Skogshistoria

Skogsvårdens uppkomst

6 inlägg 13437 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogsvårdens uppkomst

fax  
#467704 Hittade en artikel, som kan vara av intresse för att ge en bakgrund till dagens skogsvård med bombmurklor och vissa pippifåglar. Ge inte upp även om det är 19 tätskrivna sidor.......
http://www.ksla.se/anh/files/2012/06/Sk ... pkomst.pdf



   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvårdens uppkomst

DagL  
#467824 Ett exempel på att förödd skog 1850 med skogsvård blir virkesrik granskog, urskogsliknande naturreservat och rekreationsskog på ett drygt sekel http://daglindgren.upsc.se/Ljungskile/Kardell.pdf, artikeln fax hittade citeras och hjälper att förstå hur detta var möjligt!
fax skrev:Hittade en artikel, som kan vara av intresse för att ge en bakgrund till dagens skogsvård med bombmurklor och vissa pippifåglar. Ge inte upp även om det är 19 tätskrivna sidor.......http://www.ksla.se/anh/files/2012/06/Sk ... pkomst.pdf

Avatar Fallback

Re: Skogsvårdens uppkomst

Brorsan  
#467897 Tack Dag Lindgren för all källkritisk granskning av, rapporter, uppsatser och böcker i olika sammanhang.
Det är ett viktigt arbete du gör för att visa att allt inte är "sanning" som skrivs i dagens miljödebatter.
Forskning ska granskas, (även din).
Fortsätt jobba. Olle

Användarvisningsbild

Re: Skogsvårdens uppkomst

DagL  
#467926
Brorsan skrev:Forskning ska granskas, (även din).

Jo den bloggartikel jag skrev "granskades" omedelbart på naturskyddsföreningens skogswebb (se nedan). Jag håller med om att konvertering av ljunghed till granskog inte är något som förtjänade att hyllas om det skedde idag. Skogsbolag har liten roll i planteringen på Bredfjället, det var mera en ideell verksamhet som ansågs samhällsnyttig. Nu har vi inte många ljunghedar kvar och gran är onödigt dominant i södra Sverige. Landskapet har ändrats de sista 150-åren. På den del av Bredfjället där det bedrivs skogsbruk borde man nog eftersträva mer tall https://skogsbloggen.wordpress.com/2017/07/13/om-elefanten-i-rummet/#comment-5981 klipper "man blir lite fundersam när professor lindgren hyllar att förstöra en gammal ljunghed, som en framgång att ”restaurera naturvärden” lindgren borde förstå bättre, sveriges ljunghedar är en del av vår natur och människors historia, som numera helt galet i sverige har förstörts till 99,5% och planterats med gran….av skogsbolag och övriga lurade markägare, det finns inget ”framgångsrikt” i det…här gapas om att vargar förstör fäbodkulturen, men inte ett ord om skogsägarnas förstörande av den via plantager….om någon inte förstår vad jag pratar om så tar vi en kort grundlektion ”För att ljunghedarna skall kunna fungera som betesmark, krävs det att ljungen svedjas ungefär vart sjätte år, så att de vedartade växtdelarna ersätts av nya späda skott. Förutom nya ljungskott sker även en stor tillökning av olika gräsarter de närmaste åren efter svedjning.”…. ja det var det här man ägnade sig åt på bredfjäll…hjälten som räddade den ”överexploaterade” idyllen, lars kardell forskar väl på slu och åt skogsbolagen, och ur den synvinkeln så är det ju ett hjältedåd…man förstår väl inte bättre, så här skriver han… ”Med benäget bistånd av eld och boskap lyckades flitiga bönder och huskarlar, förhållandevis tidigt, kallägga Bredfjället och överföra det till en mager ljunghed” ”…1725 betecknas större delen som skoglös. Människan fortsatta att nöta på Bredfjället … i mitten av 1800-talet accentuerades trycket på naturen. Speciellt många träd och buskar lär inte ha funnits kvar uppe på Bredfjället på 1860-talet, när alternativa utkomstmöjligheter…. började erbjudas…” …. det är ju så här vi hjärntvättas av ”kunskapen” och till slut har vi ingen aning om hur det ska vara…. bara att planteringar är bra…ja tom så bra att dom är naturbevarande…"

Avatar Fallback

Re: Skogsvårdens uppkomst

Hugin  
#467994 Tack för en intressant och beskrivande redovisning över hur en omsorg över skog efterhand växt fram!
För mig personligen, gav den ett särskilt perspektiv.

Kände ett personligt missnöje (hat?), förmodligen nedärvt sedan tidigare generation, då en äldre jordbrukare för en lång tid sedan nämnde (beträffande min anfader, som var utbildad i då moderna skogsbruksmetoder): "Då, när X köpte marken, så fick vi ju inte längre ha korna på "våra marker i skogen".
För honom var det uppenbarligen ett övergrepp i den brukarsituation, som sedan länge varit oantastlig och nu (då) närmast var att jämföra med översitteri av någon uppkomling. Jag förstår hans missnöje och delvis förhållandet att jag ärvt en oförlåtlig skuld.

Redovisningen visar emellertid att min anfader fullföljde en modernisering, som gagnade ett rationellt skogsbruk, samtidigt som förändringen innebar nackdelar inom delar av det fria jordbrukandet, med allmänt fritt mulbete på skogen. Allt, under en längre tidsperiod och så småningom berörande allt fler - vilket ofta visat sig vara fallet i en förändringsperiod ...

Användarvisningsbild

Re: Skogsvårdens uppkomst

Höglandserik  
#477352
fax skrev:Hittade en artikel, som kan vara av intresse för att ge en bakgrund till dagens skogsvård med bombmurklor och vissa pippifåglar. Ge inte upp även om det är 19 tätskrivna sidor.......
http://www.ksla.se/anh/files/2012/06/Sk ... pkomst.pdf

Hur hittade du denna artikeln? Går man in på KSLAs hemsida hittar man få tillgängliga artiklar i deras arkiv men söker man fritt på nätet så kan man hitta mycket gamla KSLA-artiklar. Borde finnas samlat någonstans, för de är alltid läsvärda.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).