Traktorer och processorer

Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

97 inlägg 24582 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

Magnuc  
#467493 Byt traktor, problem solved.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

traktorz  
#467497 För att driva vårt grävaggregat LW-7, inhandlade vi en kompakt PTO-pump från Prince Hydraulics. Med något lägre $-pris för tillfället, så kanske det är en tänkbar lösning? Unikt med denna pump är att ingen extern växellåda behövs!

Ref:
http://www.princehyd.com/Products/Hydraulic-Pumps/PTO

Användarvisningsbild

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

JohannesG  
#467501 Skall se på detta med att ha pumpen fram och en tank på flaket. Tror det ändå kan bli bästa lösningnen. Bara jag får med mig sågarna också, men det skall nog gå att sätta dom fram innanför strålkastarna. En fördel med att ha pump och tank på traktorn är ju att lägger man vagnen så kan man fortsätta köra utan att hydraulsystemet påverkas. Bara trycka upp sig själv igen.

Pump på traktorn och tank på vagnen blir inte bra, då måste man ta bort sugledningen osv vid frånkoppling av vagn. Samt att det blir för hög stigning till pumpen. Och tanken går inte sätta bakom kranpelaren, för trångt där.

Byta traktor. Jo Vår MB trac 1000 byts kanske ut inom en överskådlig framtid, men 900:an får vara kvar ett tag till. Men jag håller med hade man inte haft MB trac hade nästan alla problem varit lösa. MB trac löser vissa problem som nästan inte finns samtidigt som de skapar nya, läs mer i JohannesG - MB Trac 800
Senast redigerad av JohannesG ons 25 sep 2019, 21:37, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

källshult  
#467503 Har du så många sågar så att du inte får plats med dom på flaket och kombi dunken

Användarvisningsbild

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

JohannesG  
#467506
källshult skrev:Har du så många sågar så att du inte får plats med dom på flaket och kombi dunken

Nej, oftast bara två sågas samt kombidunken. Men behöver även ha med drag kätting och toppstång. Draget kan man ju i och försig slänga av när man kör i skogen. Det är av den otympliga typen med "gradskiva" eller vad det kallas. Men jag skall kika hur jag på bästa sättet kan utnyttja platsen som finns att tillgå. På en normalt traktor tror jag det finns det mer plats runt om att gömma undan saker på. Och räcker inte den platsen kan man hänga på en låda fram...

Hytten är inget bra förvaringsutrymme.

   TS
Avatar Fallback

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

Pabene  
#467511 Kan du inte köpa en Hondamotor till hydraulsystemet på vagnen. Jag tror det skulle bli billigare och mera "rakt på" än att tvingas göra en dyr, komplicerad och skadekänslig pumpdrivning från PTO-axeln.

Avatar Fallback

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

Jim_90  
#467514 I-powers lösning fungerar ju också att du har pumpen i fronten så då behöver du ju ingen tank..

Användarvisningsbild

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

källshult  
#467518 Jag förstår Johannes g problem med en tank i nosen på mb man vill ju se Mercedes stjärnan där framme [emoji3]. Dom traktorena är väldigt fram tunga och så är det dålig svängradier på så man vill inte ha något som sticker ut där. Kom ihåg när man körde med min farbrors mb och slåtter maskin där framme den sprätte med bakhjulen på plan mark om man inte hade fyrhjulsdrift i. Men det var en mycket trevlig traktor att köra på transport den gjorde nästan 50 km och årsmodell 75 eller 76 som han hade. Det var bra bärighet på den när man hade dubbelmotage runt om kom i håg när han gjorde en gallring på en mosse hade han dubbelmotage på traktorn och skogsvagnen

Användarvisningsbild

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

JohannesG  
#467523 Egen Hondamotor för pumpen! Det är ingen liten fyrhjuling vi pratar om. Blir väldigt mycket mer omständligt och opraktiskt.

Sätter jag bara pumpen fram är den inte så farligt utsatt. Kollade idag och tappen roterar åt "fel håll", så i så fall blir det att byta pump eller om den går att vända.

Skall plocka av toppstångsfästet bak och se om det ändå kan vara möjligt. Blir säkert trångt, men går det så går det. Viktigaste är att det inte skall vara möjligt att knäcka pumpen mot draget. Då får den hellre sitta fram.

Precis, de är tunga i fronten och lätta bak samt sämre svängradie än andra. Dock är 900 turbo och mindre acceptabel. Fiat 680DT av äldre modell svänger faktiskt något sämre enligt konedata. Kör med en 2,8m slåtterkross bak, och lutar det lite och man trampar för hårt på bromsen känner man hur vänster bak vill lätta lite.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

JohannesG  
#467646 Nu har jag experimenterat lite. Plockade bort toppstångsfästet och slipade bort lite runt hitchen så gick pumpen på. Det är inte mycket marginal, men den går på. Skall ju monteras stumt så den behöver inte kunna röra sig. Kollade hur mycket det kunde luta innan det tar i. Växellådan går fritt men pumpen tar i utan att det lutar något extremt. Men jag upptäckte att om jag roterar pumpen 180° så blir det mer plats. Med pumpen vriden så skall det inte vara några problem vid normala omständigheter. Nu måste jag bara ordna fästen så att pumpen kan sitta på det hållet då det inte finns hål för detta i växellådan. Det kan väl inte skada något att göra så? Pumpen behöver ju bara sitta fast i växellådan.

Skulle detta sedan visa sig att det inte funkar är plan B att montera pumpen i fronten och en låg avlång lätt löstagbar tank på flaket, mått ca 30x30x96cm. Men hoppas jag slipper plan B.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

JohannesG  
#467647 En kamera på dragstången hade inte skadat så man kan hålla lite extra koll. Eller något varningssystem som talar om att det är på väg att gå åt skogen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

valtra a 72  
#467649
1502456584_img_20170127_140045.jpg
Varför inte sätta pumpen på vagnsbommen, så har jag på min vagn och det funkar bra och enkelt att koppla till och från.

Användarvisningsbild

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

JohannesG  
#467652
valtra a 72 skrev:
1502456584_img_20170127_140045.jpg
Varför inte sätta pumpen på vagnsbommen, så har jag på min vagn och det funkar bra och enkelt att koppla till och från.

På grund av att även den minsta vidvinkelaxeln tar i draget redan vid relativt liten vinkel.

   TS
Avatar Fallback

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

alias  
#467653
valtra a 72 skrev:
1502456584_img_20170127_140045.jpg
Varför inte sätta pumpen på vagnsbommen, så har jag på min vagn och det funkar bra och enkelt att koppla till och från.


Precis detta denna lösning hade jag också föreslagit. Har en i grannbyn som kört med en Valtra 6400 en Moheda 135 4WD sedan mitten av 90-talet och dessförinnan en Valmet 505:a annan driven Mohedakärra med samma lösning för den externa pumpen. Dessa vagnar har gått i entreprenadkörning åt Södra och inte bara på ägarens egen skog.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

JohannesG  
#467656 Det är inte någon dum lösning alls, bara det att en vidvinkelaxeln kommer knäckas betydligt tidigare än pumpen monterad på tappen på min traktor.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).