Avverkning (slutavverkning)

Någon som avverkat med Södras Stampris?

61 inlägg 30436 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467102
Fredrik Reuter skrev:2. Stamfel över 14 cm, gäller detta bara röta? I så fall kan det innebära en rejäl förlust om man har mycket röta i beståndet. Om inte, hur regleras avräkning? Jag menar om någon på ex VMF ska bedöma dubbskador på timret och detta då kommer in som en parameter i det hela, får man då vänta på betalning eller blir man återbetalningsskyldig?

3. Hur sker mätningen vid manuellt fällda träd? Är det VMF och betalningen för just denna volym kommer då släpa?


- Snabbare betalt, eller?



Jag har inte hört något om att man blir återbetalningsskyldig, tror att det är skördarföraren som knappar in om det är prima virke som går genom aggregatet eller ej.

Och övergrovt virke skall tydligen mätas direkt och finns med på redovisningen när skörden är klar, hur det mäts vet jag dock inte...

Och betalningen kommer tydligen snabbt, hur snabbt vet jag inte men typ en eller två veckor efter att skördaren är klar.
Beror nog mest på hur mycket personen som skall administrera uppdraget på södra har att göra...

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

Fredrik Reuter  
#467107 Ok, tack för svaren!
Då hade det varit intressant att få ta del av avverkningskostnaden, alltså den som tillkommer.
Jag gissar att även skotningen ingår i denna kostnad och att avverkningskostnaden räknas fram med schabloner utifrån terräng, medelstam, skotningsavstånd mm, men hur som så vore det intressant att veta avverkningskostnad vid givna förutsättningar.

Avatar Fallback

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

nikan  
#467109 Har kollat nu ang fråga 4 grot ligger utanför men som en bilaga pris enligt pris vid flisningstillfället.
Minus flisning och skotning,

   TS
Användarvisningsbild

Någon som avverkat med Södras Stampris?

Traktordave  
#467112 Min åsikt allmänt om Södra är att dom som förening och företag är väldigt duktiga, innovativa och viktiga för skogsbruket/skogsindustrins (åtminstone i Södra Sverige) lönsamhet och utveckling.

Om dom ger allra bäst betalt i varje enskild avverkning är kanske mer tveksamt utifrån mina erfarenheter.

Mina föräldrar som levererar troget till Södra har inte provat stampris. Jag kan inte se att de fördelar (snabb betalning, enkel prissättning, betalt för all volym, risken övergår till köparen direkt efter upparbetning mm) som Södra lyfter fram med stampris är viktigast för mig. Hade det stått att med stampris får man högst netto så hade jag varit mer intresserad. Detta var mina personliga reflektioner.

Däremot verkar många vara väldigt nöjda med denna kontraktsform hos Södra, vilket är det du frågar efter nikan :), se detta exjobb, sid 5:
https://stud.epsilon.slu.se/6782/7/nilsson_r_140602.pdf

Där avråder dom dock från denna prisform vid högkvalititativa tallavverkningar och vid mycket löv, se sid 8.

På sid 7 finns motiven till denna kontraktsform.
Som sagt, bara mina tankar...

Avatar Fallback

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

nikan  
#467114 Tack Traktordave,

Intressanta tankar, har själv sett exjobbet och det tar ju inte upp pris men de flesta verkar nöjda.

Även om jag vill ha högsta netto så är också utförandet och resultatet efteråt viktiga parametrar

Ha det gott

/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

erm  
#467115 Jag har precis skrivit på ett kontrakt med Södra för att avverka 3Ha med gran skog. Anledningen till att jag valde denna metod var i mitt fall:
-Jag får pengarna fort 1-2v (skall flytta till en gård och behöver renovera)
- Jag tror att en maskinell mätning är per noggrant traditionell inmätning av lastbilssläp okulärt.
- från det att trädet är fällt är det Södras ansvar, om de glömmer eller är sena med att ta ut virket så det blir skador påverkar detta inte mig.
- Väldigt gott förtroende för min kontaktperson på Södra.

Som någon annan skrev om detta är rätt eller fel är nog svårt att få reda på. Känns rätt i maggropen och det är huvudsaken för mig.

