Bioenergi

Flishugg + traktor ?

10 inlägg 13082 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Flishugg + traktor ?

Aigars21  
#467538 Hej! Jag har funderingar at starta med flisning.

Traktor + Flishugg som gäller.

Jag har absolut ingen erfarenhet av huggar och flisning så jag tänkte kolla om det finns någon här som kan det. Och då har jag några frågor.

Vilken maskin grup kommer att bli efektivt och lönsamt.?
Vad får man per flisat kubik?
Flytt ersättning?
Finns det flishugg med lastväxlare ?
Vilken märke flishugg ska man satsa på ?
Beg eller Ny ?

Vad kan man flisa per dag?



   TS
Avatar Fallback

Re: Flishugg + traktor ?

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467571 Har du några kunder till att börja med?

Användarvisningsbild

Re: Flishugg + traktor ?

Aigars21  
#467578 Ja det har jag :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flishugg + traktor ?

welle1981  
#467587 Har kört skogsflis i 5-6 år efter ett tio tal huggar av lite olika modeller och dom ända som verkar få någon ekonomi är skotar huggar
Traktor huggarna brukar oftast bara köra något å och sen lägga av

Avatar Fallback

Re: Flishugg + traktor ?

Robertberg  
#467598 I nordöstra Blekinge går en Claas Xerion med bogserad hugg, kran monterad på traktorn. Dumper som flyttar baljorna.
De har kört med den sedan 2009 iallafall.

Avatar Fallback

Re: Flishugg + traktor ?

alias  
#467645
Robertberg skrev:I nordöstra Blekinge går en Claas Xerion med bogserad hugg, kran monterad på traktorn. Dumper som flyttar baljorna.
De har kört med den sedan 2009 iallafall.


Det där där ekipaget tror jag att jag såg några mil söder om Växjö i förra veckan. Kan det vara Trestendal som kör detta upplägg nu, eller är det någon annan aktör?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Flishugg + traktor ?

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467665 Det är bröderna Johansson från jämjö (där jag kommer ifrån) som kör detta. Har även skotare o skördare

Avatar Fallback

Re: Flishugg + traktor ?

Robertberg  
#467677
Flisaren skrev:Det är bröderna Johansson från jämjö (där jag kommer ifrån) som kör detta. Har även skotare o skördare

Ja exakt. Har de skaffat skördare och skotare igen? Vet att de sålde av de maskinerna en gång för kanske fem år sedan.

Användarvisningsbild

Re: Flishugg + traktor ?

welle1981  
#467682 Var något år sedan jag slutade köra flis nu, å då var det rätt mycket på tryckningar från bl.a. Södra att riset ska ligga vid väg och inte på hygget
Vilket kanske har underlättat för traktorhugg, men å andra sidan så borde ju huggbilen kunna ta det istället då

Avatar Fallback

Re: Flishugg + traktor ?

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467936
Robertberg skrev:
Flisaren skrev:Det är bröderna Johansson från jämjö (där jag kommer ifrån) som kör detta. Har även skotare o skördare

Ja exakt. Har de skaffat skördare och skotare igen? Vet att de sålde av de maskinerna en gång för kanske fem år sedan.


Stod på Maskinring att dom hade det men kanske inte uppdaterat sidan på länge

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).