Avverkning (slutavverkning)

Någon som avverkat med Södras Stampris?

61 inlägg 30445 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

Fredrik Reuter  
#467020 Hej,
Absolut @nikan , vi kan hålla kontakten framöver. Det vore intressant att grotta lite djupare i detta om det blir av. Nu har vi Gallringsdagarna i antågande som tar ganska mycket tid och kraft, men det ska vi nog kunna ordna till på något sätt.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

DenimDude  
#467024
nikan skrev:Nu kanske någon som stämplat blir irriterad på mig.
De som sitter inne med kunskap i detta borde vara skördarförare som ju vet utfallet i varje post de kör stämplat.

Kanske någon som vill dela med sig av erfarenheter.


Jag har ingen erfarenhet av stampriser, men vad gäller rotposter så drog vi konsekvent av 10% från volymen på alla rotposter vi räknade på när jag jobbade som virkesköpare. Kanske inte är representativt för hela landet, men i Dalarna så stämde oftast skördad och inmätt volym med stämplad volym om man räknat bort 10% från stämplingslängden... Vi hade så dåliga utfall och efterkalkyler från rotposterna att vi ett tag fick köpförbud på dom.

Användarvisningsbild

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

Andreas99  
#467043
DenimDude skrev:
nikan skrev:Nu kanske någon som stämplat blir irriterad på mig.
De som sitter inne med kunskap i detta borde vara skördarförare som ju vet utfallet i varje post de kör stämplat.

Kanske någon som vill dela med sig av erfarenheter.


Jag har ingen erfarenhet av stampriser, men vad gäller rotposter så drog vi konsekvent av 10% från volymen på alla rotposter vi räknade på när jag jobbade som virkesköpare. Kanske inte är representativt för hela landet, men i Dalarna så stämde oftast skördad och inmätt volym med stämplad volym om man räknat bort 10% från stämplingslängden... Vi hade så dåliga utfall och efterkalkyler från rotposterna att vi ett tag fick köpförbud på dom.

Hur blev ert utfall efter ni började dra av 10% på volymen.
Att ni fick köp förbud och dåligt utfall är ju för mig som skogsägare ett bevis på att jag kan få ut max? av värdet med en rotpost.

Användarvisningsbild

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

DenimDude  
#467047
nikan skrev:Hur blev ert utfall efter ni började dra av 10% på volymen.
Att ni fick köp förbud och dåligt utfall är ju för mig som skogsägare ett bevis på att jag kan få ut max? av värdet med en rotpost.


Vi såg att vi konsekvent saknade 10% av volymen som var på papperet, därför började vi kompensera för detta... Då stämde stämplad/inmätt volym.

Nej, det är det verkligen inte. När jag som köpare fick in en rotpostförfrågan drar man öronen åt sig, man vet att volymen är tveksam och visar det sig vara mycket röta är det ju bolaget som får ta hela smällen. Så allt detta kompenserar man för i kalkylen och det lämnade priset. Visar det sig sen att det var högre volym än vad som angavs på papperet och ingen röta så var det ju skogsägaren som satt med Svarte Petter... Dock var det oftast det omvända.

Som köpare är man villig att betala mer om risken är låg - och på rotposter är riskerna skyhöga.

Jag skulle aldrig (!) själv sälja en avverkning som rotpost, jag är en stark LRK-förespråkare vid slutavverkning.

Avatar Fallback

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

nikan  
#467053
DenimDude skrev:
nikan skrev:Hur blev ert utfall efter ni började dra av 10% på volymen.
Att ni fick köp förbud och dåligt utfall är ju för mig som skogsägare ett bevis på att jag kan få ut max? av värdet med en rotpost.


Vi såg att vi konsekvent saknade 10% av volymen som var på papperet, därför började vi kompensera för detta... Då stämde stämplad/inmätt volym.

