Skördare

ÖSA FMG 762/280

589 inlägg 277835 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: ÖSA FMG 762/280

Blivande snickare  
#457803 Hur går det @Lindqvist ?
En stund sen vi hört av dig nu..

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#461235 Tack Blivande snickare för att du bryr dig om hur det går. Samt alla andra som jag ser har läst min tråd helt otroligt mycket som är oerhört glädjande. Men har nu haft träbåtsreparationer som vårarna brukar ha fast i lite mindre skala än förr. ÖSA har tex. ström i batterierna hållits nu helt perfekt men har lite tänkt på att hur länge håller datorn sitt minne av att ha av huvudbrytaren sommar efter sommar. Men väntar nog nu lite på hösten igen att få göra den skogsklar igen har ju nog några saker som jag skulle behöva se över. Men det känns lite som att man måste förtjäna lite i emellanåt så det känns att man gör rätt. Jag har ju nog tyvärr kommit till ett sådant stadie i livet att man inte är så eftertraktad på arbets marknaden. Sorligt nog när man tycker att man är som mest erfaren så kommer det minst med jobb. Men har nu i alla fall köpt en fuktskadad stuga nära havet av min äldsta son så jag hjälpte ju honom lite samtidigt som jag får ett fint sommarställe på köpet håller på och renoverar där i sakta mak med nästan enbart eget sågat virke och kunskaper. Samt att där finns också 2 ha skog + tomten som kommer att bli bra ställe för att förvara mina skogsmaskiner och annat på utan grannar. Det är i min gamla hemby ca 7 km från nuvarande hem.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

totte  
#461260 Klart man läser den här tråden, alltid lika spännande att höra vad som skett sen sist.

Då Lindqvist har du en del att göra med det nyinköpta huset, hoppas vi får lite skrivet om det också framöver.

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#467362 Tack Totte! Kanske det är så som ordspråket säger du skall själv bli bemött såsom du själv bemöter andra jag kan nog vara väldigt vänlig åt en människa som är vänlig mot mig men att ha varit bil o båt verkstadsägare i hela mitt liv så har man stött på element som nått kokpunkten ibland. En bra människa är saklig också när det uppstår problem mellan två parter som också bidrar till ett lyckat slutresultat i arbetsobjektet. Man säger ofta att det är bra att vara ensam företagare så kan man välja jobben men vissa kunder framförallt endast en stor kund kan vara en mardröm som bara har krav men inga skyldigheter och lånebördan till banken är så stor att man inte vågar riskera den. Inte är det lätt heller med hundratals kunder så helst under 10 stora kunder. Det är en skicklighet och tur att uppnå det i dag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#468804 Jag vet inte om jag är dum men det är ju tillåtet att fråga dumma frågor. Hittar inte mera hur man ser vem som gillat har det ändrats eller.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

machonisti  
#468806
Lindqvist skrev:Jag vet inte om jag är dum men det är ju tillåtet att fråga dumma frågor. Hittar inte mera hur man ser vem som gillat har det ändrats eller.

Måst prov skååd hur e va man hitta e.

Avatar Fallback

Re: ÖSA FMG 762/280

Tosca  
#468807 Uppe till höger där det står Hej Lindqvist ska du klicka, då kommer du direkt till inkorgen.
Det finns dock en bugg som uppstår när man gillar från vissa enheter.
Du kan även klicka på din egen bild/avatar som finns till vänster i varje inlägg du har gjort, där klickar du på siffrorna där det står Har gillats.

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

machonisti  
#468808 Kanske det finns nån vänlig själ som kan avbilda Hur Göra?
Ty jag kan inte hjälpa min vän.
Minns jag fel eller har tillvägagångssättet ändrats??

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

machonisti  
#468809
Lindqvist skrev:Tack Totte! Kanske det är så som ordspråket säger du skall själv bli bemött såsom du själv bemöter andra jag kan nog vara väldigt vänlig åt en människa som är vänlig mot mig men att ha varit bil o båt verkstadsägare i hela mitt liv så har man stött på element som nått kokpunkten ibland. En bra människa är saklig också när det uppstår problem mellan två parter som också bidrar till ett lyckat slutresultat i arbetsobjektet. Man säger ofta att det är bra att vara ensam företagare så kan man välja jobben men vissa kunder framförallt endast en stor kund kan vara en mardröm som bara har krav men inga skyldigheter och lånebördan till banken är så stor att man inte vågar riskera den. Inte är det lätt heller med hundratals kunder så helst under 10 stora kunder. Det är en skicklighet och tur att uppnå det i dag.

