar. Ansträngningsskadan jag fick i höftleden blev kronisk och är ibland riktigt besvärlig att dras med.. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Ont i högerarmen efter arbete med röjsåg

T Landström  
#468719 Jag hade oxå problem med ont högerarmen och axlar...
Jag gick igenom selen och inställningar på sågen och fick bukt med problemen...

Avatar Fallback

Re: Ont i högerarmen efter arbete med röjsåg

bgl  
#468725 Att använda röjsåg är en belastning som man ska smyga på på i små doser. Vi vet inget om trådskaparens ålder eller fysiska förutsättningar. Svårast är det för den som är allmänt svag och ovan, men även en gymtränad bamse kan överbelasta sig i skogen. Vi som är gamla nog minns kanske hur det gick för Ola Ullsten i hans röjsågsövning i samband med diskussionen om lövbesprutning, praktiskt arbete för en stolnötande politiker blir ofta är överraskning.

Användarvisningsbild

Re: Ont i högerarmen efter arbete med röjsåg

anersimyra  
#468726 :shock: det här är faktiskt lite pinsamt. På HVA:s sele har jag anslutit den lilla orangea " fästknappen " på remmen där sågens fäste löper. Jag har funderat på vad det är för ett tomt hål på bröstplattan.. :shock: av en slump provade jag den orangea " fästknappen " som passade utmärkt i hålet. Och se på fan..hux flux så hade jag mer av den äldre typen av sele, som dessutom blev bekvämare.. :D

Användarvisningsbild

Re: Ont i högerarmen efter arbete med röjsåg

machonisti  
#468727
anersimyra skrev:Det låter som en vanlig överansträngning och bör inte nonchaleras. Jag gjorde en idiotkörning med trimmer för drygt tio år sedan. En yta som normalt tog två man åtta timmar att trimma av körde jag ensam på lite drygt fem timmar. Ansträngningsskadan jag fick i höftleden blev kronisk och är ibland riktigt besvärlig att dras med.. :oops:

Det har (åtminstone för mig) blivit betydligt glesare mellan nya personliga rekord senaste åren...

Användarvisningsbild

Re: Ont i högerarmen efter arbete med röjsåg

anersimyra  
#468729 Att det blev en "rekordkörning " berodde på att platsen låg så långt hemifrån, och var så tråkigt belägen att jag aldrig i helvete hade tänkt mig att lägga mer än en arbetsdag på stället.. \M/

Användarvisningsbild

Re: Ont i högerarmen efter arbete med röjsåg

machonisti  
#468732
anersimyra skrev:Att det blev en "rekordkörning " berodde på att platsen låg så långt hemifrån, och var så tråkigt belägen att jag aldrig i helvete hade tänkt mig att lägga mer än en arbetsdag på stället.. \M/

Då tvingar man sig själv till rekord och rekylen i form av "ajaj" på kvällen, ja den hade man ju glömt bort.
Inget personligt utan mer som att "så funkar mannen".

Avatar Fallback

Re: Ont i högerarmen efter arbete med röjsåg

jannee  
#468737 Vanlig simpel träningsvärk som övergått i en inflammation, den är dock inte att leka med. Kan gå så illa att du kan behöva bli arbetsbefriad i en längre tid = flera månader.
Gå till en läkare så att denne få skriva ut Diklofenak.
För övrigt ska man alltid VILA ut träningsvärk och inte tro att man kan arbeta bort den.
Orsaken till att du fått denna smärta är inte osannolikt ett felaktigt arbetssätt - teknik.

Avatar Fallback

Re: Ont i högerarmen efter arbete med röjsåg

axwell  
#468743
jannee skrev:För övrigt ska man alltid VILA ut träningsvärk och inte tro att man kan arbeta bort den.
Orsaken till att du fått denna smärta är inte osannolikt ett felaktigt arbetssätt - teknik.


Vila den funktion som har inflammationen, aktivera övriga kroppsdelar, då läker skadan något snabbare.

Användarvisningsbild

Balance XT sele

traktorz  
#468772
anersimyra skrev::shock: det här är faktiskt lite pinsamt. På HVA:s sele har jag anslutit den lilla orangea " fästknappen " på remmen där sågens fäste löper. Jag har funderat på vad det är för ett tomt hål på bröstplattan.. :shock: av en slump provade jag den orangea " fästknappen " som passade utmärkt i hålet. Och se på fan..hux flux så hade jag mer av den äldre typen av sele, som dessutom blev bekvämare.. :D


Var tvungen att kolla upp närmare hur jag fäster selen. Även jag har använt selen i det rekommenderade läget för kvinnor. Kikade på instruktionen, som jag hittade i bruxet för nya röjsågen 545RXT AutoTune®. Blir bättre balans och symmetri med det läget som @anersimyra rekommenderar. Tack för tipset!

1503148568_balancext1.png

1503148567_balancext2.png

1503148567_img_1913r.jpg

Användarvisningsbild

Re: Ont i högerarmen efter arbete med röjsåg

machonisti  
#468796 Ont i högerarmen...
Var ju en fråga som framkallade skrattsalvor förr...
Usch på mej.

Avatar Fallback

Re: Ont i högerarmen efter arbete med röjsåg

Palakangas  
#468803
machonisti skrev:Ont i högerarmen...
Var ju en fråga som framkallade skrattsalvor förr...
Usch på mej.

I bland är det bra att vara vänsterhänt.

Avatar Fallback

Re: Ont i högerarmen efter arbete med röjsåg

jannee  
#468805 Gröna handflator fick ungkarlarna för i tiden, ryktas det i alla fall :oops:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).