Nej, det är det verkligen inte. När jag som köpare fick in en rotpostförfrågan drar man öronen åt sig, man vet att volymen är tveksam och visar det sig vara mycket röta är det ju bolaget som får ta hela smällen. Så allt detta kompenserar man för i kalkylen och det lämnade priset. Visar det sig sen att det var högre volym än vad som angavs på papperet och ingen röta så var det ju skogsägaren som satt med Svarte Petter... Dock var det oftast det omvända.

Som köpare är man villig att betala mer om risken är låg - och på rotposter är riskerna skyhöga.

Jag skulle aldrig (!) själv sälja en avverkning som rotpost, jag är en stark LRK-förespråkare vid slutavverkning.

Tack för denna åsikt Denim.
Om det du skriver stämmer hur kommer det sig då att nästan alltid rotposter betalas bättre?

Jag har ju hört precis tvärtom.
Hade med ledning av detta varit mycket intressant att få lite statistik från de som skördar.

Så då skulle du tacka nej till mer betalt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

DenimDude  
#467060
nikan skrev:Tack för denna åsikt Denim.
Om det du skriver stämmer hur kommer det sig då att nästan alltid rotposter betalas bättre?

Jag har ju hört precis tvärtom.
Hade med ledning av detta varit mycket intressant att få lite statistik från de som skördar.

Så då skulle du tacka nej till mer betalt?


Nu kan jag som sagt inte tala för hela landet, men i mitt gamla verksamhetsområde (Dalarna) fick du inte bättre betalt för RP...

Men av volymen jag köpte årligen var det högst 5% som var RP, så det förekom knappt. Troligen för att man fick betydligt bättre betalt via LRK.

Användarvisningsbild

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

Andreas99  
#467062
DenimDude skrev:
nikan skrev:Tack för denna åsikt Denim.
Om det du skriver stämmer hur kommer det sig då att nästan alltid rotposter betalas bättre?

Jag har ju hört precis tvärtom.
Hade med ledning av detta varit mycket intressant att få lite statistik från de som skördar.

Så då skulle du tacka nej till mer betalt?


Nu kan jag som sagt inte tala för hela landet, men i mitt gamla verksamhetsområde (Dalarna) fick du inte bättre betalt för RP...

Men av volymen jag köpte årligen var det högst 5% som var RP, så det förekom knappt. Troligen för att man fick betydligt bättre betalt via LRK.

LRK är jag osäker på vad som menas och hur det fungerar?

Användarvisningsbild

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

DenimDude  
#467064
Andreas99 skrev:LRK är jag osäker på vad som menas och hur det fungerar?


Leveransrotköp står det för. Du kan läsa mer om de olika försäljningsformerna här: https://www.skogsstyrelsen.se/bruka-sko ... lja-virke/

Användarvisningsbild

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

Andreas99  
#467069
DenimDude skrev:
Andreas99 skrev:LRK är jag osäker på vad som menas och hur det fungerar?


Leveransrotköp står det för. Du kan läsa mer om de olika försäljningsformerna här: https://www.skogsstyrelsen.se/bruka-sko ... lja-virke/

Så skillnaden är att virket mäts vid industri och inte på rot. Du har gett mig ett snitt pris på alla sortimentet efter avverknings kostnaden. Jag får stå för risken att du tar dit ett dåligt slarvigt maskinlag med höga stubbar och ej uthuggna toppar som följd. Å risken att lass mäts in från fel avverkning så jag tappar kubik hamnar oxå på mig.
Som skogsägare förstår jag inte varför du hellre vill säljer din avverkning som LRK än rotpost?

Användarvisningsbild

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

DenimDude  
#467070
Andreas99 skrev:Som skogsägare förstår jag inte varför du hellre vill säljer din avverkning som LRK än rotpost?


Är själv skogsägare, och jag förespråkar LRK som både köpare/säljare, men nu är vi väldigt off-topic så vi får ta denna diskussion i någon mer passande tråd.

