Inomgårdsmaskiner

Problem med Husqvarna Rider 850

22 inlägg 37693 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Problem med Husqvarna Rider 850

Tobias O  
#467801 Hej!

Köpte i våras en beg. Husqvarna Rider 850(ej hydrostat) som har fungerat klockrent fram tills idag, då jag och tjejen klippte gräsmattan och den bara stannade, var lite med bensin kvar så fyllde på lite men den vill inte gå igång, kollade om det kom bränsle till förgasaren och det gör det, stiftet är fuktigt med, gnista finns med. Motorn går runt men vill inte starta, gör väl nått hostande men vill inte gå igång. Testade att byta stift från en skjuvbar husqvarna som jag vet är nytt men ingen direkt skillnad. Ska tilläggas att efter man köpte maskinen så koppla jag ur ena sladden från brytaren i sitsen, så att inte maskinen ska stanna efter man kliver av MEN det har ju inte varit några problem, har ju kört så hela sommaren? Provade även att sätta tillbaka kontakten som det var men ingen skillnad. Nån som vet vad det kan vara?

Mvh

Tobias



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Problem med Husqvarna Rider 850

erikl  
#467808 Har haft samma erfarenhet och efter service gick den igen. Troligen gjordes bara förgasaren ren.

Användarvisningsbild

Re: Problem med Husqvarna Rider 850

Tobias O  
#467813 Hmm köpte den av en firma i slutet av maj, som sa dom hade servat den, aja jag får dit på måndag och rådfråga.

Tack för svar!

Mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med Husqvarna Rider 850

erikl  
#467821 Om man googlar runt lite så brukar vanligaste felet vara bränslerelaterat. Jag använder alltid tratt ned sil när jag tankar från dunk.

Användarvisningsbild

Re: Problem med Husqvarna Rider 850

Tobias O  
#467826 Men soppa verkar den få iom stiftet var blött när jag skruva ur det, efter man försökt starta den

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med Husqvarna Rider 850

totte  
#467881 Omn stiftet är ordentligt blött så kan det vara så att något hängt upp sig så den får för mycket soppa. Förgasaröversyn är vad som föreslagits och jag instämmer.

Avatar Fallback

Re: Problem med Husqvarna Rider 850

tallen100  
#467882 Ta en tång och nyp ihop bensinslangen, startar den då så är det rengöring av förgasaren som gäller.
Ofta så räcker det att ta bort den runda nederdelen (flottörhuset), troligen nått skräp som gör att det inte stänger.

Avatar Fallback

Re: Problem med Husqvarna Rider 850

Robertberg  
#467921 Våran kan trilskas med att startspärren som sitter i växelspaken inte går ur riktigt, men det är nog inte felet på din.

Användarvisningsbild

Re: Problem med Husqvarna Rider 850

Tobias O  
#467954 Testade med att klämma ihop bensinslangen utan att det blev nån skillnad och förgasaren har jag för mig att den skulle vara nybytt när jag köpte maskinen

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med Husqvarna Rider 850

tallen100  
#467967 Jag skulle annars ha gissat på stiftet, felaktig gnista. men eftersom du provat med ett annat stift så...
Det brukar synas om man tittar på gnistan, den hoppar liksom runt... och då tänder motorn någon gång då och då men orkar aldrig riktigt starta.

Användarvisningsbild

Re: Problem med Husqvarna Rider 850

Tobias O  
#468043 Lite update: firman jag köpte den av trodde det var bränslerelaterat typ skräp i förgasaren, så dom tyckte jag skulle ta med den och köra i deras ultraljudstvätt. Så monterat av den idag och ska dit med den imorn (dock så tyckte jag inte den såg nått skitig ut alls innuti)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med Husqvarna Rider 850

Grevenpatrolleberg  
#468129 Jag skulle satsa halva strumpan på att det står vatten i förgasaren som följde med det sista i tanken, pröva att bara tömma flotörhuset i förgasaren och sedan kontrollera bränslets kvalit'e. Häll upp i en bunke och kolla efter vatten

Användarvisningsbild

Re: Problem med Husqvarna Rider 850

Tobias O  
#468283 Fått förgasaren rengjord men inte hunnit plocka ihop den än, tänkte höra vad kör ni med för bränsle? Enligt säljaren jag köpte filtret av tyckte jag skulle köra på Aspen bensin, då enligt honom var ett renare bränsle. Var det säljarprat bara eller vad tycker ni?

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med Husqvarna Rider 850

tallen100  
#468291 Har aldrig kört på annat än vanlig bensin och har aldrig haft något problem.
Däremot ska man se till att tanka ur plastdunk, plåtdunkarna kommer det med mycket skit ur även om du har en tratt med sil i.

Avatar Fallback

Re: Problem med Husqvarna Rider 850

Tosca  
#468303 Om du söker efter alkylat här på forumet hittar du en hel del i ämnet, dyrare men mindre hälsovådligt, samt lagringsstabilare är nog den generella slutsatsen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).