Gallring

Förröjning/gallring

21 inlägg 12581 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Förröjning/gallring

Peder  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46242 Till vilken brösthöjdsdiameter på bark ska man förröja gran innan det lönar sig bättre att gallra trädet med maskin om massavedspriset är 387 kr/m3 fub?. Skogen är ca 35 år och G22. Jag har räknat på detta under julhelgen, men vill höra vad ni tror/vet om detta innan ni får veta vad jag har kommit fram till.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Förröjning/gallring

orre  
#46247 Enligt tidningen skogen ska även 2-bits träden röjas bort.
Själv är jag skeptisk till detta.
Jag tycker att de träd som det blir en massabit på ca 4 meter på gott kan gå till massa.

Avatar Fallback

Re: Förröjning/gallring

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46249 Vi brukar röja ner det som blir en bit egentligen. Om inte markägaren vill annat.
Det pillet som är med dessa småbitsträd äter upp värdet på pinnen anser jag iallafall.
Se beror det ju även på om skördarn kör på timme eller kubik. Om skördarn kör på kubiken kan du ju spara enbitsträden om du vill ha bort dem.
På timkörning blir dessa träd en förlustaffär.

Skall bli kul att höra vad du kommit fram till :|
Senast redigerad av valmet901 ons 13 sep 2017, 01:52, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Förröjning/gallring

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46361 7-8 cm i brösthöjd röjer jag bort. Har jag då blivit rådd till av uppköparen.

Avatar Fallback

Re: Förröjning/gallring

Storken  
#46435 Det ska bli minst 2 skapliga massavedbitar om man ska spara ett träd.
Enbitsträden blir jävligt dyr massaved... :lol:

Avatar Fallback

Re: Förröjning/gallring

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46440 Nu är det nog så att jag vill inte ha 10-12m träd liggande i skogen till barkborrarnas förtjusning.
Kostar mer än att lämna trädet ej upparbetat i skogen.
Som skogsägare får man inte alltid se till maximal inkomst utan tänka liiite längre ibland.

Användarvisningsbild

Re: Förröjning/gallring

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46543 Vi röjer bara tom 40 mm bhd, resten går fint att köra, med maskin, till ett energisortiment.. Blir rent o fint i skogen oxo!

Avatar Fallback

Re: Förröjning/gallring

grotförare  
#46547 jag tycker man kan röja bort allt som är upp till 7-8 cm i bhd, iaf om de är första gallring för de bli juh ändå inge av de!

Avatar Fallback

Re: Förröjning/gallring

Peder  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46645 Det största problemet med uträkningen var att knäcka prislistan för skördare i gallring. Prislistan som jag utgick ifrån sträckte sig bara ner till 0,05 m3 fub och man behöver komma ner till 0,01 m3 fub för att komma fram till kostnaden för småträd. Funktionen blev y= 5969,3x(upphöjt)-0,8968. På ren svenska blir det följande kostnad för skördning av ett träd innehållande 0,01m 3 =10 liter
10 liter =745 kr/m3 fub
12,5 liter =610 kr/m3 fub
15 liter =520 kr/m3 fub
17,5 liter =450 kr/m3 fub
20 liter = 400 kr/m3 fub
22,5 liter = 360 kr/m3 fub
25 liter = 330/ m3 fub

För att ta reda på hur mycket gagn virke olika träd innehåller, mätte jag 10 granstammar med brhd på bark från 7 cm till 11 cm.
Gagnvirkesvolymen på dessa stammar varierade från 6,6 liter till 30 liter. Träd med en brhd på 8 cm innehöll mellan 6,6- 10,5 liter beroende på gagnvirkeslängden. Dessa siffror stämmer med siffror som finns i skogsböcker.

Ett träd på 10 cm brh innehåller ca 20 liter, vilket är vad som behövs enligt dessa beräkningar för att få ett nollsummespel. Jag har räknat med att röjningskostnaden blir ca 2000 kr/ha. Detta innebär en kostnad på ca 50 kr/m3 fub, vilket motsvarar vad skotaren tar för att köra ut en m3 fub.

Ett träd som är 8 cm i brhd kostar alltså ca 750 kr/m3 fub att skörda!!! Om man istället skulle plocka ut biomassan ur detta 8 cm brhd träd skulle volymen vara 20 liter, dvs dubbel så mycket!! :surp:

Varför finns det inte fler som klipper bestånden med ett accumulerande aggregat??? ~x(

Röjer man ner träd med en brhd på 10 cm är det dock stor risk att det kommer otrevliga kusar och bosätter sig i stammarna.
Alltså ett moment 22!!! :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Förröjning/gallring

flisshejk  
#46777 Grotförare säger, jag tycker att man skall röja bort allt som är upp till 7-8 cm om du tänker att dessa träd skall lämnas i skogen så kan du vara ganska säker att du får skogsvårdsstyrelsen på halsen på grund av risken för insektsskador. Om du är grotförare så borde du ha fått den insikten att dessa träd ur energisynpunkt är betydligt värdefullare än den grot som du kör fram. Jag har svårt att färstå att det finns de som dagligen arbetar i skogen inte har insett vilket värde skogen börjar få i och med den ökande användningen av energi ved. Jag har sagt det tidigare och jag upprepar det igen i de allra flesta förstagallringarna lönar det sig inte att ta ut något annat än emergived, åt det minstone inte norr om Daläven.

Avatar Fallback

Re: Förröjning/gallring

grotförare  
#46788 vist jag kan hålla med dig om att de är dumt att men så är bolagens normer i gallring iaf i gästrikeland. vist så kan jag hålla med dig om att de skulle va bättre att göra energi skog av allt i en första röjning!

Avatar Fallback

Re: Förröjning/gallring

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46839 Detta måste väl bero på hur köpekontraktet ser ur?
Vanligt är väl ett fast pris/m3fub för avverkning och då "kostar" ju allt lika ur skogsägarens perspektiv.

/Hornet

Användarvisningsbild

Re: Förröjning/gallring

masterchief  
#46842 Normalt i mina trakter är gallringskontrakt styrt av medelstam 8)

Användarvisningsbild

Re: Förröjning/gallring

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46909 Men det är ju kanon om fler röjer hårdare - Röj upp tom. 100 mm bhd. !!!!

(då kan vi andra sälja mer energived)


:lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Förröjning/gallring

flisshejk  
#46999 Bravo Kalhygge där träffade du spiken på huvudet, ett uttryck som de gamle använde när man träffat rätt. Nisse skrev det måste väl bero hur köpekontraktet ser ut, hur köpekontraktet skall se ut är upp till markägaren, för min del har det aldrig varit några svårigheter att få huggningen utförd som jag har velat bland annat detta att ta ut energived vid slutavverkning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).