@Fredrik R, avverkningskostnaden är som du skriver (så tolkade jag det i alla fall) baseras på medelstark och skotningsavstånd etc. Avverkningskostnaden borde inte skilja om det är skördarmätt eller traditionell avverkninguppdrag baserat på traditionella sortiment, eller?

Avatar Fallback

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

nikan  
#467117 Tack för detta @erm hur stor beräknad volym är det?
Hur lång avverkningsperiod har du i kontraktet? Även om du får pengarna när de väl avverkar så kan de ju dra ut på start om ni inte avtalat annat.
Vad fick du för premietillägg på prislistan?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

Fredrik Reuter  
#467118
erm skrev:Avverkningskostnaden borde inte skilja om det är skördarmätt eller traditionell avverkninguppdrag baserat på traditionella sortiment, eller?


Det vore mycket intressant att kolla vidare på och det borde vi kunna göra!

Avatar Fallback

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

erm  
#467125 Hej, jag får 75% i förskott (det är inget unikt för skördarmätningen) detta har jag 5 arb dagar efter kontraktet är skrivet resterande får jag när allt är nertager. Då jag får större delen sv betalningen i förskott är det viktigaste att avverkningen görs på en så gynnsam tidpunkt för att minimera körsador. Prislistorna från kontraktsdagen skall användas enligt kontraktet. Enligt plan är det en avverkning på ca 870m3sk, 100 % gran. Tillägg för dubbel cert på 20kr + premie på 15kr har jag för mig (är på semester så jag har det inte framför mig :) ) + efterlikvid.

Som jag har fattat det skall skördarmötning inte användas om man har mycket löv eller tall detta på grund av att då kan mätningen bli mindre korrekt på grund av lövens krokiga stam och tallens tjocka grenar.

Avatar Fallback

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

nikan  
#467132 Tack erm

Fortsatt trevlig semester.

Vad får du betala för ränta på förskottet?
Kanske står vilken utlåningsränta södra har på hemsidan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

nikan  
#467133 Det var 2%

Med vänlig hälsning,

Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467191 Gå in på virkesakuten.blogg.se
Sök på stampris.
Där står lite om vad du bör tänka på.

Avatar Fallback

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

erm  
#467193 Tack skogogräv!

Avatar Fallback

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

nikan  
#470377 För mig blir det inget stampris.
Det märkliga som hände när jag efter att blivit erbjuden en premie utöver prislistan var följande:

Jag talade om att jag tyckte det var för dåligt pris och undrade om det fanns något mer att ge.
Efter några dagar fick jag ett mail där inspektorn funderat över vilken avverkningsform som skulle passa min avverkning bäst och också då gjort en kalkyl på ett avverkningsuppdrag.
Denna kalkyl visade ett betydande högre netto för mig.

Det märkliga i detta är ju bara att jag först blev "erbjuden" stampris för att det visat sig vara fördelaktigt för de som avverkat med det.

Om jag nu då inte hade velat ha ett bättre pris och litat på att stampris skulle vara det bästa för mig så skulle ju jag förlorat (i alla fall enligt kalkylen) ansenliga summor.

I och med detta skulle jag säga att det inte är konstigt om det uppfattas som att Södra inte är ett dugg mindre kommersiella än andra skogsbolag.

Hur man än vänder sig som skogsägare så är det köparen som till sist bestämmer priset....

Allt hemlighetsmakeri om priser gynnar köparparten enormt mycket.
Börja ställ krav på vad ni vill ha och sälj inte för billigt ingen tänker på ditt bästa det måste du själv göra.
Allt handlar ju till syven och sist om tillgång och efterfrågan.

Säljer ingen billigt så går priset upp och vice versa.

Före detta inköpare dela gärna med er om ni tycker jag har fel.



Må gott

N

   TS
Avatar Fallback

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

haltegarden  
#634708 Länge sedan denna tråd var aktuell, ser om det finns nya inspel idag!

Har idag diskuterat en avverkning på ca 1600 skogskubik med Södra.
90 gran resterande tall, granen planterad på 1940-talet, G32.
Blev erbjuden stampris på granen, vad är den samlade kunskapens tankar idag, är det rätt eller fel att välja svampris?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).