Traktorn i skogen

Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

299 inlägg 106960 visningar 44 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467771 Det jag sett av mjölkighet på lexan är att det verkar vara genom hela tjockleken.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

4bikes  
#468003
hayabusa 08 skrev:Kom på en sak jag skulle vilja fråga er.
Detta är spakschemat jag har ställt in spakarna efter.

1493407209_spakschema.jpg


Är detta schemat rätt?


Så, är detta standarden på skotare, skördare och andra huggarvagnar med minispakar?


Ser ut som det er standard skjema, ja. Men for min gamle hjerne er rotasjonen på gripen ulogisk så der byttet jeg om på slangene. Nå går den enden av stokken som peker mot meg i den retningen som jeg bikker spaken.

Avatar Fallback

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

torpöbo  
#468004 En gång i tiden fick jag lära om rotatorn efter att nån skiftat slangar. Det tig 2-3 månader att lära om. Ett tips är att nyttja standarden, hur ologisk den än verkar vara och obildbar man än känner sig. Är man fler som kör då får med all säkerhet någon problem i framtiden när man ska köra åt någon annan eller ett annat ekipage.

Avatar Fallback

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

4bikes  
#468006 Det er bare jeg som kjører mitt ekvipasje, og jeg kjører ingen andre lastere, så det er ikke noen problemstilling for meg.
Når vagnen en dag skal selges tar det fem minuter att ändra tilbaks.

Användarvisningsbild

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

hayabusa 08  
#468010 Diplomatisk som man är, :shock: så håller jag faktiskt med er båda.
Har oxå tänkt tanken ibland att stockändan i rotatorn går åt fel håll, men har aldrig velat ändra på det. Tittar man på rotationsriktningen så är den ju samma som på svängen.
Blir ju samma fenomen även när man körde med flerspaks.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

JohannesG  
#468011 Följ den standard som finns även om du bara kör själv! I värsta fall kanske det händer en allvarlig olycka och någon annan måste göra något med kranen, då är det bra om det går att följa originalschemat.

Avatar Fallback

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

torpöbo  
#468012 Kanske skrev lite hårt, men det var inte roligt att lära om. Finns en grävmaskinist hemma som började 1971 med gammal svensk standard som fortfarande håller i. Hans grävmaskin kan ingen köra utan han. Har även stött på det i skogen nån gång. Nu för tiden sätter man sig i olika grävmaskiner med olika styrning av rototilten o då tar det bara en dag att lära om. Rotatorn var det värsta.

Avatar Fallback

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

4bikes  
#468013
hayabusa 08 skrev:Diplomatisk som man är, :shock: så håller jag faktiskt med er båda.
Har oxå tänkt tanken ibland att stockändan i rotatorn går åt fel håll, men har aldrig velat ändra på det. Tittar man på rotationsriktningen så är den ju samma som på svängen.
Blir ju samma fenomen även när man körde med flerspaks.

Jag blev aldrig fullt komfortabel med rotatoren när jeg kjørde flerspak heller. Jag tyckte alltid den gikk fel veg. Jag gissar det er nåt fel under min mössa... For sent att ändre.

Användarvisningsbild

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

hayabusa 08  
#484595 Jahaa, då har säsongen börjat igen, gött :-bd
Har kört lite vindfällen och tidigare i höstas så körde jag igenom en del syrfällt björk.
1512665895_img_0636.jpg

1512665850_img_0635.jpg

Känner att jag börjar få lite kött på benen för att kunna säga vad jag tycker om grejerna.

Systemet som helhet med en traktor och skifta mellan vagn och hypro fungerar över förväntan.
Går snabbt och enkelt att byta, lite mer jobb än att byta mellan två vagnar men mer är det inte :smile:
Är inga problem att köra hypron på förmiddagen, hem o äta middag och sen skota ut det man kört upp innan.