Avatar Fallback

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

nikan  
#467089 Över 2600 har tittat i tråden och endast 1 har rekommenderat Södras stampris.
Den som rekommenderade har inte redovisat vad utfallet blev så det är inte mycket att gå på ännu.
Eftersom många ändå har tittat så finns det ju antagligen ett intresse för detta.
Ni som är Södra medlemmar om ni inte provat skördarmätt varför har ni inte gjort det?
Eftersom Södra är så stort borde ju de flesta ändå vara nöjda.
Det snackas ju gärna nedlåtande om Södra men jag ser väldigt få som kommenterar positivt.
Finns det någon som provat skörarmätt överhuvudtaget? Även andra bolag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

Fredrik Reuter  
#467093 Generellt så är virkesmätning och virkeshandel snårigt och innehållande många parametrar där man lätt tar ett snedsteg i tanken. Här blir det ytterligare en parameter i och med skördarmätningen. Våra finska vänner såsom @simba , @finskpinne , @machonisti med flera har kört skördarmätt som default i många år och verkar nöjda med det.

Tyvärr tror jag de har ett mer transparent system i Finland, som helt enkelt är lättare att förstå.

Här är några spontana frågor från mig efter att laddat hem stamprislistan på Södras webb:

1. Avverkningskostnaden, är den borträknad i Södras stamprislista? Det verkar inte så då man massavedpriset (typ) är samma som vi leveransvirke ... ?

2. Stamfel över 14 cm, gäller detta bara röta? I så fall kan det innebära en rejäl förlust om man har mycket röta i beståndet. Om inte, hur regleras avräkning? Jag menar om någon på ex VMF ska bedöma dubbskador på timret och detta då kommer in som en parameter i det hela, får man då vänta på betalning eller blir man återbetalningsskyldig?

3. Hur sker mätningen vid manuellt fällda träd? Är det VMF och betalningen för just denna volym kommer då släpa?

4. På Södras skiss ingår GROT:en i stampriset, är det bara ett fel i skissen eller ingår grenar och toppar i leveransen?

Skördarmätning bör ha några fördelar jämte avverkningsuppdrag och ev LRK.

- Sortimentsdrift och kvarglömt virke får köparen betala.
- Snabbare betalt, eller?
- Lump betalas, det torde betyda att ex rotbenstrissor betalas trots att de ligger kvar.

Ja, detta finns det mycket att diskutera kring. Det visar också om man gör en sökning på skördarmätning, det finns mycket skrivet på Skogsforum om detta.

search.php?keywords=sk%C3%B6rdarm%C3%A4tning

Användarvisningsbild

Någon som avverkat med Södras Stampris?

Granstorp  
#467098 Vi har nu den gångna våren slutavverkat nästan 7000m med Södra som köpare och då med metoden skördarmätt/stampris. Om det var rätt eller fel får vi nog aldrig reda på! Vad jag kunde förstå så apterar skördaren med hjälp av en databas som innehåller en större mängd "mallar" som ges som förslag beroende på diameter, avsmalning osv. Sen är det som vanligt inte helt lätt att förstå sig på sammanställningen på flera a4 sidor. Visst har jag funderat på vad skillnaden rent ekonomiskt hade blivit om vi stämplat hela avverkningen som en rotpost och skickat ut den på anbud. Då avverkningen innehöll flera områden så hade säkert stämplingskostnaden inte blivit helt gratis. Sen har väl Södras upplägg med insatskapital och efterlikvid varit ganska lönsamt sett över tid.

Är säkert inte unikt för Södras entrepenörer men dom verkade väldigt måna om att resultatet skulle bli till belåtenhet för oss som markägare bla väldigt duktiga på att använda riset och skotarna hade även med sig en egen vägsladd för att snygga till vägen vid vältorna. Även vår skogsinspektor måste vi ge bra betyg, tror han var ute och kontrollerade och följde upp avverkningen vid 5-6 tillfällen. Fanns det behov av grus vid något avlägg så ombesörjde Södra även detta(kanske vi fick betala till slut ändå[emoji16])

Nu var ju detta en relativt stor avverkning så det kanske gjorde att Södra lade lite extra energi, det vet inte jag! Men vi tycker dom gjorde ett bra jobb!

