tis 15 aug 2017, 16:01#468170
Tror inte det är nåt fel på kablar.
Däremot kan det vara att underdelen på spaken har nåt mekaniskt fel med "fastsättningen" av de trådlindade motstånden eller att det inte finns nåt "dödband". Avståndet som spaken kan röras utan att hydraulfunktionen rör sig (dioden på IPS boxen tänds) det kallas dödband.
Under spaken sitter elkablar med sk flatstift som går till IPS boxen. Om du med uteslutningsmetoden kan lokalisera kabeln för vänster styrning och sen dra ur den/koppla bort den.
Om felet fortsätter så har du säkert felet i IPS boxen, förvinner felet så sitter felet i spaken.
Plasthöljet/kåpan (ca 10 cm i diameter) runt spakens nederdel sitter fast med en låsring rund där kablarna ansluts. Sprätt loss låsringen med en skruvmejsel och dra plasthöljet/kåpan ner över kabelhärvan så att du kan se det mekaniska inuti. Se till att "släpkontakten" som flyttas neråt längs det trådlindade motståndet inte har kontakt med eller ligger mycket nära mässingringen på motståndet.
Under motståndet sitter en liten insex-skruv som man skruvar på för att justera bort oönskad kontakt.
På gamla slitna spakar så samlas det "järnfilspån" från det mekaniska gnagandet mellan släpsko och motstånd. Det där järnfilspånet måste tvättas bort med t ex "bromsrengörningsspray" eller en "topz" och ren sprit. Ett alternativ till "tvättning" är att bara med "tummen och pekfingret" vrida det trådlindade motståndet så att släpkontakten för arbeta på en ren yta. Kolla dödbandet och rengör/vrid detta innan du börjar justera på insexskruven.
Eller
...ett felande styrkort i IPS-boxen.
Om du är lite händig med att "skruva" med en elektronikbox så kan du öppna och ta bort fronetn på IPS boxen för styrningen, lossa en skruv i botten mot moderkortet och ta bort styrkortet för styrning en och låna ett styrkort från en kranfunktion (sätt inte tillbaka styrnings kort i platsen för krankortet, för då rsikerar du få en kran som börja röra sig... FARLIGT)
Om inte felet ny dyker upp så har du ett felande styrkort. Om du vill säkerhetskolla så kan du sätta tillbaka det misstänkt felaktiga kort på platsen för kranfunktionen och sedan se om kranen börjar röra sig av sig själv....
Man lär så länge man undervisar...
//Per A