Det enda lilla jag kan vara lite bekymrad över är att jag märker skillnad på hydralsystemen när jag byter.
På hypron sitter det ett ls-system med variabel pump och på vagnen sitter det en vingpump med ett fast flöde.
Är väl egentligen inget problem med fast flöde men när man skiftar märker man rätt stor skillnad i känslan att köra.
Detta får mig mer o mer att förvekliga en ide jag har haft sen tidigare...
Är det någon här som kan avråda mig från att sätta frontpump o tank på traktorn? :???:

Okej jag då tittar på dom enskilda maskinerna så

Traktorn:
Om traktorn är det väl inte så mkt att orda om, är nog många här som kör en 6000 serie.
Jag är ioförsig glad att jag var petig i mitt val över vilken utrustning jag var på jakt efter.
Hitech växlingen är riktigt skönt att ha när man behöver flytta sig nån halvmeter eller så.
Skogstaket med sikt uppåt är oxså riktigt bra. Är lite förvånad att det inte finns fler med skogstak på begmarknaden
Twin trac är ju givetvis en stor fördel det med.

En liten reflektion jag märkte är att när jag körde hem traktorn så tänkte jag: Jahaa, nu ska man lära sig tvåspakssystem, ja om jag bara tar det lugnt osv så ska det nog gå bra och Twin trac ska ju bli riktigt skönt att få.
Jag oroade mig mest över tvåspaken men , kanske just för att jag tänkte mest på det, det gick rätt snabbt att komma in i.
Twin trac tänkte jag bara skulle bli skönt att ha, så döm om min förvåning när jag första gången provade att backa på gårdsplan. :surp: Befann mig vevandes på den lilla ratten från ändläge till ändläge som en kärring backandes med en husvagn på Böda camping och likaså knöt ihop vagn o traktor efter 10 m. Blev lika överraskad som om frugan gett mig en örfil... :roll: Va f-n hände???
Var helt enkelt inte förberedd på att det är lite ovant i början att sitta bakåtvänd och köra.. :oops:

Hypron då
Den är snabb och stark. Första gångerna jag körde med den så tyckte jag att den inte riktigt var så stark i rullarna som man sett på deras videoklipp. rullarna stannade vid minsta bula på trädet och orkade inte kvista vissa grenar som jag tänkte att dessa ska den väl klara.
Efterhand som jag kört mer så började jag märka att gummirullarna blev rätt deformerade när dom klämde runt trädet och började fundera över klämtrycket.
Efter kontakt med Hypro om hydraltrycket och införskaffandet av en tryckklocka så, jodå mycket riktigt, rullarna klämde med fullt hydraltryck, 250 bar, ställde ner dom till rätt tryck, 180 bar, sen jäklar matade rullarna som dom skulle. Så rätt klämtryck är viktigt.
Det faktum att hypron är hjulburen har både fördelar och nackdelar.
Fördelarna är att det ger en bra viktförhållande, gör inte traktorn baktung,
Är som sagt lätt att koppla till traktorn.
Nackdelarna, den är nog inte riktigt lika smidig som burna, man får ibland ta omtag för att komma dit man vill när man backar.
En annan nackdel är att den är inte speciellt klättervillig när man backar. Kör man framåt så asar man maskinen över stenar o stubbar men backar man och kommer mot ett stort hinder så kan det bli tvärstopp, den vill helt enkelt inte klättra över.

Maskinen är förvånande stabil, inte ofta man behöver stödbenen, inte äns när man drar in rätt stora träd med kranen.
Stödbenen ja.. det är ju lavettstödben på hypron och har man dom nere när man kvistar ett träd så hamnar en del av riset ovanför stödbenet och när man då fäller upp benet så greppar man riset som en klo i princip och drar det med sig när man kör. Har man stödbenen uppe så kan dom stora stödplattorna skymma sikten till bordet en del. Man kan även ren fysiskt köra processbordet i plattorna om man inte är uppmärksam.
Har ibland tänkt tanken att eftersom det är samma grundram som den burna så skulle väl det gå att sätta teleskopben som den burna har.
Sist så måste jag ge beröm till Hypro för deras hjälpsamhet och support som är mycket bra. Det är ju trots allt en begagnad maskin jag köpt och inte från dom. :-bd

