Bioenergi

Hur sent hugga björk?

62 inlägg 92249 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur sent hugga björk?

JörgenO  
#237217 En fråga som egentligen är "Hur tidigt kan man hugga björk?
Jag har förstått att björkved till nästa år huggs lämpligast i vinter. Jag skall upp till skogen imorgon (65mil) och funderar på att kapa och randbarka lite björk o låta den ligga i skogen till maj då jag tar den till gården o gör kubbar av den för att i juli klyva den och i september nästa år trava upp den.

Tror ni det blir bra eller kommer det att bli skräp av det hela? Skogen finns i södra Lappland.

Användarvisningsbild

Re: Hur sent hugga björk?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#237223 Torka lär den nog göra om du randbarkar den. Kanske blir lite skabbig på ytan när den huggs så tidigt.

Lägg upp den i res sån den ligger luftigt. Då kan den börja torka utav vårsolen.

Användarvisningsbild

Re: Hur sent hugga björk?

svampbob  
#237231 Nej inte är det någon fara med det du hugger nu i lappland. Snart kommer snön så skynda dig att hugga innan dess.

Användarvisningsbild

Re: Hur sent hugga björk?

JensSkoog  
#237257 Holler med Vedmaskin. Randbarka och lägg i res. Jag gjör två breda render och ser till at dom inte vender upp, men det är måhenda inte så viktigt. Viktigaste är att barkningen är aå djup och bred at björken inte surner.

Avatar Fallback

Re: Hur sent hugga björk?

Spalla  
#252282 Är ny på forumet och fäller björk (och all annan ved) när jag har ledigheter (är utspridda över hela året), och gör ved av den "sommartid". Jag verkar bryta mot alla oskrivna regler som finns.

Men hur resonerar ni runt ved som en skördare tagit ner lite närsomhelst som folk köper hela lastbilslass av. Blir det annorlunda när maskinen bearbetar nävern i matarhjulen/valsarna? Eller är det svårt att få torr ved av det samma år, om det är enligt er fällt på "fel" tid av året?

Kanske har missuppfattat nåt, men tacksam för svar?

Användarvisningsbild

Re: Hur sent hugga björk?

JensSkoog  
#252285 Velkommen. :grin: Om du leser genom den här tråden finner du många som skrivit om det. Ser en del möglat ved långsmed vägen här. Skördarhuggen och lämnat länge. Blir dårlig bränsle. Själv hugger jag när det passar och gör ved när jag har tid, men provar unngå att stommerna ligger lenge ukapat.

Avatar Fallback

Re: Hur sent hugga björk?

adahlm  
#468225 Blev "några" stammar liggande efter förra veckans oväder här i byn och skulle nu ha möjlighet att köpa in dessa björkar.. Vi tänkte låta dessa ligga okvistat ännu några veckor och sen köra ut dem.. Klarar sig stockarna utan kvalitetsproblem ända tills de blir klabbade i februari-april? Blir till försäljnings-brasved till säsongen 2018-19.

Avatar Fallback

Re: Hur sent hugga björk?

Blivande snickare  
#468293 Kapa loss dem från roten å kvista dem om en månad så klarar de sig alldeles utmärkt.

Avatar Fallback

Re: Hur sent hugga björk?

ÅsaNisse  
#468298 Vänta lite längre med att kvista. Alla löv måste vissna och sedan minst 2 veckor för att det mesta av saven ska dras ur.
Sen är det prima ved till våren.

Avatar Fallback

Re: Hur sent hugga björk?

axwell  
#468318 Jag testade i somras metoden att fälla björkar med helt utslagna löv.
Kollade efter 5-6 veckor, då var majoriteten av björkarna helt vissna.

Det blev nog några veckor ytterligare innan det blev av att ta reda på dom, torra och fina.
Det var ju så länge sen, minns inte exakt hur länge jag väntade. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Hur sent hugga björk?

ulfgustav  
#468331 Eftersom du verkar bo i Skåne så torde du kunna hugga nu/syrfälla vänta tills löven är helt bruna innan du kvistar dem samtidigt med kvistningen så kan du ju köra ett eller ett par spår genom barken med sågsvärdet. En förutsättning för att det skall fungera är att träden ligger öppet. För egen del som bor i södra Lappland så syrfäller jag före midsommar och kvistar upp veden nu under augusti.

Avatar Fallback

Re: Hur sent hugga björk?

adahlm  
#468671 Ok, ska vänta ännu med kvistandet av björkarna..

Men hur är det med maskinhugget virke, om det avverkas inom närmaste veckorna, ? Har blivit erbjuden några större högar maskinhugget för ett bra pris - men håller det kvaliteten till nästa säsong eller vad händer?

Totalt Ca. 100 000 kubik flög ikull här i knutarna förra veckan, problemet är att det är väldigt utspritt, några kubiker lite här o där..
Bild

Användarvisningsbild

Re: Hur sent hugga björk?

Vedproducent  
#468674
adahlm skrev:Ok, ska vänta ännu med kvistandet av björkarna..

Men hur är det med maskinhugget virke, om det avverkas inom närmaste veckorna, ? Har blivit erbjuden några större högar maskinhugget för ett bra pris - men håller det kvaliteten till nästa säsong eller vad händer?

Totalt Ca. 100 000 kubik flög ikull här i knutarna förra veckan, problemet är att det är väldigt utspritt, några kubiker lite här o där..
Bild
Min erfarenhet är att björkved som är huggen i slutet av Augusti inte blir riktigt som man vill ha den när den sen blir kluven på vintern. Vänta till okt/nov så bör det inte vara några problem. Björk ruttnar fort när den ligger i stockar under vegetationsperioden.

Avatar Fallback

Re: Hur sent hugga björk?

ulfgustav  
#468716 Om stammarna på det maskinhuggna virket är rejält punkterade av piggvalsarna så brukar de klara sig rätt bra

Avatar Fallback

Re: Hur sent hugga björk?

stektlök  
#468722 Läs Lars Mytting
Boken heter Ved !

Allt om huggning, stapling och torkning - och vedeldningens själ

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).