Traktorer och processorer

montera ventilpaketet....

43 inlägg 21264 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: montera ventilpaketet....

Rolfo  
#44276 Ska tilllägga att det blev ett rent helvete att lyfta in dom i traktorn, slangarna gör att när man är halvägs så följer ventilpaket 2 me vilket gör att man först får hänga upp nr 2 en bit upp på traktorn å sen ta 1an å montera i den å sen 2an så att säga... blev iaf jobbigare trotts att dom blivit delade...

God jobb, interessant løsning. Skulle vel gjerne hatt lengre slanger mellom de to enhetene slik at de kan løftes en om gangen. Kan vel fikses en annen gang :smile:

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: montera ventilpaketet....

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44324 Ljusade upp bilden lite.

Avatar Fallback

Re:

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46066
pla1 skrev:Är det ett byggbart block du har? I så fall borde det ju gå att dela på blocket så att du får två enheter, och skaffa en extra in resp utloppssektion som kopplas ihop med en extra slang.
Då kan ju de två enheterna sättas på sidorna av ratten.



Nu har ja provkört, å kört ut lite virke å det funkar klockrent... Du borde få en Nyårs puss som tack för tipset :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: montera ventilpaketet....

JD 810  
#46290 Om du hade monterat en snabbkoppling typ 3/8" hona på paketet och hanen på slangen så kan du ju koppla isär dem när du ska lyfta i och ur paketet. Bara en tanke som slog mig.

Avatar Fallback

Re: Re:

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46782
nutte skrev:Nu har ja provkört, å kört ut lite virke å det funkar klockrent... Du borde få en Nyårs puss som tack för tipset :-bd


Kul att det blev bra! :grin:

Avatar Fallback

Re: montera ventilpaketet....

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46790 Lite nyfiken, har de monterat en andra obitrol bara och en 3/2 ventil för att styra flödet till antingen
fram eller bak eller hur har de gjort??

Avatar Fallback

Re: montera ventilpaketet....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46804
JD 810 skrev:Om du hade monterat en snabbkoppling typ 3/8" hona på paketet och hanen på slangen så kan du ju koppla isär dem när du ska lyfta i och ur paketet. Bara en tanke som slog mig.


Sketa bra ide... fasen va saker man inte kommer på själv :lol: tur skogsforum finns :P

   TS
Avatar Fallback

Re: montera ventilpaketet....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46805
gnisten83 skrev:Lite nyfiken, har de monterat en andra obitrol bara och en 3/2 ventil för att styra flödet till antingen
fram eller bak eller hur har de gjort??



Har ärligt talat inte en aning... en andra orbitrol äre iaf... sen vet ja inte... funkar göre iaf :oops: :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: montera ventilpaketet....

gotlandsbonde  
#46896 Jag vill inte klaga på din lilla ratt den är jättefin.
Du skall kasta ut ratten! och använd något av dina uttag från traktorn och koppla in tur och retur i orbitrolen där ratten satt! Samt plugga slangarna som går från orbitrolen framme till den bak.
Vips så får du spakstyrning!!!!! :-bd

För så gjorde jag istället för att bygga om ventilpaketet
Och du får mycket bättre plats för benen utan rattstång

Avatar Fallback

Re: montera ventilpaketet....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46904
gotlandsbonde skrev:Jag vill inte klaga på din lilla ratt den är jättefin.
Du skall kasta ut ratten! och använd något av dina uttag från traktorn och koppla in tur och retur i orbitrolen där ratten satt! Samt plugga slangarna som går från orbitrolen framme till den bak.
Vips så får du spakstyrning!!!!! :-bd

För så gjorde jag istället för att bygga om ventilpaketet
Och du får mycket bättre plats för benen utan rattstång



plats för benen finns det gott om :grin: å ratten sitter bra där den sitter... brukar den när ja levererar ved i storsäck... brukar hänga 3 st i lastaren så kör ja baklänges till kunden... från kärran ja kör säckarna på alltså... för man ser ju inte ett skit frammåt när man hänger så många i lastaren, men "backar" man går det utmärkt å då vill ja ha kvar ratten...

   TS
Avatar Fallback

Re: montera ventilpaketet....

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46906 Men det är olika systemtryck i servokretsen o i ytter hydralik.

Avatar Fallback

Re: montera ventilpaketet....

gotlandsbonde  
#46910 Det har jag nog märkt man fick ta försiktigt i spaken innan strypningen kom dit. Sen vad det innebär i längden går utanför mitt förstånd.
gnisten har du kollat på den andra tråden ang hydraulmotorn i kraftuttaget?

Användarvisningsbild

Re: montera ventilpaketet....

mattias  
#46913 En häromkring hade också ändrat från ratt- till spakstyrning på sin valmet. Man hade fått veva ganska snabbt på ratten för att hålla samma tempo som han :lol: :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).