Jag tror ibland att det viktigaste är att man anlitar en seriös och stabil köpare med en skogsinspektor som man kommer bra överens med! Ska man vrida och vända på alla metoder och dessutom invänta dom "rätta" priserna då kan man nog aldrig avverka!

Obs! Vi har genom åren sålt skog till andra aktörer så vi är inte Södra frälsta på något vis men jag blev positivt överraskad då detta var vår första slutavverkning där Södra var köpare!

Blev säkert lite osammanhängande text men det får ni leva med!
Senast redigerad av Granstorp sön 06 aug 2017, 21:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467099
nikan skrev:Över 2600 har tittat i tråden och endast 1 har rekommenderat Södras stampris.
Den som rekommenderade har inte redovisat vad utfallet blev så det är inte mycket att gå på ännu.
Eftersom många ändå har tittat så finns det ju antagligen ett intresse för detta.
Ni som är Södra medlemmar om ni inte provat skördarmätt varför har ni inte gjort det?
Eftersom Södra är så stort borde ju de flesta ändå vara nöjda.
Det snackas ju gärna nedlåtande om Södra men jag ser väldigt få som kommenterar positivt.
Finns det någon som provat skörarmätt överhuvudtaget? Även andra bolag.


Att jag inte har använt mig av skördarmätning beror på att jag inte avverkat något sedan detta alternativ har tillkommit.
Har ett par grannar som har använt detta och dom verkar nöjda, så jag är inte direkt jätterädd för att använda detta vid nästa avverkning.

Avatar Fallback

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

nikan  
#467101
Fredrik Reuter skrev:
1. Avverkningskostnaden, är den borträknad i Södras stamprislista? Det verkar inte så då man massavedpriset (typ) är samma som vi leveransvirke ... ?

2. Stamfel över 14 cm, gäller detta bara röta? I så fall kan det innebära en rejäl förlust om man har mycket röta i beståndet. Om inte, hur regleras avräkning? Jag menar om någon på ex VMF ska bedöma dubbskador på timret och detta då kommer in som en parameter i det hela, får man då vänta på betalning eller blir man återbetalningsskyldig?

3. Hur sker mätningen vid manuellt fällda träd? Är det VMF och betalningen för just denna volym kommer då släpa?

4. På Södras skiss ingår GROT:en i stampriset, är det bara ett fel i skissen eller ingår grenar och toppar i leveransen?

Skördarmätning bör ha några fördelar jämte avverkningsuppdrag och ev LRK.

- Sortimentsdrift och kvarglömt virke får köparen betala.
- Snabbare betalt, eller?
- Lump betalas, det torde betyda att ex rotbenstrissor betalas trots att de ligger kvar.

Ja, detta finns det mycket att diskutera kring. Det visar också om man gör en sökning på skördarmätning, det finns mycket skrivet på Skogsforum om detta.

search.php?keywords=sk%C3%B6rdarm%C3%A4tning



1. Avverkningskostnaden tillkommer. Går att förhandla fast pris på denna.

2. Detta skall vad jag har förstått vara det som inte är sågbart över 14cm t.ex röta står det och omfattar väl alla vrakorsaker på det stående trädet så vitt jag förstår. När det är skördat har betalningsunderlaget skapats alltså bedömer jag att skador efter skördaren faller på köparen. Rötan är ju det mest luriga om det kapas lång grov massa ved.... men å andra sidan får man ju rötavdrag i massaveden likväl vid leveransvirke och AU.

3.Manuellt kapat virke hanteras separat hur skotare skall hålla isär detta eller om det mäts på plats av skördarföraren manuellt det framgår inte. Däremot framgår det att de manuellt kapade stockarna betalas enligt ordinarie prislista.

4. Detta vet inte jag kanske de som levererat har koll på detta.

/Niklas

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).