Hede som du skriva tenn ji itt naa man liäs in åp skoolan!
Sku ja ha kona sku ja ha lagt 100 gilla å mäir till!
Tuumin opp Lindqvist!!

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#468862 Tack machonisti och en god fortsättning på hösten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#471276 Har nu igen börjat bekämpa oljeläkagen på ösa som nog kräver övernaturliga krafter har nu satt två nya anslutningar till sågmotor och spilröret till matarvalsar. Och så hade jag parkerat aggregatet så att jag lämnade bommen lite krokig så jag skulle slippa åt att få bort detaljerna utan att tänka på att bommen sättna ju som följd efter några dagar och att den molta in båda 90 graders 3/4 splitternya nya slangkopplingarna så de blev flata. Får nog fundera om man aldrig får bort revirmärkningen på planen där den står men det är väl meningen att man skall byta plats hela tiden så man inte blir upptäckt. Minns en episod från en vinter när jag var och högg och det hade gått en slang så råkade det komma en dam med sin man förbi och hon råkade vara en chef för miljö någonting så tänkte jag att nu var det kört hade slängt en massa ris på men det syndes nog bara man förstod. Men som tur va så gick jag fram och prata vänligt med dem så att det skulle blanda bort det. Men jag hade tur blev inte inburad.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#471448 Jag läste just här om slanglista är det möjligt att någon har en sådan till ÖSA Master det skulle vara en bra grej.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#479620
1509826166_20161213_105912.jpg
Jag måste fråga en sak för jag skall nämligen behöva byta bultar på kran och kranfot för där har 2 st nu gått av. Det är ju som ett gångjärn på min kranfot och tänkte att om jag tar bort de 4 st sista bultarna och kinkar upp gångjärnet lite med att ändra kran så att jag slipper och svetsa på bultar till de avbrakade som säkert ligger ganska jämt med kranfotramen fundera om någon har utfört något liknande.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#481676 Jag har nu idag bytt de 6 bultar som håller fast kran i ramen. Det var ju 2 st som var av men de andra 4 var oerhört fast så det blev att förlänga skaftet med en rörstump men inte ändå. Det är ju farligt att stå och dra för fullt med att balansera på bakdäcken när det lossnar eller bulten går av eller skaftet brister så kan man bryta ryggen av sig. Och man börjar ju nog ha åldern så man märker att man tossar och på och med 4 € läsglasögon är det ju fullt sjå att stå och balansera samt färdas utan att hålla i sig. Jag kom på en lösning satte en ögla på skarvröret i ändan och satte en lastrem med drag på så mycket jag våga utan att skaftet vred sig samt att samtidigt få hålla i sig med ena handen och slå med smidihammaren med andra handen då lossade de. Men de 2 st bultar som var av i hålen fick jag lätt bort med att knacka med en spetsig dorn. Det kan ju nog vara att högre makter ansåg att den här Lindqvist med sin gammla skogsmaskin kanske har innestående lite tidigare kämpande så vi kan ju släppa honom lite lättare nu denna gång. Bultarna var M20 x 250mm och 9.12 och så lite speciellt med bultarna var att jag till min glädje köpte dem från ett stort bultföretag i Kristinestad där min fd fru jobbar som lagerförman eller kvinna och det känns ju nog märkligt att köpa bultar av en som man bott 33 år ilag med och bara betala och säga tack och hej. Men det är ju så att jag inte hade någon plats mera i hennes liv. Så mitt ända nöje är ärligt sagt att köpa bultar fast det tar sjukt i hjärtat. Den som hammnar i samma situation förstår det. Jag drog bara fast de nya bultarna utan moment de just desamma dom går nog ändå av om dom ska av. Bytte också bränslefilter 5 år sedan sist så blir det snart att innleda averkningen innom en vecka.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#494084 Tänkte fråga när började de med slanglösa däck på skördare och skotare. Tänkte att kan det möjligen vara slanglösa på min ÖSA. Vad kan man se det på om det går att se.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).