Motorsåg och handhållet

Husqvarna 572XP

241 inlägg 77065 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 572 XP

Hema  
#468655 Det är bara XP som släppts ännu? Kan man isf anta att XPG kommer i samband med Europalanseringen (2018)?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

HVA-länk funkar inte med Chrome

traktorz  
#468675 Har fått ett mail från Husqvarna med en länkadress:
http://hqendurance.azurewebsites.net/?u ... nt=teaser3

Funkar inte med Google Chrome under Win10, däremot med MS EDGE som webläsare. Undrar just varför det är så?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572 XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468766 Funkar i Windows 7 med Firefox.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 572 XP

Hema  
#468769
traktorz skrev:Har fått ett mail från Husqvarna med en länkadress:
http://hqendurance.azurewebsites.net/?u ... nt=teaser3

Funkar inte med Google Chrome under Win10, däremot med MS EDGE som webläsare. Undrar just varför det är så?

Efter att ha kollat på klippet är jag lite förvånad att man ska behöva berätta hur legendarisk man är.. Den/De som är legendariska behöver väl knappast berätta det själva? Har svårt o se att Steve Mcqueen gick runt o sa/hävdade något sådant.

Sedan angående de kommande sågarna, kan vi anta en 592:a och en 5122:a? Samt även kanske en 540:a och ev. 550 & 560/562 NE?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572 XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468771 Nog mer troligt med 560/562 uppdatering än storsågar...

Återstår fortfarande o se vilka skillnader det är på 560/562 utöver kubik.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572 XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468774
Hema skrev:
traktorz skrev:Har fått ett mail från Husqvarna med en länkadress:
http://hqendurance.azurewebsites.net/?u ... nt=teaser3

Funkar inte med Google Chrome under Win10, däremot med MS EDGE som webläsare. Undrar just varför det är så?

Efter att ha kollat på klippet är jag lite förvånad att man ska behöva berätta hur legendarisk man är.. Den/De som är legendariska behöver väl knappast berätta det själva? Har svårt o se att Steve Mcqueen gick runt o sa/hävdade något sådant.

Sedan angående de kommande sågarna, kan vi anta en 592:a och en 5122:a? Samt även kanske en 540:a och ev. 550 & 560/562 NE?

Varför inte en 542 XPG Trio, så att man äntligen kan sin gamla 242 XPG TAC
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 572 XP

Hema  
#468775
Mange skrev:Nog mer troligt med 560/562 uppdatering än storsågar...

Återstår fortfarande o se vilka skillnader det är på 560/562 utöver kubik.

Bennö sålde förra året ut en hel del 390XP som verkar ha legat på hyllan, då de hade lite äldre tillverkningsår. Så jag skulle inte bli förvånad. Sedan så ser ju 3120 ut som en katt bland hermelinerna. Har den någonsin fått en ansiktslyftning? Samt med den nya tekniken kanske det skulle räcka att producera en 5112:a för att motsvara samma effekt som 120kubikaren?

Men också mycket troligt att de ser över de sågar du nämnde, varför köra vidare tillverkningen med äldre Autotune när man nyligen tagit fram en bättre?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 572 XP

Hema  
#468776
Niking skrev:
Hema skrev:
traktorz skrev:Har fått ett mail från Husqvarna med en länkadress:
http://hqendurance.azurewebsites.net/?u ... nt=teaser3

Funkar inte med Google Chrome under Win10, däremot med MS EDGE som webläsare. Undrar just varför det är så?

Efter att ha kollat på klippet är jag lite förvånad att man ska behöva berätta hur legendarisk man är.. Den/De som är legendariska behöver väl knappast berätta det själva? Har svårt o se att Steve Mcqueen gick runt o sa/hävdade något sådant.

Sedan angående de kommande sågarna, kan vi anta en 592:a och en 5122:a? Samt även kanske en 540:a och ev. 550 & 560/562 NE?

Varför inte en 542 XPG Trio, så att man äntligen kan sin gamla 242 XPG TAC
/Niklas

Om jag fattat Husqvarnas modellspråk rätt, så är slutsliffra 2 detsamma som stora svärdsfästet, därav 540 och den nämnde jag. Samt självklart borde en gallring/kvistsåg ha möjlighet att utrustas med Triobrake!

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 572 XP

Hema  
#468777 Angående 372:an så kommer väl den antagligen börja reas ut när 572:an kommer och den med något bättre kraft på lägre varv (om jag tolkade graferna rätt), så torde den passa nog så bra på vedbacken.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572 XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468778
Hema skrev:
Niking skrev:
Hema skrev:[quote="traktorz"]Har fått ett mail från Husqvarna med en länkadress:
http://hqendurance.azurewebsites.net/?u ... nt=teaser3

Funkar inte med Google Chrome under Win10, däremot med MS EDGE som webläsare. Undrar just varför det är så?

Efter att ha kollat på klippet är jag lite förvånad att man ska behöva berätta hur legendarisk man är.. Den/De som är legendariska behöver väl knappast berätta det själva? Har svårt o se att Steve Mcqueen gick runt o sa/hävdade något sådant.

Sedan angående de kommande sågarna, kan vi anta en 592:a och en 5122:a? Samt även kanske en 540:a och ev. 550 & 560/562 NE?

Varför inte en 542 XPG Trio, så att man äntligen kan sin gamla 242 XPG TAC
/Niklas

Om jag fattat Husqvarnas modellspråk rätt, så är slutsliffra 2 detsamma som stora svärdsfästet, därav 540 och den nämnde jag. Samt självklart borde en gallring/kvistsåg ha möjlighet att utrustas med Triobrake![/quote]
Tja, vi har ju redan en T540 och en 543, varför jag tvivlar på just 540. Dessutom borde 543:an göras om rejält och då borde 542 kunna bli ett vettigt namn.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

Fredrik Reuter  
#469069 Här är ett ganska intressant diagram från lanseringen av 572.

12% bättre skäreffekt, troligtvis jämfört med gamla 372XP.

572XP ska alltså skära nästan 160 kvadratcentimeter per sekund vid 9.000 rpm, 372XP strax under 140 enligt diagrammet.

Spännande också att de har med 576XP som enligt diagrammet också får stryk av nya 572XP. Personligen tror jag att Husqvarnas mål är att 572XP ska bli en värdig ersättare till 372XP och alltså nästa legendar i 70 kubikssegmentet.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

Fredrik Reuter  
#469070 Här har vi en bild som visar vikt/effekt förhållande för Husqvarnas sågar genom tiderna i 70-kubiksklassen.
Nya 572XP ligger här i topp med ~0,66 kW per kg.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

Fredrik Reuter  
#469071 I botten på bilden ovan så syns för övrigt Arne Isaksson på Husqvarna.
Han har varit ansvarig utvecklingschef för nya 572XP, kanske kan man säga "pappa" till den nya sågen.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469073 Jag har kört 576, 575, 365, 372, 375, 372X-torq, 268/272. Jag finner diagrammet väldans svårt o svälja. Det känns bra skillnad i sågarna.

Den 372 ni jämförde med var det med eller utan Xtorq?
Testades samma svärd o kedja på båda såg

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

Peteflamingstar  
#469088 Har det sagts något om 576:ans framtid? Är det någon idé att ha den kvar i produktion med tanke på diagrammet ovan? Har 572 ut- eller invändig drivkrans, alltså som 562 eller 576?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).