Motorsåg och handhållet

McCulloch CS50S - köpråd

7 inlägg 4215 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

McCulloch CS50S - köpråd

ATD  
#467961 Hej!

Har sneglat på https://www.bauhaus.se/kedjesag-mcculloch-cs50s-bensindriven.html?gclid=CjwKCAjwzrrMBRByEiwArXcw2yGQFET7Ka7HAWANsITv28GdpufYpvHKVA0VnNwsyHDXREXF4UkIjBoCmicQAvD_BwE som all round såg. Lite trädgårdsjobb och en och annan tall kommer det att bli. Dock inga mängder. Vi kanske pratar 1-5 träd/år.

Är denna maskin en förtäckt Husqvarna?
Är det ett vettigt köp för pengen?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: McCulloch CS50S - köpråd

jannee  
#467973 Är en dålig Husqvarna, värd pengarna är något du kommer att erfara, Med 2 års garanti hinner du få pengarna tillbaka om det nu skulle visa sig vara skit - vilket jag dock inte tror.
Är du aktsam om sågen och inte låter den ligga ute borde den kunna tjäna dig i många år.

Användarvisningsbild

Re: McCulloch CS50S - köpråd

traktorz  
#467990 Tja, det är ju en hyfsad 50-kubikare på 2.1kW, med måttlig trimningsgrad. Stark nog för att dra runt en .325" kedja på ett 15" svärd. Får nog säga att det är ett bra pris på en ny 50-kubikare med garanti.

Ett dyrare alternativ är ju Husqvarnas storsäljare 435, men den är ju förstås bara på 1.6kW.

Kan inte avgöra hur intim släktskapen är med Husqvarnas aktuella modeller. McCulloch-modellen har i alla fall en modern friskluftsmotor, kallad OXYPower. McCulloch är ju Husqvarna-gruppens konsument-segment, så billigare lösningar och reservdelshantering. En reservdelsförteckning IPL finns åtminstone.

Ref:
http://www.mcculloch.com/ddoc/MCCO/MCCO ... 1738RB.pdf
http://www.mcculloch.com/ddoc/MCCI/MCCI ... 016-04.pdf

Användarvisningsbild

Re: McCulloch CS50S - köpråd

ATD  
#468016 Hej igen,

tack för era svar!

Verkar som en vettig maskin som antagligen täcker mitt behov och lite till. Eftersom ingen ännu ropat STOPP så lutar det starkt åt ett köp i dagarna. :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: McCulloch CS50S - köpråd

jannee  
#468017 Bauhaus säljer konsumentprylar som oftast väl fyller sin uppgift. Sköter man om prylarna brukar de ofta hålla väldigt länge.
Tyvärr är det inte sällan att vanliga konsumenter är MINDRE aktsamma om sina grejor än vad proffs är vilket innebär alla dessa reklamationer/klagomål.

Användarvisningsbild

Re: McCulloch CS50S - köpråd

Aayden  
#468025 McCullochs produkter är i min uppfattning i det övre segmentet av Konsumentprodukterna, det finns mycket sämre produkter där ute som vänder sig till konsumenter med svenskklingande namn eller gamla kända varumärken som är på klistrade på massproduktion från öster.
Kan dock nämna något jag hörde av en person som jobbar inom Husqvarna koncernen att motorerna till motorsågarna över 40 kubik för Europa och Nord Amerika görs av Husqvarna i Husqvarna, mindre än 40 kubik görs av Poulan i Usa.
Så McCulloch 50 kubik borde om hans utsago stämmer ha motorn från Husqvarnas egna tillverkning.

Användarvisningsbild

Re: McCulloch CS50S - köpråd

ATD  
#468026 Åker iväg och inhandlar en sådan i eftermiddag. Tur nog är den lokala butiken servicepartner för McCulloch vilket gör valet ännu enklare. Tack all input i ämnet :-)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).