Traktorer och processorer

Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

97 inlägg 24718 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

JohannesG  
#461624 Okej. Säker på att det inte är 1 3/8" (34,925mm) axel som är standard dimension för PTO. För som det ser ut på bilden har du svetsat en splines-axel i en splines-hylsa, båda vanliga för PTO. Funderar på att använda en förlägnare nere och en splines-axel uppe. Skall höra med en väl-sorterad järnhandel vad det finns för lager och drev att tillgå till humana priser.

Och pumpen sitter på 1000-varvstappen? Är inte helt säker på vilken tapp som är vilken då jag inte har någon Valmet själv.

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

gamla drängen1964  
#461672 Jag är inte säker på diametern,kan ej mäta den nu.Traktorn på torpet 60 km bort,o jag balar ute i skärgården.Det är 1000 varvs pto axeln.

Användarvisningsbild

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

JohannesG  
#461676 Missade den detaljen. Ber om ursekt för detta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

gamla drängen1964  
#461677 Ingen fara,fråga på bara.

Användarvisningsbild

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

JohannesG  
#467422 Hmm. Kollade idag hur mycket plats det finns när man kör i terräng, och kan konstatera att den är nästan obefintlig. Provade den minsta vidvinkel knuten jag kunde hitta, och den är inga problem att knäcka. Tror knappt heller att kedjedriften kommer funka. :cry: :cry:
1502298119_img_20170809_165731202.jpg

Jag får nog hitta på något annat. Finns någon modell där man använder traktorns egna tank men extra pump. Någon med mer info om detta?

   TS
Avatar Fallback

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

Magnuc  
#467438 Om du menar att det är lite rum på bilden? Så är det nog inte för lite rum för denna lösning
http://www.i-power.fi/pumppu.html men du får nog ta göra något åt fästet ovan k-uttaget.

Bild

Användarvisningsbild

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

källshult  
#467445
JohannesG skrev:Hmm. Kollade idag hur mycket plats det finns när man kör i terräng, och kan konstatera att den är nästan obefintlig. Provade den minsta vidvinkel knuten jag kunde hitta, och den är inga problem att knäcka. Tror knappt heller att kedjedriften kommer funka. :cry: :cry:
1502298119_img_20170809_165731202.jpg

Jag får nog hitta på något annat. Finns någon modell där man använder traktorns egna tank men extra pump. Någon med mer info om detta?

Har du inte kraftuttag fram på mb track och ha pumpen där och tanken på flaket . Så hade min farbror på sin mb track som han drev sin hypro och detta var på slutet av åttiotalet .han hade kranen på flaket också . På sommaren hängde man av pumpen så att man kunde köra med slåtter aggregatet

Användarvisningsbild

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

JohannesG  
#467451 Har en pump med växellåda från Olssons liggande som jag hade tänkt använda. Jag tror inte att pumpen går på även om jag plockar bort fästet, tar i läppen över hitchen. Fästet hä toppstångsfästet, en lång rad med hål så det finns många att välja på, tveksam på om det skulle bli bra om man kortade av denna. Vill inte behöva skruva någon timma innan det går att hänga på vanliga jordbruksredskap. På bilden ser det bättre ut än det är. Skulle man använda en vidvinkelaxel där "ringen" på dubbelgaffeln har en diameter av 15cm så är denna redan förstörd om den skulle varit monterad.

Jo det finns front PTO, men vill helst inte sätta tank på flaket. Finns så dåligt med utrymme i övrigt för att ställa såg och bensin m.m. Och hänga tanken fram vill jag inte. Traktorn är redan både lång och onödigt tung i fronten. Men jag skall fundera vidare. I värsta fall får vi strunta i pump och tank nu och vänta med det till senare tillfälle vid utbyte av andra traktorn.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

källshult  
#467458 Användare du höger dörren om inte så är det en möjlighet att ha tank där

Användarvisningsbild

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

JohannesG  
#467464 Den används titt som tätt. Så inte där!
Var ute och tittade och det skulle kanske ändå vara möjligt med en avlång tank på flaket om jag kan sätta sågarna fram innanför strålkastarna på något vis. Samt ha tank och pump lätt avtagbara så att det är lätt att fälla hytten för service. Har lite funderingar, återkommer när jag tänkt mer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

JohannesG  
#467466 Vill inte heller på något vis belasta hytten mer än nödvändigt. Dessa hytter spricker väldigt bra under ändå. :sad:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

stegmaster  
#467469 Du skulle vel kunne haft en sådan Igland Hydraulikenhet (med pumpen inne i tanken, med 85L/min och 220bar vid 540 varv pto), som jag har til Igland vedprocessoren. (kostar ca 8-10tkr)
Det kopplas av/på på en minut om man har snabbkoppling.
Problemet er vel at front pto varvar "fel" väg, eller???
För det er riktig bra ös i detta aggregat, så funkar fint even med en processor och likn.

Bild

Användarvisningsbild

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

källshult  
#467473
JohannesG skrev:Vill inte heller på något vis belasta hytten mer än nödvändigt. Dessa hytter spricker väldigt bra under ändå. :sad:

Kommer inte riktigt håg hur det såg ut på den jag körde är ju snar 30 årsen men lufttanken sitter väl under trappan på höger sidan om det gick att bygga någon tank där mellan bakhjulet och lufttanken

Användarvisningsbild

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

JohannesG  
#467474 stegmaster
Tror front PTO går åt rätt håll, men detta måste givetvis dubbelkollas. Men fortfarande, Jag vill inte tillföra mer vikt eller längd fram, traktorn är redan både lång och tung där. Ser annars väldigt smidigt ut det aggregatet.

källshult
Under finns ingen bra plats heller. Men som sagt jag återkommer när jag funderat mer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

Jole  
#467483 Skulle du behöva ha både pump och tank i nosen? Pumpen tar ju inte mycket plats och tanken kan du väl ha på flaket?

EDIT: Kan man ha tanken på vagnen? Bakom kranpelaren?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).