Bioenergi

Redskap för att förflytta vedhögar?

21 inlägg 13999 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Redskap för att förflytta vedhögar?

asseasse  
#45136 Hejsan!

Finns det någon som har något förslag på redskap och maskin man kan använda för att förflytta vedhögar? Visst är det bra med kubiksäckar på pall och andra system, men jag tycker att det tar mycket extra tid med dessa trots allt. Man har ju knappt fyllt säcken så måste man knyta ihop och flytta osv.

Har kommit fram till att det skulle vara mycket effektivare att lägga upp veden i stora stackar eller limpor på pallar för att torka men undrar hur jag sedan snabbt ska kunna förflytta dem till flak/släpvagn/vedhus osv.

Funderar på om en krokodilgrip på en baklastare eller en skrotgrip eller gripskopa eller krokodilgrip på en grävmaskin skulle fungera? Finns det någon som har prövat något liknande? Tror att det kunde innebära en avsevärd rationalisering.

Bäst vore väl naturligtvis en gammal plansilo eller gödselplatta och vanlig skopa men de förutsättningarna har tyvärr inte jag för tillfället.

Tacksam för tips och erfarenheter av dessa frågeställningar!

/andreas.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Redskap för att förflytta vedhögar?

Torparn79  
#45216 jag har EUR-pall med hemsvetsade grindar på, travar i ca 1,7 m3 travat mått, 2 travar med halvmetersved...
bär sedan in dom i pannrummet med traktor och pallgafflar, funkar skitfint...

visst blir det en del jobb i samband med uppbearbetningen av veden men å´ andra sidan så behöver man inte köra in ved oftare än ungefär var 14:e dag...

Användarvisningsbild

Re: Redskap för att förflytta vedhögar?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45228
Torparn79 skrev:jag har EUR-pall med hemsvetsade grindar på, travar i ca 1,7 m3 travat mått, 2 travar med halvmetersved...
bär sedan in dom i pannrummet med traktor och pallgafflar, funkar skitfint...

visst blir det en del jobb i samband med uppbearbetningen av veden men å´ andra sidan så behöver man inte köra in ved oftare än ungefär var 14:e dag...


Låter intesant, du råkar inte ha lite bilder på hur du gjort?

Användarvisningsbild

Re: Redskap för att förflytta vedhögar?

Torparn79  
#45243
Zixten skrev:
Låter intesant, du råkar inte ha lite bilder på hur du gjort?


har inga bilder nu men kan försöka fixa några...
ska åka upp till farsan och ta lite kort för han har ett smidigt rampsystem till sina "häckar"...

Avatar Fallback

Re: Redskap för att förflytta vedhögar?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45321 Har inte egen erfarenhet,men hörde av en som helt enkelt provade snöskopan på frontlastaren med mycket lyckat resultat vad jag förstod.

Användarvisningsbild

Re: Redskap för att förflytta vedhögar?

Torparn79  
#46785 nu har jag varit i fotobranschen...
det var dax för påfyllning i pannrummet idag...

P1010010.JPG

ca 1,8 m3 travat, veden är 50 cm.

P1010015.JPG

efter ett litet utbrott ifrån mors sida så blev det en ramp, gubben körde sönder gräsmattan och höll på att avliva ett äppelträd på kuppen...

P1010016.JPG

P1010018.JPG

bara att ställa på och rulla in.

P10100191.JPG

klart och betalt.

P1010021.JPG

tar inte så stor plats i väntan på påfyllning.

P1010023.JPG

konstruktör´n själv...

Användarvisningsbild

Re: Redskap för att förflytta vedhögar?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46800 Det där såg smidigt ut, ryms det 2st pallar inne i pannrummet?

Användarvisningsbild

Re: Redskap för att förflytta vedhögar?

Torparn79  
#46819 tyvärr inte, gubben var för snål när han byggde, han värderade utrymmena runt omkring för högt...
men han ställer en "häck" utanför oxå och plockar in några fång varje gång han han är in till pannan, på så vis blandar han veden lite och slipper trava om 1,8 m3 en onsdagkväll när det blåser råttpittar ute...

Användarvisningsbild

Re: Redskap för att förflytta vedhögar?

stegmaster  
#46852 Jag brukar kjöra på plats 2stk 1m3 paller at taget, direkt inmed stugan.
Den her platsen bruks inte under vintern, så det er bara at öppna dörren från stugan och böre veden på direkten.
Taket syns inte på bilden men rekker ut til gresset, så veden håll törr.Dettte er forstäs på baksidan av huset.
Enklare blir det inte?? :grin:
Bild

Bild

Avatar Fallback

Re: Redskap för att förflytta vedhögar?

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48102 Satt och surfade runt lite ikväll :ugeek: hittade då http://www.skaneved.se/index.html där ser det ut som dom använder en krokodilgrep för att lasta både färdig brasved, samt långved.

Avatar Fallback

Re: Redskap för att förflytta vedhögar?

William33  
#49849 Om du har en grusplan så är mitt förslag att klyva veden och tippa på hög med kärra ute. Låt ligga ute en bit in på sommaren, och därefter förflytta högarna med stengrep på lastmaskin eller motsvarande. Eventuellt skräp rensas bort relativt bra och gruset rinner igenom grepen. Funktionellt, billigt och effektivt. Kanske inte bästa metoden om du skall göra brasved av björk för stadsbor. men för eget bruk och bulkförsäljning fungerar det utmärkt!

Avatar Fallback

Re: Redskap för att förflytta vedhögar?

Henrik Petersen  
#49993 Hej Alla
I Danmark der jag ju härstammer ifrån använder de flesta som gör mycket ved en gripskopa som er gjort for at lasta betor
(vet inte vad dom kallas på svenska) det funkar mycket bra, alternativt en polypskopa det er dom man hanterer skrot med, men det är väldigt tungt så man behöver en stark kran.

mvh Henrik

Avatar Fallback

Re: Redskap för att förflytta vedhögar?

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50017 Funderade lite på storsäckar typ 1,5 kubiks, det kan väl vara lite knivigt att få dit dom på pallgaflarna när man ska flytta dom, alltså jag menar när dom har stått och torkat och man ska pricka öglorna. Kan man använda rundbalsgrip för att bära säckarna?

Användarvisningsbild

Re: Redskap för att förflytta vedhögar?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50027
dea skrev:Funderade lite på storsäckar typ 1,5 kubiks, det kan väl vara lite knivigt att få dit dom på pallgaflarna när man ska flytta dom, alltså jag menar när dom har stått och torkat och man ska pricka öglorna. Kan man använda rundbalsgrip för att bära säckarna?


Borde väl gå att sätta dom på en pall och flytta med pallgaflar!?

Användarvisningsbild

Re: Redskap för att förflytta vedhögar?

Torparn79  
#50029
dea skrev:Funderade lite på storsäckar typ 1,5 kubiks, det kan väl vara lite knivigt att få dit dom på pallgaflarna när man ska flytta dom, alltså jag menar när dom har stått och torkat och man ska pricka öglorna. Kan man använda rundbalsgrip för att bära säckarna?

gör en hylsa till vardera pallgaffel som är lika lång som gafflarna, på undersidan svetsar du två krokar, en i var ända.
sen är det bara att köra fram ovanför säcken och sänka ner, hoppa ur och häng på öglorna på krokarna, lyft och åk iväg...

eller så gör du som Zixten säger..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).