Traktorer och processorer

problem med koppling på valmet

18 inlägg 16278 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

problem med koppling på valmet

Axl  
#278600 Har en valmet 555 -93 som inte kopplar ur längre. Kopplingen är bytt för ett par hundra timmar sen, vid det raset drev den inte alls. Nu är problemet det omvända. Vad kan vara felet den här gången?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: problem med koppling på valmet

eqlazer  
#278601 Liknande problem: viewtopic.php?f=107&t=19492

Avatar Fallback

Re: problem med koppling på valmet

Axl  
#466358 Jaha då var det dags igen. Nu slirar den på kopplingen. Har justerat enligt instruktionsboken och då blev det bättre men inte bra. Finns det andra grejer att pröva innan man delar traktorn?

   TS
Avatar Fallback

Re: problem med koppling på valmet

Axl  
#466651
Axl skrev:Jaha då var det dags igen. Nu slirar den på kopplingen. Har justerat enligt instruktionsboken och då blev det bättre men inte bra. Finns det andra grejer att pröva innan man delar traktorn?


Ingen som har ett bra förslag på åtgärd?

   TS
Avatar Fallback

Re: problem med koppling på valmet

torpöbo  
#466680 Går traktorn mycket? om inte så kan kopplingen har rostat och börjat kärva. kan fungera att ställa sig i en svag uppförsbake och slira lite på kopplingen så man slirar bort rosten.

Avatar Fallback

Re: problem med koppling på valmet

Axl  
#467108 Fler förslag?

   TS
Avatar Fallback

Re: problem med koppling på valmet

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467120 Kan vevaxeltätning va dålig så de kommit olja på lamellen eller från växellådan ?

Avatar Fallback

Re: problem med koppling på valmet

Axl  
#467207 Det har gått åt lite olja i motorn så kan kanske vara så. Går det att komma åt och kolla?

   TS
Avatar Fallback

Re: problem med koppling på valmet

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467220 Kan de finnas VHB för download på maskinisten.net tro?
Har inte skruvat på de mindre Valmet, på de större tror jag inte de fanns nån inspektionslucka för att kolla kopplingen

Avatar Fallback

Re: problem med koppling på valmet

Axl  
#467236
gnisten83 skrev:Kan de finnas VHB för download på maskinisten.net tro?
Har inte skruvat på de mindre Valmet, på de större tror jag inte de fanns nån inspektionslucka för att kolla kopplingen


Verkar finnas på maskinisten men nu måste jag vänta på godkännande av min registrering där innan jag kan ladda ner. Nya tag i morgon.

   TS
Användarvisningsbild

Re: problem med koppling på valmet

lerbo  
#467243 Finns en inspektions lucka på kopplingskåpan man kan öppna å kolla kopplingen.

Avatar Fallback

Re: problem med koppling på valmet

Axl  
#490823
gnisten83 skrev:Kan vevaxeltätning va dålig så de kommit olja på lamellen eller från växellådan ?


1 poäng till dig! Har inte skruvat själv men pappa fick tag i en duktig hobbymeck som fixade kopplingen och lite andra småfel. Skönt med någon som har blick för vad som behöver göras, även lite förebyggande. Om jag fattat rätt så var det dålig packbox och igensatt dränering som gjort att det var olja i kopplingen. Sist det var strul med kopplingen var det ut en servicebuss från en större verkstad och jag har en känsla av den mecken inte visste riktigt vad han höll på med, han fixade kopplingen men lämnade efter sig div småfel. Kanske en bättre meck hade sett vad som var på gång redan då.

   TS
Avatar Fallback

Re: problem med koppling på valmet

Axl  
#683623 Jaha då var det dags igen. Idag när jag skulle växla upp så slutade traktorn driva. Platt väg och tom traktor. Det rasslar lite men driver inte, rasslandet slutar om jag trampar ned kopplingen. Vad tror ni har pajjat?

   TS
Användarvisningsbild

Re: problem med koppling på valmet

Fredi  
#683724 Splinesholken på ingående axeln i växellådan slät? Skruv upp luckan i golvet framför stolen så ser du holken.

Användarvisningsbild

Re: problem med koppling på valmet

Emanuel90  
#683760 Det är troligt att det är felet, det är ett vanligt fel på x05 serien och denna traktorn är väl väldigt lik en sån

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).