Skogsnyheter

Stormfällningar i Polen- 8 milj kubik i backen

10 inlägg 5978 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stormfällningar i Polen- 8 milj kubik i backen

Torbjörn Johnsen  
#468203 Det verkar som om Polen drabbats av en svår storm häromdagen. Enligt uppgifter ska mer än 8 milj kubikmeter ha åkt i backen varav det mesta relativt långt norrut i Polen. Åtta miljoner kanske inte låter så mycket jämfört med Gudrun men det lär ju motsvara kanske en tredjedels årsavverkning. Det lär gå åt lite extra maskinkapacitet för att få ut det här. Inte så bra för virkesmarknaden...
Här finns en artikel men jag är dålig på polska...någon som kan bidra? @Magnus Nordin?
http://firmylesne.pl/lista/informacje/p ... zacja,3796



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Stormfällningar i Polen- 8 milj kubik i backen

anersimyra  
#468204 Artikeln är sänd för översättning av min vän som är både jägmästare och polska.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Stormfällningar i Polen- 8 milj kubik i backen

Blivande snickare  
#468205 Stormen kom hit också, missade mina domäner med en hårssmån.
Helsingfors å huvudstadregionen drabbades hårt. Över 500 alarm pga stormen. Massor av fallna träd överallt.

Stormen döptes till Kiira i Finland

Användarvisningsbild

Re: Stormfällningar i Polen- 8 milj kubik i backen

Torbjörn Johnsen  
#468226 Så vitt jag kan förstå från Googles översättning är det den värsta katastrofen man haft i det polska skogsbruket (i modern tid). De olika delarna av statsskogsbruket håller på att sammanställa uppgifterna om hur mycket som skadats men det är svårt att komma fram p g a trädbrötar. Man uppskattar idag att det blåst ner 8 050 000 kubikmeter och att mer än 44 000 ha med skog är mer eller mindre ödelagda. Det finns några flygbilder på en facebooksida tillhörande Dariusz Paciorek som visar omfattningen och det ser ut att vara väldigt mycket stambrott. Träden är brutna en bit upp (1-2 stockar?) och kronorna ligger på marken. (Lägger in en kopia på hans bild här nedan)
Det måste ju bli betydligt mer tidsödande att ta reda på jämfört med ett "vanligt" vindfälle där hela trädet är intakt. Här blir ju varje träd som att avverka två träd.

Fyll gärna på med mer information om ni hittar. Det här kommer att påverka virkesmarknaden i hela östersjöregionen. Tråkigt för alla som hoppats på prishöjningar på barrmassaved :(( :((

Stor stormfällning i Polen augusti 2017, Foto Dariusc Paciorek

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stormfällningar i Polen- 8 milj kubik i backen

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468238 Fallvindar kan ställa till med stora skador men detta var nog bland det medta jag sett!

Avatar Fallback

Re: Stormfällningar i Polen- 8 milj kubik i backen

isteskog  
#468247 Usch! :shock:
Tycker synd om det polska skogsbruket när man ser bilden ...... :???:

Avatar Fallback

Re: Stormfällningar i Polen- 8 milj kubik i backen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468250 Förlusten på virkesvärdet blir väldigt stor men de slipper mycket av de farliga jobbet med att rotkapa för hand om rotbiten står upp

Avatar Fallback

Re: Stormfällningar i Polen- 8 milj kubik i backen

jannee  
#468278 Polens storm är väl inte mycket att yvas över - bara en liten större vindpust. Per var 1 1/2 gång värre och Gudrun nästan 10 ggr värre- då kan vi snacka om storm och skador :mrgreen:
Virkesmängden efter Polenstormen bör inte att påverka marknaden nämnvärt.

Användarvisningsbild

Stormfällningar i Polen- 8 milj kubik i backen

Torbjörn Johnsen  
#468326 Pratade med folk i det polska skogsbruket idag ang stormen. Man håller fortfarande på att kartlägga ödeläggelsen men det kommer att fattas centrala beslut av stadsskogsbruket (som äger det mesta av skogen) om hur virket ska tas omhand. Uppskattningen just nu är att det ligger knappt 8 milj kbm. Man beräknar att det mesta blir massaved eller bränsle/brännved. Mycket är avbrutet och ger mycket spill vid upparbetning. Det finns uppskattningsvis 100 skördare i Polen idag och totalt avverkas drygt 40 miljoner kbm varav det mesta med motorsåg.
Inga bedömare från varken Polen eller Sverige tror att det blir speciellt många entreprenörer från Sverige eller andra länder som kommer att åka ner utan att man klarar situationen med att omdirigera befintliga avverkningsresurser. När det gäller virket så kan det möjligen bli ett visst överutbud av massaved i Östersjöregionen och ett stort lokalt överutbud av bränsleved lokalt inom stormdrabbade områden. I och med att avverkningsresurser dirigeras om till mer tidskrävande huggningsarbete (stambrott) kan det snarare bli ett minskat virkesutbud i Polen. Framför allt av sågtimmer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stormfällningar i Polen- 8 milj kubik i backen

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469777 Vet att min chef blev helt till sig när detta hände, han ville inget hellre än att åka utomlands och hugga men då kanske det grusas om de nu klarar ut detta själva.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).