Föryngring

Planteringsbryderi

9 inlägg 7969 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Planteringsbryderi

rammasenmägg  
#468148 Jag har gjort en liten slutaverkning och gallring där det visade sig vara mycket röta fläckvis.
Det stog mestadels gran med litet inslag av björk samt på dom torrare bitarna tall.
Eftersom det var så mycket röta blev slutaverkningen större än jag hade tänkt mig samt lite luckig,
frågeställningen som nu uppstår är vad ska jag plantera istället för gran på den näringsrikare delen av
området? Beläget i norra Värmland på ungefär 330 möh.Ligger i en västvänd sluttning mot en bäck ,torrt i sluttningen
blött närmare bäcken.Jag har tänkt mig tall på det torrare avsnittet och björk eller asp mot bäcken.
Hur står lärk sig mot röta? Är lärk gångbart? Kan poppel vara ett alternativ?
Tacksam för input i ämnet.
Mvh



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Planteringsbryderi

saekb  
#468155 Är väl inte direkt något svar på frågan men jag skriver ändå. Jag har också slutavverkat på senvintern. Området på ca 1,3 ha var nästan helt granbevuxet med mycket röta. Jag har fläckmarksberett. Ytan är småkuperad. Ska plantera 2000 behandlade täckrotsplantor av tall nu i september över hela ytan med tanke på rötan men i svackorna (mellan kullarna) kommer jag till våren (trots försommartorkan) att försöka plantera gran i varannan rad. Vill man kan man ju i ett senare skede välja vad som ska vara kvar. I de lägsta delarna intill hyggeskanten är det mycket blockigt och långt ner till mineraljorden. Uppskattningsvis 0,5 -1,0 m till grundvattnet. Här inbillar jag mig att det blir enklast (men kanske inte bäst) med självföryngring. Här kommer säkert björk, gran och tall. Vill man ändå plantera kan man kanske spetta ett håll och fylla på med jord runt plantan. Så gick det till på Domänverkets marker i närområdet.

Användarvisningsbild

Re: Planteringsbryderi

sundelius  
#468194
rammasenmägg skrev:Jag har gjort en liten slutaverkning och gallring där det visade sig vara mycket röta fläckvis.
Det stog mestadels gran med litet inslag av björk samt på dom torrare bitarna tall.
Eftersom det var så mycket röta blev slutaverkningen större än jag hade tänkt mig samt lite luckig,
frågeställningen som nu uppstår är vad ska jag plantera istället för gran på den näringsrikare delen av
området? Beläget i norra Värmland på ungefär 330 möh.Ligger i en västvänd sluttning mot en bäck ,torrt i sluttningen
blött närmare bäcken.Jag har tänkt mig tall på det torrare avsnittet och björk eller asp mot bäcken.
Hur står lärk sig mot röta? Är lärk gångbart? Kan poppel vara ett alternativ?
Tacksam för input i ämnet.
Mvh

Hade samma problem som du, kolla i min tråd föryngringsförslag så får du lite tips

Avatar Fallback

Re: Planteringsbryderi

jannee  
#468195 Det som växte innan var tydligt bevis på vad som trivdes bäst, eller som var optimalt.
Lärk får också röta.
Asp och framförallt hybridasp är godis för det vilda, poppel är ett utmärkt träd att feja på :mrgreen:
Jag skulle plantera gran i svackan men glest, 3 meter mellan plantorna, normalt med tall på de torrare partierna om du/ni inte har vansinnigt med älg.

Användarvisningsbild

Re: Planteringsbryderi

1klas  
#468207 Har för mig nånstans i bakhuvet att man inte ska ha asp jämte tall, nån sjukdom de smittar varandra med. Har själv ett liknande bryderi som TS, 0,4 ha och kraftigt rötsmittat, frisk till fuktig mark. Har funderat på al då jag redan har väldigt stor björkandel på fastigheten, kom gärna med tankar om denna strategi.

Avatar Fallback

Re: Planteringsbryderi

alias  
#468208
1klas skrev:Har för mig nånstans i bakhuvet att man inte ska ha asp jämte tall, nån sjukdom de smittar varandra med. Har själv ett liknande bryderi som TS, 0,4 ha och kraftigt rötsmittat, frisk till fuktig mark. Har funderat på al då jag redan har väldigt stor björkandel på fastigheten, kom gärna med tankar om denna strategi.


Sjukdomen du är ute efter heter knäckesjuka och orsakar deformerade toppskott hos tallen (kan bli format som ett S eller en metkrok). Knäckesjuka kan värdväxla bl.a. mellan tall och asp eller skogskovall om jag minns rätt.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Planteringsbryderi

rammasenmägg  
#468217 Al vore ju ett alternativ,finns det avsättning för al?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Planteringsbryderi

1klas  
#468224 http://www.ostra-hultselsag.nu/verks.php vet inte vart du bor men dessa sågar iaf. Nu är detta en vild idé från mig och många hade nog tyckt att man borde satsat på björk istället men då min trädslagsfördelning på fastigheten är över 50% björk känner jag att jag har för många ägg i den korgen.

Användarvisningsbild

Re: Planteringsbryderi

Seb macahan  
#468228 Precis som du har jag samma dilemma på 3Ha. Men på dessa 3Ha är det väl bra bonitet (11,6) för tall och 95% av ytan är en en "typ" torrkulle på en rullstensås. När det avverkades var det ganska mycket röta. Hade jag svarat för något år sen så hade jag nog sagt som du, men nu så blir det nog gran igen. Räknat lite lätt på det men med tallens pris kontra gran (idag!!!???) samt de merkostnader tall medför här i Blekinge i föryngring samt granen något kortare omloppstid så har jag beslutat gran återigen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).