Motorsåg och handhållet

Lett og god motorsag for kvisting + en for felling

7 inlägg 8150 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lett og god motorsag for kvisting + en for felling

Oddeiste  
#467991 Skal kjøpe meg to sager. Har fra før av en gammel Jonsered, men skal nå oppgradere.
Skal felle bjørk opp til 40 cm, mesteparten rundt 20cm.

Først og fremst vil jeg ha en lettest mulig sag for kvisting, med lite vibrasjon. Triobrake til husqvarna virker fornuftig- kom med innspill. Hva er den beste saga- hvis pris er uten betydning?

Ønsker også forslag til sag nr 2 som skal brukes til de litt tyngre oppgavene.

Har forhandler av Stihl, Jonsered og Husqvarna i nærheten.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Lett og god motorsag for kvisting + en for felling

traktorz  
#467995 Stihl MS193 & MS201 är lätta. Välj den senare, ty den är starkare och går bra med 1.3mm 91VXL kedja.

Skippa MS241, som ju tar samma kedja som MS201.

Du kan välja en 50-kubikare som andrasåg, men hellre gå upp ett steg till 60 kubik. Gärna handtagsvärme hos denna såg. Välj bland Jonsered CS2258/CS2260WH, Husqvarna 555, 560XPG, 562XPG. Vill du ha något ännu större, den modellen som introduceras denna vecka 572XPG. Stihls 60-kubikare heter MS362 C-M VW.

Avatar Fallback

Re: Lett og god motorsag for kvisting + en for felling

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468001 som lett sag ville eg valgt HVA 550 xp eller stihl 261 som tung 560 xp. enkelt og greit

Användarvisningsbild

Re: Lett og god motorsag for kvisting + en for felling

Oddeiste  
#468060


I testen vises det jo betydelig for en forskjell det er, men hvordan er det i daglig bruk?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lett og god motorsag for kvisting + en for felling

JensSkoog  
#468110 Om du vil holde deg til ett sagmerke, så skulle jo Stihl MS201 (12", 1,3mm, 3/8 kjede og sverd) være perfekt i kombinasjon med Stihl MS261 (13", 1,5 mm .325 kjede og sverd) med quickstop. Da har du sager som holder til ditt bruk uten at du belaster kropp, rygg og armer mer enn nødvendig. Kan ikke se at Husqvarna eller Jonsered har noe som konkurrerer med MS201, men i 50 cc segmentet finns det toppsager hos både Husqvarna og Jonsered og Dolmar. Stihls quickstopp er en ekstra sikkerhet som er helt topp. Prøvekjørte en sånn idag, og det fungerer veldig bra. Bare synd den ikke kommer med varme i handtaket.

PS: sånne tester som den der, tar jeg alltid med en klype salt. Best å prøve sjøl i daglig bruk :wink:

Avatar Fallback

Re: Lett og god motorsag for kvisting + en for felling

Plassarn  
#468123 Är du som mig och får eksem av bara tanken på att ta i en Stihl så gillar jag frugans lilla Echo såg - 361 tror jag heter.

Har även en Shindaiwa 420 som jag är mycket nöjd med. Duger till det mesta, största granen jag petade omkull var 76cm i roten :)

Avatar Fallback

Re: Lett og god motorsag for kvisting + en for felling

Tretoppen  
#468163 Jeg ville valgt MS241 og MS362.
Har en MS201 som er veldig fin og lett, og denne var lenge min favorittsag. Etter at jeg kjøpte MS241, står 201'en nesten bare stille...
362'en tar de grøvre jobbene når 241 blir for liten.

Skal du hovedsakelig drive med kvisting, kan 201'en være tilstrekkelig. Skal du felle og kappe 20-40 cm vil jeg påstå den blir liten i lengden. Min erfaring er at 241'en er kraftig nok til slikt bruk og likevel lett nok til kvisting i timesvis.

Lykke til!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).