Skogsvagnen då?
Om jag först tittar på kranen så måste jag säga att Cranabkranen har ju ett helt underbart rörelseschema, når allt o överallt inom dess räckvidd och hittar inga svaga punkter i dess rörelsemönster. Är inte direkt erfaren på olika kranar men jag tror jag förstår varför många småskotare har denna kranen. :wink:
Själva vagnen, ja Moheda har sålt många vagnar och har haft ett mkt gott rykte men ska jag vara helt ärlig så tror jag att dom levt för länge på sitt rykte och försäljningssiffror. Förstå mig rätt, det är en riktigt bra vagn, men hållbarheten var nog bättre på 80 o 90-talet som min gamle vagn var ifrån.
Centrumbalken har samma diameter på den gamle 10tons vagnen med en 4,8 meters kran som denna nya med större kran, större last o allting.
Har svetsat och förstärkt ramen bakom grinden. Vagnen är från -05 och såg på nån mässa efter jag gjort förstärkningarna att Moheda själva gjort nåt liknande på dom nyare årsmodellerna.

1512672626_pict0018.jpg

1512672654_pict0020.jpg


Det ska nog hålla det som jag förstärkt, får bara hoppas det inte börjar spricka nån annanstans :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484612 Jag ska inte försöka övertyga dej att avstå från en bra frontpump :D
Hypros fronttank kanske inte är en höjdare i mina ögon, jag tycker att den är för lång helt enkelt

Twin trac tog lite tid att vänja sig vid, väldigt liten ratt och bakhjulsstyrning gör de lite spännande i början :lol:

Användarvisningsbild

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

hayabusa 08  
#484628 Jo, att hypro tanken bygger framåt är ju en nackdel, men det är nåt jag kan leva med.
Förra ägaren hade monterat en vinsch i fronten, kan det vara den som kallas ösa-vinsch?

1512677246_image.jpeg


Jag har inte monterat av den just för att känna efter hur mkt jag störs av den förlängda nosen och visst händer det att den är ivägen ibland speciellt eftersom man inte har lika bra kontroll över framädan med tvintrac som vanligt.
Trots detta så tycker jag att fördelarna med fronttank överväger.

Tänker nog så småningom montera en backkamera framåt. Ööö blir det en framkamera då??? :grin: :grin: 🧠

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

H-P  
#484666 Kronos front pumpar ser väldigt fina ut, verkar inte heller skymma huvudstrålkastarna. Någon som har erfarenhet av dessa? En stor fördel med frontpump är att det är bara ett hydraulsystem att hålla igång.

Användarvisningsbild

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

hayabusa 08  
#485544 Verkar vara tyst om kronos fronttank..
För min del så är det bara Hypros tank som är aktuell OM jag byter till frontpump eftersom jag tar själva hydralpumpen från hypron och monterar fram istället.

Det är just det där om ett hydralsystem som lockar mig och det faktum att jag får ett ls-system på vagnen oxså..

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

mikael_s  
#485553 Frontpump med tank är riktigt bra på en skogstraktor tycker jag. Vikt där den behövs och pump och ventiler väl skyddade och är inte ivägen och skymmer inte sikten. Att traktorn blir aningen längre i nosen har nog aldrig stört mig, ungefär samma som att köra med vikter fram. Kan man sen använda en pump till flera redskap är det ju ytterligare en fördel.

Men åker du på att byta ventilpaket till kärran om den skall köras med LS-system?

Och blir Hypron mindre stabil om du plockar bort vikten från pump och tank?

Avatar Fallback

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

Ådii  
#485557 Vi har haft Kronos fronttank på vår Valmet 6400 i kanske 10år tror jag, och den har fungerat utan problem. Ända är järnet som lastaren ska vila på vill vikas bakåt när kranen släpper i knäcylindern när den stått ett par dar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).